F
Håller på med ett altanbygge på berg. Borrar ned stolpskor i berget som jag ställer stolpar i eller där det är lägre bygghöjd lägger jag bärlinan direkt i stolpskon. Problemet är de ställen där det är mycket bergpassning och låg bygghöjd för altanen. Det blir lite fix och trix som exempelvis att bärlinan inte får plats och golvreglarna måste fästas direkt i berg. Ibland behöver jag även gå ned i dimension på golvreglar (från normala 170x45). Jag söker en smidig lösning för att fästa dessa småfixreglar i berget. Stolpskor funkar men det känns överdrivet att borra 20 mm hål i berget för dessa. Ibland är sidorna på stolpskofästet för höga så då måste jag kapa.

Funderade på expanderbult som jag borrar lodrätt ned i berg och kompletterar med ytterligare muttrar och ett vinkeljärn för att få en "ministolpsko". Vad tror ni? Någon som har något annat tips?
Att fästa vinkeljärn direkt i berg med expanderbult funkar ej för fästpunkterna på berget är oftast lutande i två dimensioner relativt regeln.

• Gilla
AntonJ84
  • Laddar…
F
Så här blev det. Expanderbult M10x 120, vinkelbeslag samt en extra mutter. Hittills 6 st utplacerade för småreglar eller urjackade reglar som använts vid bergpassning. Mycket smidigare än att borra 20 mm hål. Expanderbult M10x120 fäst i betong med vinkelbeslag kopplat till träreglar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att bli en fin lösning (y)

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
D
Kan man inte få se en bild på helheten.

har precis gjort en altan mot berg. Körde 24mm borr och expanderbetong till stolpskon. Ibland körde jag 20mm borr och ankarmassa från Biltema. Vågade inte gå dikt an mot berget med reglarna.

Är du inte rädd att det ska samlas bla och skit mot reglarna som gör att fukten stannar längre. Jag avslutade mot berget med 70mms reglar och undrar om det verkligen kommer bli bra över tid.

din lösning med vinkeljärn och expanderbart framstår som genial. Men är det stabilt?

F
Jag har för de vanliga stolpskorna borrat 20 mm och tryckt ner till botten. Ingen ankarmassa. Har inte sett något behov av det. Har funkat på övriga altaner. Jag borde nog ha kört på den linjen för de små skorna också och använt vanlig bult eller gängstång istället för expander. Just nu sitter de bra men eftersom jag bara har två muttrar på så kommer de kanske att glappa med tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.