Hej,

Bygger uterum och avser att isolera en befintlig vägg på en av sidorna. Längs sidan står idag ett plank (mot grannen) och ett förråd (grannens) på en betonggrund. Vid förrådet blir det av olika anledningar knepigt att få till en konventionell vägg med luftspalt och hela baletten. Jag kan inte heller riva det eller flytta det.

Förrådsväggen består av ett enkelt ”plank” med små springor mellan brädorna. Förrådet ger ju själv regnskydd mot väggen från förrådssidan så den utsätts inte för regn eller blåst därifrån. Kan man då klara sig utan en luftspalt och bara sätta vindpapp och sedan regla och isolera mot uterummet. Alltså på befintlig förrådsvägg.

Om ni tvunget behövde göra så. Vilken lösning på isolering skulle ni välja? Är det någon som klarar en sådan lösning bättre?

Bifogad bild visar från vänster: husvägg, plank, förråd. Mot vilket uterummets ena sida kommer att ligga.

• Rödmålad trävägg med hjärtformad dekoration, angränsande till plank och förråd på en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
V Vortexstar69 skrev:
Hej,

Bygger uterum och avser att isolera en befintlig vägg på en av sidorna. Längs sidan står idag ett plank (mot grannen) och ett förråd (grannens) på en betonggrund. Vid förrådet blir det av olika anledningar knepigt att få till en konventionell vägg med luftspalt och hela baletten. Jag kan inte heller riva det eller flytta det.

Förrådsväggen består av ett enkelt ”plank” med små springor mellan brädorna. Förrådet ger ju själv regnskydd mot väggen från förrådssidan så den utsätts inte för regn eller blåst därifrån. Kan man då klara sig utan en luftspalt och bara sätta vindpapp och sedan regla och isolera mot uterummet. Alltså på befintlig förrådsvägg.

Om ni tvunget behövde göra så. Vilken lösning på isolering skulle ni välja? Är det någon som klarar en sådan lösning bättre?

Bifogad bild visar från vänster: husvägg, plank, förråd. Mot vilket uterummets ena sida kommer att ligga.
I första hand behöver du komma överens med din granne om hur detta skall lösas, eftersom ni ju delar plank. Vem har satt upp planket? Vem äger det? Vems mark står det på, eller står det exakt i mitten så det hamnar på båda fastigheter?

För det andra så antar jag att du skall fortsätta med väggen ovanför befintlig plank, upp mot taket? Hur är det tänkt att lösas?

Det allra lämpligaste ur byggteknisk synpunkt är egentligen att du bygger en egen vägg, men samtidigt så är det en dålig lösning för den blir omöjlig att inspektera och underhålla när du tätt inpå har befintlig plank.

Sådant här är alltid mycket svårt att ge bra svar på, dels för att konstruktionen i sig blir märklig, och dels för att du i detta fall dessutom delar en del av byggnaden med en helt annan ägare.

När man tittar på befintligt plank så ser det inte allt för gediget ut heller och inte rakt. Mittstolpen verkar ha satt sig lite så väggarna lutar in mot stolpen, särskilt väggen vänster om stolpen.

Sedan har du dessutom en glipa nertill, dvs. planket är helt öppet mot andra sidan längst ner. Hur skall den biten lösas?

Skall detta göras riktigt, så bör hela den sidan rivas, och byggas upp som ett uterum med lämplig och korrekt konstruktion. Och efter det bygger man tillbaka grannens förråd mot den nya väggen. Detta tillvägagångssätt är så att säga den korrekta, baserat på vad jag kan se på bilden.

Ja, det går att lösa på annat sätt också, och hafsa ihop det, men eftersom det skall bli ett isolerat uterum enligt vad jag har förstått, så kanske inte det är den vägen man vill gå?

Jag skulle inte heller ha byggt mot den befintliga väggen. Dels för att det är krångligt att bygga så och sen skapar det problem i framtiden med underhåll.

Finns det nånting skrivet på att grannen ska ha rätt att tillträda din tomt för att underhålla sitt förråd?

Diskutera med grannen som @tompax säger. Dom kanske har andra planer och inte ens vill ha förrådet där.

Ett annat alternativ är att bygga eran vägg 50cm in på eran tomt så ni båda kommer åt att underhålla.

Och slutligen, har ni bygglov?

Tack för svar!
Bygglov är ordnat eller rättare sagt kommer så vara när inom kort förhoppningsvis.

Dialogen med grannen är god
Det är hans förråd men ”planket” vet jag ej. Har dock fått OK på att riva och bygga om så det blir nog så jag gör för att få det mer robust.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.