Håller på att bygga klart ett altantak, ca 7x3,5m.

Altantak under konstruktion med stolpar och bärlinor på en trädäckterrass vid ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolparna, 95x95, är ursågade och sitter fast i altanens bärlina, 45x200, med 4st 5,0x80mm träskruvar och sitter utöver det på trädgårdsplattor.

Altantakets stolpe på trädgårdsplatta fäst i bärlina med synliga skruvar, visar konstruktionens detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet: Konstruktionen är stum i djupled, men det finns lite rörlighet i sidled längst ut vid stolparna. Går det inte att komma ifrån eller finns det nåt vettigt sätt att lösa det på? Funderar på att sätta en snesågad stötta, 95x95, mot den yttersta bärlinan i vänster nederkant mot spaljén, rimligt?
 
Du kan sätta snesträvor mellan hammarbandet och stolpen, 1 på varsin sida om varje stolpe så stabiliserar det upp en aning.
Sätta en 45*200 bräda på insidan av stolparna skulle väl funka med, (vet dock inte om det stabiliserar upp något nämnvärt.

Kommer säkert någon med bättre tips, håll ut :P hehe
 
  • Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Du kan sätta snesträvor mellan hammarbandet och stolpen, 1 på varsin sida om varje stolpe så stabiliserar det upp en aning.
Sätta en 45*200 bräda på insidan av stolparna skulle väl funka med, (vet dock inte om det stabiliserar upp något nämnvärt.

Kommer säkert någon med bättre tips, håll ut :p hehe
Typ så här?

Vitmålad husfasad med terrass och oavslutad träpergola markerad med röda linjer för att visa planerad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
smgn
  • Laddar…
Det bästa sättet att stabilisera på är att sätta en eller flera diagonaler i takets plan. Du får göra det så det ser snyggt ut, t.ex. genom att göra det symmetriskt. Stolparna kan inte bara stå på plattorna. De måste vara fixerade mot rörelser isidled också.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
namor namor skrev:
Typ så här?

[bild]
Precis, och gärna även på de andra stolparna med
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Resultatet:

Nybyggd träpergola på däck med stabiliserande skruvar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använt 45x45, dragit i med två 5x80 träskruv i vardera ända.

Den värsta rörelsen i sidled är borta.
 
Om jag vore du så hade jag hellre satsat på 2 samma storlek som stolparna, detta ser aningen "fjuttigt" ut och det skulle garanterat se mer harmoniskt ut om strävorna är samma som stolparna :D
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ok, gick efter måttet på bärlinan, 45x145.

Hur gör man med 95x95, sågar ut halva och skruva både från sidan och underifrån?
 
namor namor skrev:
Ok, gick efter måttet på bärlinan, 45x145.

Hur gör man med 95x95, sågar ut halva och skruva både från sidan och underifrån?
Den sidan mot stolpen snesågar du i den vinkel du vill ha den, sen dra du rejäla skruv.
Sen kommer den ju fortfarande gå på insidan av bärlinan, så där färster du med lämplig skruv eller genomgående bult :D
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Takskivorna, Gop Esslon, hjälpte till att stabilisera bygget. Nu är det mer eller mindre lika stabilt i sid- och djupled.

Vit enplansvilla med nybyggd pergola med takskivor och byggmaterial på gräsmattan i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plupp 198978 och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju annars dra fast det i förrådstaket? Då lär det inte röra sig en millimeter i sidled. Men det kanske står längre bort än det ser ut på bilden.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.