Gränslandet
Gränslandet: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Undrar om någon har en uppfattning vilken typ av virke som jag ska använda vid renoveringen. Jag kommer även klä in ”vindskivorna” med plåt då jag tror det räddar. Dessutom om någon har ett bra förslag på rätt vit färg utvändigt. Se bilder.
0 svar · 699 läst
·
C
cazet: det jag funderar på hur AGA:s gasol automater funkar om man stoppar in en flaska av ett annat fabrikat , sitter det typ en scanner eller nått annat som avgör om det går att byta ?
0 svar · 512 läst
R
RL1: [citat] Tack
4 svar · 1,2k läst
R
B
Björn Augustsson: ha ha ha ha ibland lönar det sig att vara dryg. Tråkigt när det blir så och dessutom när inte hantverkaren kan sitt jobb.
7 svar · 8,6k läst
·
V
vincentt: Försöker hitta solsegel som är perforerar eller med finmaskigt nät. Dem som säljes är ju segel med 0% vind- och vattentäthet. Vill ha så att vind kan passera igenom och gärna vatten. Då slipper man ta ner och upp den lika ofta. Något som vet någon sida vart man säljer sånt? Har googlat sönder internet och hittar inget..
0 svar · 1,6k läst
J
Jotsat: [citat] Spelar marginell roll konstruktionsmässigt. Tänk till var skarven blir så kanske du kan planera för att göra två tydliga delar istället för någonting halvdant med en halvhjärtad skarv som typ kanske inte ska vara där men är där ändå :D Angående stolparna så ja, det är rätt. Fördel är att du kan strössla ordentligt med dem eftersom det är enormt enkelt att sätta dit
7 svar · 3,4k läst
·
T
Tokterror: Tack för svar. Ja det du säger är nog riktigt . För att kunna påbörja arbetet tänker jag såhär.(vad tror du om detta)? 1.Beställ limträstomme och montera denna inklusive tak och avvattning samt måning .(det är ett skärmtak "just nu" och ett skärmtak vill vi ha även om det inte beviljas inglasning på detta ). 2.Skicka in bygganmälan (när jag har energi till det) för att få
2 svar · 1,6k läst
P
Pollos: Vi ska bygga en altan som kommer bli 9,78 m lång. Min tanke var att det skulle räcka att sätta en rad med fundament i mitten och en rad mellan mitten och kanten, dvs totalt 5 rader. Det skulle innebära 2,45 m mellanrum åt det hållet. Skulle detta funka eller bör man sätta tätare? Tacksam för synpunkter!
0 svar · 639 läst
M
Mortsken: Har inte använt denna, men Owatrol har många bra grejer så kanske kan vara värt ett försök https://www.bachmans.se/Produktgrupper/Underzsortering/OwatrolzTerasstv%C3%A4ttz2,5?id=16919-0002-02
5 svar · 8,6k läst
·
Darling McFluff
Darling McFluff: Nu har jag testat elda markduk och det brinner inte alls, bara smälter.
18 svar · 8,2k läst
R
Robban66: Hej, Jag byggde en trapp ifjol och ska också bygga en större trapp nu till ett trädäck. Jag använde denna länk för att testa lite mått, den kanske kan hjälpa lite. http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
14 svar · 28,3k läst
·
H
Hella1: [citat] :giggle:
16 svar · 7,8k läst
·
S
Snappahaneklanen: Pigmenterad träolja är mitt tips. Har det på min för att få den vanliga furutrallen att se lite mer ut som något mer exklusivt. Sett bra ut i två år men behöver få en uppfräschning nu.
