Tjena.

Frågan har säkert ställts många gånger tidigare, men jag kör ändå och hoppas att ni har tålamod nog att svara en gång till.

Nu när våren börjar smyga sig på börjar jag planera för ett altanbygge. Tanken är att det ska bli en altan med räcke och tak, upphöjd ca 80 cm ovan markytan. Måtten kommer bli omkring 340 (d) x 540 (b) cm, så det är inget monsterbygge.

Nu till kärnfrågan;
Jag tänker fästa första bärlinan i betongplattan. Hur brett kan jag placera plintarna, och behöver jag mer än en rad plintar?

Om jag tolkar den här lathunden https://shop.svenskttra.se/media/1029/lathunden_2018.pdf rätt så borde det funka med ett avstånd på ca 150 cm mellan plintarna om jag använder 45x195 av klass C24 till bärlinorna (sid17). Det skulle innebär att jag behöver en extra rad plintar halvvägs.

Vidare skulle detta innebära att det är precis på gränsen att jag kan använda 45x145 C14 på cc 60 till golvbjälkarna, men att 45x170 räcker med råge.
Edit: Jag ser nu att det mesta på marknaden verkar vara C24, så då kan jag alltså köra 45x145 på cc60 utan problem?

Alternativet som jag tolkar det är att jag använder 45x220 till bärlinan, sätter plintar på 165 cm och använder antingen 45x220 C24 på cc60, 45x195 C24 på cc40, eller 45x220 C14 på cc40

Rent spontant känns det som en vettigare lösning att köra dubbla plintrader, eller är det onödigt arbete och är det något jag missar?

Tak:
Jag kan lika gärna passa på att fråga hur många av stolparna som behöver gå hela vägen upp för att hålla upp taket?
Om jag har bredden 540 cm och siktar på ca 150 cm mellan plint/stolpe så kommer dessa i verkligheten hamna på 135 cm och jag vet inte om jag då behöver gå upp med varje ytterstolpe till tak?
Vilken dimension ska jag använda till överliggaren och takbjälkarna?

Många frågor blir det, men jag tar gärna emot alla tips ni har.

Redigerat:
Det finns ingen given lösning på den här typen av problem. Snålar man på ett ställe, kostar det mer av arbete och material på ett annat. En allmän princip brukar vara att försöka hålla igen spännvidden på golvbjälkarna, dvs lager nr 2. Med det givna måttet 3,4x5,4 m, så skulle jag starta med tre bärlinor (lager nr 1) på 3,4 m. Då blir spännvidden för golvbjälkarna 2,7 m och en lämplig dimension 45x195 C 24. Lämpligt c/c avstånd för golvbjälkarna beror på tralldimensionen. 34x145 kan ligga på 750 mm annars är det 600 mm som gäller. Dimensionen på bärlinorna beror främst på hur tätt plintarna sitter. Om varje bärlina är upplagd på tre ställen (t.ex. två plintar och en infästning i husgrunden) krävs 45x220 C 24. Ökar du antalet stöd till fyra kan du gå ner till 45x145 C 24. Du kan också välja att dubblera bärlinorna (t.ex. 2 st ihopspikade 45x145). Kombinationsmöjligheterna är många

För att ge användbara synpunkter på takkonstruktionen måste man veta snözon, takutformning i stort samt även takets placering i förhållande till husets tak (risk för snöfickor bl.a.),

J justusandersson skrev:
Det finns ingen given lösning på den här typen av problem. Snålar man på ett ställe, kostar det mer av arbete och material på ett annat. En allmän princip brukar vara att försöka hålla igen spännvidden på golvbjälkarna, dvs lager nr 2. Med det givna måttet 3,4x5,4 m, så skulle jag starta med tre bärlinor (lager nr 1) på 3,4 m. Då blir spännvidden för golvbjälkarna 2,7 m och en lämplig dimension 45x195 C 24. Lämpligt c/c avstånd för golvbjälkarna beror på tralldimensionen. 34x145 kan ligga på 750 mm annars är det 600 mm som gäller. Dimensionen på bärlinorna beror främst på hur tätt plintarna sitter. Om varje bärlina är upplagd på tre ställen (t.ex. två plintar och en infästning i husgrunden) krävs 45x220 C 24. Ökar du antalet stöd till fyra kan du gå ner till 45x145 C 24. Du kan också välja att dubblera bärlinorna (t.ex. 2 st ihopspikade 45x145). Kombinationsmöjligheterna är många

För att ge användbara synpunkter på takkonstruktionen måste man veta snözon, takutformning i stort samt även takets placering i förhållande till husets tak (risk för snöfickor bl.a.),
Tack för svar, men jag tror du tänkt på tvärsen så att säga. Jag tänker alltså att de tre bärlinorna ska ligga i längdriktningen och då kommer de alltså vara 540 cm långa. Kör jag då tre bärlinor varav en av dem fästs i väggen så borde det bli 1,7 m mellan lastpunkterna för golvreglarna.

Just nu lutar det åt att jag kommer köra 34x145 på trallen, men jag räknar med att lägga golvreglarna på cc 60 ändå. Hatar svajande golv.

Vad gäller taket så är tanken att det kommer ansluta mot fasaden under befintlig hängränna. Jag bor i Örebro och har för mig att det är snözon 2,5.

Jag vet att jag tänkte annorlunda än du. Jag ville egentligen bara visa på att det inte finns någon given lösning. Vill man minimera materialåtgången kan man räkna ut virkesvolymen för de olika alternativen, samt antalet plintar. Andra tycker att trallbrädornas riktning är viktigast. Vill du minimera svikten så är golvbjälkarnas dimension i förhållande till spännvidden den viktigaste parametern. Jag återkommer om taket.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.