Fredlund90
Fredlund90: Det blev lasyr på terassen. Tänkte jag delar med mig av resultatet då de kanske är fler som funderar i samma banor.. Använde mig av jotun terasslasyr (9501 mahogny).
2 svar · 6,6k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Nej det funkar får hålet hamnar innåt då du vrider, vänder ena del upp å ner, inte vänder på delarna (Vet jag skrev att klyvsidan blir utåt tidigare, fel av mig)
18 svar · 16,6k läst
·
R
Rilleille: [citat] det var en god ide, tack
2 svar · 9,7k läst
·
RickardE
RickardE: [citat] Inget är klart eller bestämt. Men väggen kommer bli 4-5meter bred. Duken gärna mellan 3-4m bred, 2-2.5hög. Höjden gör kanske att jag måste hålla mig till under 2m. Tänkte först något liknande 2 flaggstångar och hitta upp på. Det är dock inget som smälter in med två stångar nära altanen så. Så tänkte om man kunde hitta på något med befintlig vägg. Budget och tid.
2 svar · 2,4k läst
Macajo
Macajo: Hej på er! Blir mitt första inlägg här. En liten fundering nu när vi gör en altan där vi ska ha ett spabad. Badet är 230x230 och väger tomt 450kg. Med vatten (1600) och 6 pers (6*80) är det alltså ca 2500 kg bad... Tänker regla upp med 45x145 C24, cc40. Reglarna vilar på lecablock med cc 80 som ”bärlina”. Det gör att det blir ca 28 stödpunkter under själva badet (4*7) Någon
0 svar · 2,3k läst
·
Soli
Soli: Hej! vi har en pergola som vi byggt. Den är 3x3meter. Men- vi skulle vilja ha tak på den. Och- funderar på ett såntdär tak man kan dra in/ut vid behov. Undrar- har någon här sytt ett eget sådant? Eller var har ni köpt det? Hur har ni gjort med fästen/linor osv?! Vore så himla glad å tacksam över om någon kunde ”förbarma” sig över mig o hjälpa mig med hur man gör, vad man
0 svar · 4,1k läst
·
J
justusandersson: Om du ska ha 45x170 till bärlinorna och 1,8 meters avstånd mellan dem, bör plintavståndet vara 1 meter för ett fullgott och varaktigt resultat. 45x145 C 24 är lämplig dimension för skruvreglarna.
4 svar · 2,4k läst
E
EliasLindgren: Vi har GOP 16mm rökfärgat. Det är väldigt mycket behagligare än bekantas 16mm opal. Men skulle nog helst velat haft det lite mörkare om jag fått bestämma.
1 svar · 3,6k läst
J
jonaslatt: Släpper inget direkt. Bra antar jag?
2 svar · 2,6k läst
·
T
trasker: Hej, Bygger altan och det är sant i backen. På detta ska jag lägga en duk och sedan makadam. Skulle du satsat på ogräsduk från Biltema eller markduk N2 från nått byggvaruhus? Motivera gärna svaret. Tack för hjälpen!
0 svar · 2,8k läst
M
mrw: Hej Beställde hem massa material till att bygga en altan där bl.a 10 plintar ingick. Nu när jag grävt alla hål å skall ta ner plintarna märker jag att fästena inte sitter helt fast på flera av plintarna. Fästerna går att röra i sidled, se bilden. Är plintarna kassa eller är det ok att använda dom endå?
0 svar · 2,0k läst
·
Grodan0068
Grodan0068: Hej Köpte en sådan för ett tag sedan men nu skulle jag testa den. Den går ganska snabbt bakåt. Jag kan inte köra den framåt, den är stark, så den borstar utan vatten. Har satt ihop den enligt instruktion (trodde jag) men något har blivit galt. Någon som vet hur man fixar det. Kärcher har ingen support, Dåligt!
0 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: En smidesverkstad kan säkert fixa det.
