Hejsan

Ska göra ett enklare utekök framöver där skivan kommer vara 180x65x4 cm utan några hål i sig. Underredet kommer att stå på hjul för att kunna flyttas på trädäcket vid behov. Jag funderar lite på huruvida jag behöver fästa skivan på underredet för att den ska hålla sig på plats eller om den är tung nog för att ligga stabil?

Vill helst inte limma då jag vill kunna flytta bort uteköket helt ibland. Tanken var först att gjuta in ett par bult med en rejäl bricka som ankare men det känns som perfekt för att slå ur vid hantering.

Jag har ett utekök med betongskiva i ungefär samma storlek. Jag har inte fäst den, den ligger stabilt av tyngden.
Vad har du tänkt för hjul?
Jag har kraftiga hjul av typen man har från vagnar inom industrin. Hjulen håller bra men reglarna dom sitter i har gett med sig så där har jag förstärkt med stål nu.

maah maah skrev:
Jag har ett utekök med betongskiva i ungefär samma storlek. Jag har inte fäst den, den ligger stabilt av tyngden.
Vad har du tänkt för hjul?
Jag har kraftiga hjul av typen man har från vagnar inom industrin. Hjulen håller bra men reglarna dom sitter i har gett med sig så där har jag förstärkt med stål nu.
Ok, tack för svar! Så även när man flyttar bordet lite så är det ingen risk att skivan kanar runt?

Hade tänkt någon svängbar variant från jula, 6st totalt. Tycker inte det är så snyggt med hjul egentligen så vill helst hålla de så små som möjligt men misstänker att jag behöver upp i lite storlek för att de ska hålla. Ev får jag gömma de bakom en kjol/sockel på något sätt.

Nej ingen risk att den kanar runt, vikten och friktionen gör att den ligger stabilt.

I mitt fall med hjulen så är infästningen den svaga punkten. Den anliggande ytan på hjulen mot regeln är bara ca 30mm i diameter, det gör att fästet på hjulen trycker sönder trät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.