Hej. Inte riktigt klar med skjutdörrarna på befintligt altangolv. Men...igår kunde jag stänga runt om för första gången och märkte att det luktar fukt. Aldrig märkt det förut, utan inglasning.

Vad kan det vara?
Är det gamla impregnerade virket som luktar eller kommer det från luftutrymmet under golvet?
Vad kan jag göra? Avfuktare? Plastgolv? Riva upp allt och börja om (snyft).
Det är enkelglas och mycket luft som kan ta sig in/ut. Syns inte men altanen ligger typ 60 cm avanför marken.
Inglasad altan med skjutdörrar, trägolv, och en utsikt över en trädgård med lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Teacer Teacer skrev:
Hej. Inte riktigt klar med skjutdörrarna på befintligt altangolv. Men...igår kunde jag stänga runt om för första gången och märkte att det luktar fukt. Aldrig märkt det förut, utan inglasning.

Vad kan det vara?
Är det gamla impregnerade virket som luktar eller kommer det från luftutrymmet under golvet?
Vad kan jag göra? Avfuktare? Plastgolv? Riva upp allt och börja om (snyft).
Det är enkelglas och mycket luft som kan ta sig in/ut. Syns inte men altanen ligger typ 60 cm avanför marken.
[bild]
Med den gröna gräsmattan ett sådant här år så lutar jag åt allvarliga fuktproblem.....;)

Prova och lägg byggplast på golvet för att se hur mycket lukten ändras innan du gör något permanent.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Mark fukten stiger upp och fyller ditt uterum.
60 cm kan man krypa i, men enklaste är nog att skruva upp några brädor så man kommer ner.
Täck marken med kraftig plast, och fyll på med ett tunt lager fin singel för att hålla ner plasten.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Med den gröna gräsmattan ett sådant här år så lutar jag åt allvarliga fuktproblem.....;)

Prova och lägg byggplast på golvet för att se hur mycket lukten ändras innan du gör något permanent.
Vattnat och vattnat. Sjövatten såklart :-)
Jag testar att lägga ut byggplast. Vet inte vad det är. Men Google finns ju.

Ska ha en kräftskiva nästa helg. Hoppas man kan göra nån tillfällig lösning i värsta fall.

L Leif i Skåne skrev:
Mark fukten stiger upp och fyller ditt uterum.
60 cm kan man krypa i, men enklaste är nog att skruva upp några brädor så man kommer ner.
Täck marken med kraftig plast, och fyll på med ett tunt lager fin singel för att hålla ner plasten.
Allt är spikat. Får kolla vad som blir enklast. Sitter brädor längs hela långsidan.
Undrar om man kan lägga en presenning som en tillfällig lösning.
Vad händer med fukten som kommer ovanifrån på plasten? Ska den kunna rinna bort?

Redigerat:
Nu har jag tittat genom springorna. Hela huset står på plintar och öppningen fortsätter under huset. Skulle man behöva plasta ännu mer då? Än bara under altanen?
Fotat genom spjälorna på långsidan. Huset börjar vid plintarna.
Vy under hus, fotograferad genom spjälorna, visar plintar och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
R
Teacer Teacer skrev:
Nu har jag tittat genom springorna. Hela huset står på plintar och öppningen fortsätter under huset. Skulle man behöva plasta ännu mer då? Än bara under altanen?
Fotat genom spjälorna på långsidan. Huset börjar vid plintarna.
[bild]
Du kan börja med att ta bort brädlappar mm som ligger på marken.

R RapidSledge skrev:
Du kan börja med att ta bort brädlappar mm som ligger på marken.
Ja. Gamla ägaren verkar ha velat ha lite saker där. Köpte sommarkåken för 3 år sen.

Städa bort allt löv och annat organiskt skräp.
Sand eller grovt grus eller stenar är okej.
Bara sand kan locka katter att använda det som sandlåda.
Sätt sedan frigolitisolering underifrån, gärna omlott i två lager så att det inte kan blåsa upp. Om du tycker det är fult att det lyser vitt i golvspringorna kan du sätta ett lager svart papp först (häftas med häftpistol underifrån).
Då kommer ni att ha nytta av inglasningen vår och höst också, för som det ser ut nu kommer det att kyla väldigt mycket underifrån framförallt på våren och komma väldigt mycket fuktig luft underifrån på sensommaren och hösten.
Att sätta glasväggar utan att isolera golvet är dumt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Städa bort allt löv och annat organiskt skräp.
Sand eller grovt grus eller stenar är okej.
Bara sand kan locka katter att använda det som sandlåda.
Sätt sedan frigolitisolering underifrån, gärna omlott i två lager så att det inte kan blåsa upp. Om du tycker det är fult att det lyser vitt i golvspringorna kan du sätta ett lager svart papp först (häftas med häftpistol underifrån).
Då kommer ni att ha nytta av inglasningen vår och höst också, för som det ser ut nu kommer det att kyla väldigt mycket underifrån framförallt på våren och komma väldigt mycket fuktig luft underifrån på sensommaren och hösten.
Att sätta glasväggar utan att isolera golvet är dumt.
Tack för tipsen.
Börjar med städning. Sen plast. Sen får vi känna om vi vill isolera nästa år.
Semestern är ju slut idag :(

Edit: Fått bort 70% av det organsiska. Eklöv mestadels.
Nu får jag fundera ut hur jag får in byggplast. Framförallt skarva den. Om det inte finns byggplast som är 3,50 meter :-)
Går inte att krypa. Är inte 60 cm hela vägen.

Redigerat:
Jag svarar mig själv. Som vanligt :-)
Har krattat ut löv som fyllt 3 stora lövkorgar.
Mycket sand under så dränering ska väl funka. Jag skruvar upp sidobrädorna och håller tummarna för att löven stod för den mesta lukten. Optimist in i det sista.
(y)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Jag svarar mig själv. Som vanligt :)
Har krattat ut löv som fyllt 3 stora lövkorgar.
Mycket sand under så dränering ska väl funka. Jag skruvar upp sidobrädorna och håller tummarna för att löven stod för den mesta lukten. Optimist in i det sista.
(y)
Fick du bort lukten? :)

Jaaa.
Tog bort en täckbräda under altanen. Satte en förlängning på krattan. Krattade ur och fyllde 3 svarta säckar med barr, eklöv och 2 gamla skedar bl.a.
Ingen lukt på sen dess

Edit: ser ovanför att jag skrivit att det var 3 lövkorgar. Historier har en tendens att bli lite överdrivna med åren
Visste till och med vilken färg säckarna hade. Haha.

Teacer Teacer skrev:
Jaaa.
Tog bort en täckbräda under altanen. Satte en förlängning på krattan. Krattade ur och fyllde 3 svarta säckar med barr, eklöv och 2 gamla skedar bl.a.
Ingen lukt på sen dess

Edit: ser ovanför att jag skrivit att det var 3 lövkorgar. Historier har en tendens att bli lite överdrivna med åren
Visste till och med vilken färg säckarna hade. Haha.
Okej, ja biologiska nedbrytningsprocessen kan bidra med en del obehag. Skönt att det löste sig :)

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.