Hej, håller på med en lågdel på en uteplats, där höjden inte kommer bli mer än 10 cm över mark. Tänker bygga platsbyggd bänk, och vill då hamna så lågt som möjligt, hade tänkt gå ner på 95x95-regel (redan på plats på bilden), men även för tvärbjälkar. Frågan är om det håller eller om det blir svajigt. Har nu lagt stenplattor för att bära av halvvägs mellan fästpunkterna också. Måtten är 4x2,5m.
Funkar det med 95x95? Skulle det funka med 45x95 också? (Jag tänker mig cc60cm, men kan gå ner på cc30 om det skulle behövas).
Funkar det med 95x95? Skulle det funka med 45x95 också? (Jag tänker mig cc60cm, men kan gå ner på cc30 om det skulle behövas).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
"Bärlina" brukar man använda som benämning på den tredje nivån i en altankonstruktion, där de övriga är golvbjälkar/skruvreglar och trallvirke. Det är alltid en fördel att använda virke med kvadratiskt tvärsnitt till bärlinor, under förutsättning att höjden är tillräcklig mht spännvidd och plintavstånd. I det här fallet tolkar jag det som att du vill ha golvbjälkar som ligger direkt på makadam. Då ser jag ingen fördel med 95x95.
Bärlina var bara ngt fräsigt uttryck jag slängde mig med från Byggmax byggbeskrivning. 95x95 reglarna i bilden sitter 10cm ovan gruset här. Mitt problem är "tvärreglarna" som jag vill montera vinkelrätt med xc60 mot dessa.
Vill gärna ha dom i samma nivå som 95x95
rna, så funderade på att göra urtag, men vet inte om det försvagar mkt? Kan rita en skiss imorgon om det är otydligt.
Vill gärna ha dom i samma nivå som 95x95
"urtag" eller "halvt-i-halvt" som någon kallar det .. eller "hak-i-hak samling" som våra "öresunds-vänner" kallar det .. för 95-95 reglarna som är ditmonterade mot 95x95 eller 95x45 reglar som jag monterar vinkelrätt mot dessa. Låter ju på danskarna som den är att föredra i teraskonstruktioner.
har en fein-såg så inte så mycket jobb att göra dessa.
har en fein-såg så inte så mycket jobb att göra dessa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Principiellt mycket tveksamt i en bärande konstruktion. Har stor betydelse var de hamnar.
Men GDS.se verkar rekommendera det för altankonstruktioner. Är inte dom stabila?J justusandersson skrev:
https://gds.se/altan/altanteknik-foga-halvt-i-halvt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du ska lägga ut ett rutnät på plant och bärande underlag kan man givetvis göra så, men inte om reglarna ska bära mellan upplag på ett visst avstånd. GDS konstruktör verkar inte ha några kunskaper i byggnadsstatik.
Ok. Jag har tänkt dra till med extra stödpunkter för tvärbjälkarna mot betongsten mitt emellan infästningnarna (1m avstånd).
finns det någon lösning - tex balkskor - som skulle kunna hjälpa mig att behålla nivån tillräckligt lågt (för sittdelen)?
finns det någon lösning - tex balkskor - som skulle kunna hjälpa mig att behålla nivån tillräckligt lågt (för sittdelen)?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Balkskor fungerar alldeles utmärkt.
Klicka här för att svara