Hej

Ska bygga en pergola på tomten och har en fundering angående grovlek på reglar. Hade tänkt fyra stolpar 95x95 med trallbräda 34x145 på varje sida så att stolparna blir som ett H på varisin plint. Två högre och två lägre i fyrkant 4x4 meter. I de två lägre stolparna ska jag ha en hängmatta och i regeln mellan de två högre eventuellt en sittgunga eller två. Planen var att ha reglar 45x170 mellan de två högre samt lika mellan de två lägre och sedan 7 st 45x145 uppepå de grövre reglarna. Nu funderar jag på att 45x170 kanske blir för klent och behöver gå upp till 45x195 eller eventuellt 45x220 där. Synpunkter på detta?

Blir nog bra. Jag testade att hänga en barngunga i min pergola och den svajade betänkligt. Så bygg stadigt eller så du har möjlighet att staga till det om så behövs.

Sedan behöver man ju inte hänga stolarna på mitten utan max 1 meter från varje stolpe.

Pergolan kommer väga 670 kg och stå på 4 st plintar som jag gjuter i 200-rör. Två plattstål i varje plint och 4 bult i varje stolpe. Känns nästan som att jag ska ställa stolparna på plintarna och inte ha mellanrum på någon cm. Känns mer säkert så. Hänger jag upp två sittstolar och en hängmatta blir det ju runt 250 kg till vilket gör 230 kg per plint. Fast en stolpe upphängd i 4 bult kanske klarar mycket mer än så?

Kanske får dra dit några kryssttag med.

Skisser

Pergola sida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pergola topp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den håller nog allt. Problemet hos mig var att pergolan blev svajig när man "gungade". Möjligen är lösningen "bygg och testa dig fram"/staga upp senare. Tänk vanlig gungställning. Svagheten är att stolparna står rakt upp.

Alltså jag pratar inte gungor utan sådan här hängsits typ hängmatta fast en upphängningspunkt genom en trapets.

Korvgubbe
Niteowl skrev:
Alltså jag pratar inte gungor utan sådan här hängsits typ hängmatta fast en upphängningspunkt genom en trapets.
Jag antar att du menar något liknade den här:

organic_hangstol_46326122.jpg

De är faktiskt väldigt bekväma att sitta och läsa i :thumbup:

Det blir som sagt säkert bra. Lycka till.

Korvgubbe: Precis en sådan eller två :)

Styrman: Det blir det säkert, tvingas minska storleken från 4x4 till 3,5x3,5 pga platsbrist så då blir det än bättre.

Som sagt folk/barn kommer gunga i dom och problemet blir att få pergolan stadig i sidled. Rakt upp och ner kommer den hålla fint. Får vi uppdateringar och bilder? :)

Jo jag har lagt till några snedstag. Kan lägga ut bilder när det blir dags. Just nu plockar jag sten varje ledig tid så att jag kan så 600 kvm gräs nästa helg. Innan dess gör jag ingenting med pergolan.

Hej! Funderar på något liknande, hur blev din pergola med gunga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.