1 svar · 1,4k läst
B
Bonzo2000: [citat] God idé. Annars har jag börjat fundera på om jag kanske kan skapa illusionen av överhäng om jag målar täckbrädan för golvreglarna vit och kjolen, som ändå kommer bli en aning infälld, i en mörkare grå färg. Lite kreativ belysning på det så kan det kanske bli rätt bra. Det är självklart en kompromiss, men kan jag inte få klarhet i om det kommer funka så är det ingen
11 svar · 4,3k läst
jonnu
jonnu: Hej. Håller på med att fräscha upp min gamla altan, har slipat ordentligt och nu varvde dags att olja in den. Köpte cuprinol trädäck lasyr med vitt pigment, men när jag lagt på lasyren är den bara helt genomskinlig. (har rört om ordentligt i hinken) vad kan vara fel? Eftersom det intw blir vitt så funderat jag på att köpa nitor pigmentpulver och hälla ner i hinken, tror ni de funkar?
0 svar · 1,1k läst
F
Fundersam99: Nu är det dags att fixa räcket till nya altanen. Ska ha 34x95 och en 22x70 som överliggare mellan stolparna. (Ska sitta glas under) Har förstått att man skråskruvar överliggaren underifrån, vilken storlek på skruv ska man ha och ska jag skruva genom båda eller bara genom 22x95 och sen skruva fast 34x95 underifrån? Hur fäster man underliggaren dvs den horisontella 22x45 som sitter ca
0 svar · 1,7k läst
M
marcusjj: [citat] Jag la den dikt an.
7 svar · 3,5k läst
·
J
jonaserik: Håller på att fixa min, din ser ut som min var, hyr en golvslip på bauhaus 1300 för en vecka + papper och säckar och slipa ner, det kommer att bli lite mer slipa med en bandputs 2000kr, då virket böjt sig upp och ner på olika ställen. Sen kan du olja in den..Det kommer att bli en lite flammig yta och mörkare, men det är trä. Förstår inte varför alla ska ha något som ska vara i
1 svar · 2,5k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Blir bäst och snyggast..
10 svar · 7,6k läst
·
R
Roger i Halmstad: Någon som har erfarenhet av https://www.flisbyab.se/produkter/romex-deco-1kg
0 svar · 993 läst
F
Flufftuss: Har precis fått hem låsklossar för att byta ut trasiga och komplettera där det saknas i uterummet i huset vi flyttade in i ifjol. Har tyvärr samma problem, det är nästan omöjligt att få dit dem vad det verkar :( Precis som du säger så snäpper de inte fast. Hoppas någon har tips! Hoppas också på att få dit skiten och att dörrarna då slutar skallra när det blåser och skrapa i
1 svar · 2,4k läst
M
Marre80: [citat] Fukten är jag inte rädd för, man lämnar en liten glipa så de kommer in luft i mellan:) Jobbigt att sitta kisa:)
16 svar · 18,7k läst
·
M
Manhunter: På ikea
6 svar · 5,5k läst
JanneJanne123
JanneJanne123: [bild] Vad för slags material kan dessa staketribbor vara av? Tänkte ytterpanel först, men det för slätt ut, kan det vara någon form av planhylat?
0 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: Trådrubrikens fråga är egentligen felställd. Ju längre avstånd mellan bärlinorna desto fler plintar krävs det och tvärtom. Man kan se det som ett ytmått (bärlineavstånd x plintavsrånd) vars storlek beror på bärlinans dimensioner. 2 meters bärlineavstånd och 2 meters avstånd mellan plintar/stödjepunkter kräver dubbla 45x195 som bärlinor. Utgå i stället från en önskad
1 svar · 17,3k läst
·
Talvan
Talvan: Skruva är alltid bättre men beror ju på om du kan det i din marken
1 svar · 8,9k läst
·
L
look2: Ok, testar och ser om det hjälper....
2 svar · 3,1k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Också mycket enkel och bra variant(y)
18 svar · 6,4k läst
A
AndersBBH: Göran du är en pärla. Tack för dina kloka råd. idag har jag lagt halva trädäcket, imorgon blir det resten. vänligen Anders
4 svar · 2,5k läst
·
mia nilsson
mia nilsson: [citat] Hej! 1. 45x170 räcker. 2. Ca. 2000 mm 3. Är den 7000 mm djup? I så fall blir det 3,5 rader, så alltså blir det säkrast att göra 4. Längst mot huset är det besvärligt att gräva ner plint så kör istället med att gräva bort lite matjord, fyll med grus och lägg ner en liten betongplatta istället för plint. Så en rad med betongplattan, och tre rader med nedgrävda plintar.
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.