955 läst ·
5 svar
955 läst
5 svar
Hållfasthet koja
Hur är hållfastheten på 45x140 jämfört med 70x90? Jag har nämligen ett gäng 45x70 liggandes som jag tänkte skulle användas till en koja
Hur långt är ett snöre?
Tvärsnittsarean är väl ett mått på relativ hållfasthet men för att du ska få bättre råd behövs mer info...
Eller så gör du det lätt för dig och som funkat för kojbyggen genom alla tider... börja bygg och ser det klent ut eller svajar spika dit en bräda till.
/ATW
Tvärsnittsarean är väl ett mått på relativ hållfasthet men för att du ska få bättre råd behövs mer info...
Eller så gör du det lätt för dig och som funkat för kojbyggen genom alla tider... börja bygg och ser det klent ut eller svajar spika dit en bräda till.
/ATW
Jo men min fråga är vilket som har mest hållfasthet av de två dimensionerna. Jag gissar på 45x140. Men hur mycket sämre är 90x70?A ArneTW skrev:
Bästa svaret
45x140 har dubbelt så hög (elastisk) böjstyvhet som 90x70. det beror på att höjden påverkar i kvadrat. W=(b*h*h)/6
I praktiken innebär det Mao. att spänningen i yttersta fibern, för samma last, är är hälften för 45*140 som för 90*70.
spänning=böjmoment/böjstyvhet (elastisk)
I praktiken innebär det Mao. att spänningen i yttersta fibern, för samma last, är är hälften för 45*140 som för 90*70.
spänning=böjmoment/böjstyvhet (elastisk)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tittar man på yttröghetsmomentet som har relevans för att bedöma nedböjningen och svikten så blir förhållandet 1:4. Yttröghetsmomentet räknas ut enligt formeln I=(b*h*h*h)/12. Nedböjningen av en punktlast på mitten räknas ut enligt formeln d=(P*L*L*L)/48*E*I, där P är punktlasten, L spännvidden, E elasticitetsmodulen (som ju är lika för samma tp av material) och I är yttröghetsmomentet.
Tackar för de utförliga svaren. Nu ska jag bara se till att få två 45x70 att bli en stabil 45x140.
Klicka här för att svara