E
Elishwa Gilyana: Hej är ute efter en bra och billigt hammock först jag funderade på Dalom vit trä men den var för dyrt och nu funderar jag på den på K ruta eller Bauhaus. Men de från Bauhaus har inte möjlighet att titta på har någon tittat på de och vad tycker du ? https://www.bauhaus.se/hammock-sunfun-deluxe-vit https://www.bauhaus.se/hammock-sunfun-classic-svart
0 svar · 4,3k läst
H
Höga Berget: Du kan ju annars dra fast det i förrådstaket? Då lär det inte röra sig en millimeter i sidled. Men det kanske står längre bort än det ser ut på bilden.
10 svar · 6,7k läst
·
E
epw: [citat] Precis som det ligger på bygghandeln. Ett par brädor bredd och sedan ett strö (någon form utav virke) och sedan ett par brädor på det. För att separera virket så det inte ligger kloss i kloss.
3 svar · 4,9k läst
·
J
jonaslatt: Min altan e rätt så stor. Inte så jätte gammal 3-4år. Men har tyvärr blivit många fläckar från barnen och dåligt oljat första gången. Jag börja slipa altan idag med vanlig slipmaskin. Men helvete vilket jobb. Har kört kanske 1\5 del tog 2-3 timmar. Finns lite maskiner att hyra såg jag. Men vad ska man ha? Trall e oftast lite böjda åt något håll. Och hur funkar det då om man
0 svar · 1,5k läst
R
Rilleille: Jag sätter 50cm plintar innerst mot huset. Kanske marksten under plinten? . 70 plintar de andra 3 raderna. Väljer också justerbara plintar ifall de skulle sjunka så kan man väl alltid krypa under och korrigera om det skulle sjunka :)
6 svar · 3,3k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det sitter en trapp i vägen! ;) (Och det ösregnar). Men det är inget konstigt. Man tar vanliga balkskor och borrar upp två hål (om det behövs) överst på varje sida. Sedan är det bara att skruva dit dem. 8mm skruv räcker, men man kan säkert gå upp till tio om man vill.
3 svar · 3,0k läst
·
Advent
Advent: Hej! Vi har en pergola-anläggning, i direkt anslutning till en skärgårdsvik, bestående av en putsad lättbetongsmur (Ytong), pelare i Mexitegel samt en träöverbyggnad (se foton!). Murens puts håller på att ramla av så vi står i begrepp att knacka ner det som finns kvar och antingen klä in murens lättbetong med trätrall på läkt eller bara låta slamma de bara Ytongstenarna. Läget
0 svar · 1,0k läst
·
Byurn
Byurn: Båda dina varianter borde fungera
2 svar · 2,0k läst
Zenon
Zenon: Testat ett par på jysk som var prisvärda, men ej så sköna. Max pris 1200kr skulle jag säga, bör vara lite ergonomiska med svank stöd typ. Varit runt till diverse kedjor men varit för höga priser typ överallt.! Tips?
0 svar · 913 läst
prototypen
prototypen: Ligger plattan bra så den inte kantrar så vet jag inte om en plint blir ”stabilare”. Protte
5 svar · 1,7k läst
Tholin_80
Tholin_80: Jag har byggt altanen i ek och när vi skulle göra stolpar gjorde vi ett fuktpriv och det är 16% fukt Dom är nu planhyvladade och fixade även överliggren är i ek Kommer dessa att vrida sig om jag sätter upp dom? På plats eller är det bättre att lägga dessa på tork? Jag har även byggt stommen i 50*150 reglar i samma ek Kommer jag få problem
0 svar · 1,2k läst
A
AliTång: Nja, ca 30m2 är det. Fick prisuppgift på mellan 5-7tusen. Men det kanske går att pressa priset lite? Det kanske Bara är att Bita i sura äpplet och köra trall. Tänkte att någon här skulle ha tips på ett supermaterial som bara var att rulla ut och som dessutom inte kostade jaja, jag hör hur det låter men man skulle ju kunna ha tur
3 svar · 3,7k läst
Melwood
Melwood: Har en ovan-mark-pool på höjd 120cm och 4.20 i diameter som jag tänkte gräva ner ca 40cm och sen bygga däck runt. Grävningsarbetet har jag koll på men trädäcket med tanke på att poolen är rund... Är det någon som har kunskap och är lite uttråkad som vill berätta vad jag behöver för material precis runt poolen? Tänker gräva ut området först och lägga duk osv och sen ha
0 svar · 4,4k läst
1
1234linus: [citat] Huset står längre upp och framförallt mycket högre upp settpå tomten så det är inget problem !! trädäcket ska göras längst ner vid vattnet ut till bryggan och där är det dålig mark soma jag berättat tidigare :) [citat] Jag kanske inte har berättat att jag ska bygga en trägång inte ett trädäck bredvid huset !! Huset står långt uppe på tomten där är inget problem !