1 svar · 2,8k läst
tarsson
tarsson: Jacka ur frisen bara så den går hela vägen så ser det snyggt ut
2 svar · 2,0k läst
·
Blånagel56
Blånagel56: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjort-en-riting-till-trappa.118747/
1 svar · 2,1k läst
N
Nyttanvändarnamn987: Hej Andreas Det är en oerhörd skillnad mellan Bangkirai jämfört med tryckimpregnerat. För det första får du alltid behandla oavsett träslag om du vill bibehålla färgen på trallen annars blir allt trä alltid grått när det utsätts för solljus. Sen är Bangkirai ett hårt träslag med en livslängd som är mer än dubbelt så lång än tryckimpregnerat. Du får även ett slätt golv
1 svar · 5,4k läst
S
sword0046: [citat] Tack för svaret! Jo, det har jag gjort! Där gick de på ca 150,000, men om det finns ett annat alternativ tänkte jag som är billigare. PVC brukar vara billiga, men det finns hur många företag som helst som säljer sånt.
2 svar · 1,9k läst
FluffyBergo
FluffyBergo: Hur gick det med detta projekt? Blev det något?
2 svar · 7,6k läst
N
Nyttanvändarnamn987: Hej Det är mest största sannolikhet Bankirai du har där. Förmodligen sålt av Interwood i göteborg (när de existerade) Cumaru är väldigt likt träslag men har inte funnits i den profilen, så vitt jag vet. Om du inte redan vänt på det så kan jag meddela att det går bra att vända på det och eventuellt slipa av det så har du ett helt nytt golv som håller minst 20 år till. [citat]
5 svar · 5,4k läst
·
X
xph: Altanvänner, vädjar till er som har bättre öga för design och mer erfarenhet än vad jag har. Vi är i startgroparna att dränera om huset, så den befintliga altanen kommer få demonteras. I samband med detta tänker jag försöka vara långt framme i planeringen. Även om vi inte får till en ny altan i år så kommer det ju så småningom. Det jag behöver hjälp med är era idéer och
0 svar · 2,0k läst
·
G
Granne1: Ska sätta upp ett räcke utomhus och funderar på träslaget jatuba. Ser att priset skiljer mycket hos olika leverantörer. Min fråga, kan det vara kvalitetsskillnad som påverkar priset?
0 svar · 1,1k läst
U
Ulla karlsson: Vi har planerat bygga ett utekök i sommar och funderar nu på färg. Vi gör stommen i tryckat men ska klä in den i vanlig obehandlad panel. Nu till själva frågan, järnvitriol är snyggt men finns det något annat ni rekommenderar som blir ungefär samma färg?
0 svar · 922 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Stående utanför så att det inte går att klättra, (du får inte ens ha liggande om altanen är hög) och som sagt utanför så rostvattnet inte hamnar på den fina trallen.
5 svar · 9,3k läst
·
F
falkn: Håller med övriga. Är bärigheten på marken bra, vilket den bör vara så lägg ut plattor och stolpa upp din altan. En halvmeter är ju inte så högt. Sätt 95x96 stolpar eller liknande i tryckt virke.
5 svar · 2,8k läst
B
Bonzo2000: [citat] Bumpar en gammal tråd med en fråga; Hur är reglarna fästa i bärlinan? Ser inga skruvhål eller förband.
31 svar · 19,2k läst
·
J
Johan Englund: Nu har fått info att det inte är Organowood utan tryckimpregnerad furu. Svartmögel?
1 svar · 3,0k läst
·
L
limpan78: Hej! Osäker på om detta är rätt forum men det var det bästa jag hittade :). Vi har beställt en pool: https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/utomhusbad/pool/terrasspool/poolpaket-swim-och-fun-black-steel-rund-baspaket-120-cm-djup/p-850618 Och vi tänkte ha den på en del av tomten där vi idag har lagt benders marksten. Marken här lutar rätt friskt så jag behöver bygga något
0 svar · 2,2k läst
B
Brainy: Ibland är det trevligt att få skapa själv även om det inte blir någon direkt ekonomisk besparing. Hur har det gått?
1 svar · 1,5k läst
·
L
Livslärlingen: Just ja, så här ser det i alla fall ut efter första byggdagen :D
11 svar · 9,8k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Då jag använder bärlinor + bjälkar Alla var 45x145 så grävde jag bort c:a 40 cm med gräs och matjord, paddades hårt och plant sedan fyllde jag upp med 8-16 kross(den kan man skyffla för han) sedan paddades krossen så det blev fast. Altanen ligger på cementplattor.
3 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.