24 svar · 5,8k läst
·
TeroM
TeroM: [citat] Den som söker han letar, var tvungen att söka själv men jag visste vad jag letade efter. Allt står i denna post/tråd. Ribbstaket ska ja ha överliggare eller inte? https://www.byggahus.se/forum/threads/ribbstaket-ska-ja-ha-oeverliggare-eller-inte.192902/#post-1511280
3 svar · 24,3k läst
·
A
Alvatrollet: Hur gå tillväga för att förstärka solseglet kring öljetterna? Bor i ett öppet landskap där det blåser mer eller mindre jämt, ibland rejält. För övrigt bra förankrat i husvägg och stolpar i marken med "löplina". Tänker köpa förtöjningsfjädrar och karbinhakar att stärka upp med, men tycker det ser lite klent ut i tyget runt öljetterna och vill göra något åt det. Någon
0 svar · 1,9k läst
S
stenfan: [citat] Trappan är tänkt att börja vid stolpen längst till vänster i bild.
1 svar · 4,4k läst
·
T
Tiger79: [citat] Tack för svar! Jag trodde tvärtom () så det skulle minska vridningen. Men jag litar på dig.
18 svar · 18,0k läst
·
L
Lofstedt: Hej. Är sugen på att bygga ett uterum som liknar en "kub". Där ena långsidan är ansluten mot huset och de andra 3 sidorna är i öppningsbara glaspartier. Jag vill alltså ha en taklutning som är minnemal och som är dåld så man får känslan utav att taket är platt. Någon som har någon bra sida med inspiration, har tittat på Santex och någon annan sida, men söker mer inspiration.
0 svar · 1,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Bila av yta nån cm så slipper du gjuta mot noll. Då får du också bättre fäste med den nya gjutningen. För den där lilla ytan räcker t o m en billig borrhammare från Jula för ändamålet.
5 svar · 4,6k läst
·
örkelljunga
örkelljunga: Tack för era svar, jag ska höja ett plank som är byggt tidigare med den typen av tryckt panel. Det där med fräs skulle ifs funka men låter som lite överkurs.
5 svar · 1,4k läst
T
Tiger79: @lassebrun Det var det jag misstänkte! Då får det bli så. @Pappa1986 Kanten kommer ej synas då den är mitt i staketet!
5 svar · 3,9k läst
P
ptlf: Vad är klokare göra med ytan som blir på stolparna den del som ska stå på regeln,måla eller inte måla? Tänkte fuktmässigt. Det som syns ovanför trall ska målas.
0 svar · 935 läst
optimum
optimum: [citat] Nej låt det vara. Fogskum vore katastrof. Om några år kanske det kan vara lämpligt att föryngra golvet.
9 svar · 5,0k läst
·
T
tobbbias: Jag har sett att många börjat starta årets altanbyggen så vill slå ett slag för att bygga Pergola. Sjukt underbart med ett pergolatak. Snickrade ihop en liten soffa som är ca 2x2 m. Gjorde också förvaring för dynor under sitsen. Ikea största plastback x3. Nästa projekt blir att bygga ett större bord. Nuvarande är ca 130x130 cm. Men det är störigt med benen så långt ut. Kanske
33 svar · 18,3k läst
·
Saanie
Saanie: Bakgrund Jag och flera andra i vår brf fick en offert om att bygga ut vår uteplats i samband med renovering av nuvarande staket med tillhörande trall. Tidigare mått var 3*2 m och nya 4*3 m (12 kvm). Vi accepterade denna baserat på ett estimat, i tron om att arbetet skulle gå fort. Det här projektet har nu gått väl över tiden, vi har dock inte fakturerats eller betalat något ännu. Ger
0 svar · 1,3k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Hela kommer från Willab Garden men då vissa saker inte var deras standardmått så var det inte färdigkapat, bland annat valde jag en kraftigare limträbalk och skippade stolpen i mitten samt att jag satte en nockstolpe i bakkant, hela uterummet står för sig själv utan någon bärande koppling mot befintliga hus. Taket är 32 mm kanalplast 10 lameller 1200 mm c-c mellan takbjälkar
15 svar · 8,2k läst
·
L
Lane: vill bygga ett staket enligt bild: [bild] Våra stolpar är 95x95. Vad tror ni är bra dimension på spjälorna? Jag har koll på att set ska vara max 10 cm mellanrum.
0 svar · 2,3k läst
·
J
Juliabr: Hej, vi ska bygga nytt räcke till vår balkong, det är 60cm mellan de befintliga stolparna, vilket verkar vara ganska tätt. Vi tänkte köra på samma avstånd på det nya för stabilitet. Vi är inne på ett räcke likt det på bilden, med olika breda ribbor. Vi gillar att det ser relativt nätt ut då ribborna är ganska tunna. vad för mått skulle kunna gå att återfinna på brädgården
0 svar · 3,1k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Det finns jordborrar att hyra, det kan vara lämpligare.
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.