12 751 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
För stor makadam i bärlagret-sabbar det grusgång?
Vi har grävt ur gräsmattan för att anlägga en grusgång och en grusoval för utemöbler. Vi beställde makadam 16/32, lade geoduk och fyllde sedan och paddade. Vi hade nu tänkt lägga en duk till och sedan 3cm slitlager grus.
Idag kom någon och påpekade att makadamen var för stor och när vi mätte verkar den betydligt större än 16/32, kanske 32/64.
Klantigt att vi inte kollade ordentligt, antagligen har vi fått felleverans.
Nu har vi dock för hand kört fram 7 ton makadam i skottkärra, jämnat ut och paddat.
Vad gör vi? Tror ni att det funkar att lägga duk och 3 cm toppgrus eller kommer makadamen att tränga upp genom duk och grus???
Med vänlig hälsning, Kajsa
Idag kom någon och påpekade att makadamen var för stor och när vi mätte verkar den betydligt större än 16/32, kanske 32/64.
Klantigt att vi inte kollade ordentligt, antagligen har vi fått felleverans.
Nu har vi dock för hand kört fram 7 ton makadam i skottkärra, jämnat ut och paddat.
Vad gör vi? Tror ni att det funkar att lägga duk och 3 cm toppgrus eller kommer makadamen att tränga upp genom duk och grus???
Med vänlig hälsning, Kajsa
Beställer du makadam så lär du inte få 16/32 utan det du fått levererat.
Men oavsett så lär det inte bli några problem, ”täta” med 0-18 grus och gårdsgrus uppe på det så har ni en fantastiskt bra grusgång som klarar biltrafik utan problem.
Markduk använder du bara mellan ”jorden” och gruset. Makadam tätas med grus och 0-18 fungerar ypperligt.
Men oavsett så lär det inte bli några problem, ”täta” med 0-18 grus och gårdsgrus uppe på det så har ni en fantastiskt bra grusgång som klarar biltrafik utan problem.
Markduk använder du bara mellan ”jorden” och gruset. Makadam tätas med grus och 0-18 fungerar ypperligt.
Tack, vad glad jag blir! Jag fattar inte riktigt vad som är vad här, se order i bilden. Det är det jag beställde men stenarna är större...
Sållen i sikten är 16 och 32 mm. Så det är minsta måttet på stenen som kommer genom sållet som är 16-32mm. Så du måste mäta på stenarnas smalaste delar som kan komma genom ett såll, de är mellan 16 och 32 millimeter, men kan vara mycket längre, precis som de på din bild.
Så du har fått helt rätt material. 32-64 är storleken på den makadam som är på ett järnvägsspår som sliperserna ligger i.
Men oavsett så kommer du få en helt onödvändigt stark grusgång, du skulle köpt bärlager 0-32, eller vägglus 0-16. Det hade varit mer än bra även det som underlag för en grusgång på gräsmattan
Så du har fått helt rätt material. 32-64 är storleken på den makadam som är på ett järnvägsspår som sliperserna ligger i.
Men oavsett så kommer du få en helt onödvändigt stark grusgång, du skulle köpt bärlager 0-32, eller vägglus 0-16. Det hade varit mer än bra även det som underlag för en grusgång på gräsmattan
Alltså, vad är det för typ av grusgång ni tänkt er? Man har som sagt bärlager 0-32 eller om man är lat 0-18 i botten och ovanpå det vad man nu vill ha, singel (natursten), makadam 8-16 eller någon slags grus.
Redigerat:
Tack för input!
Ursäkta otydlighet men den finaste fraktionen är för fogsand mellan plattor på ett annat ställe där vi ska lägga stenläggning på den lite grövre sättsanden.
Frågan här handlade om bärlagret för grusgång/oval som sedan ska toppas med gårdsgrus som vi ännu inte beställt.
Men tolkar jag det rätt nu att om vi kompletterar med 0/18 och tätar kan vi sedan lägga grus ovanpå? Om ja, hur mkt 0/18 per kvm ska jag räkna med? Behöver jag padda igen ovanpå innan jag lägger 3 cm slitlager grus?
Ursäkta otydlighet men den finaste fraktionen är för fogsand mellan plattor på ett annat ställe där vi ska lägga stenläggning på den lite grövre sättsanden.
Frågan här handlade om bärlagret för grusgång/oval som sedan ska toppas med gårdsgrus som vi ännu inte beställt.
Men tolkar jag det rätt nu att om vi kompletterar med 0/18 och tätar kan vi sedan lägga grus ovanpå? Om ja, hur mkt 0/18 per kvm ska jag räkna med? Behöver jag padda igen ovanpå innan jag lägger 3 cm slitlager grus?
Nu har du makadam som bärlager och det knepiga är att hålrummen mellan de stora stenarna kommer att "äta upp" mindre material som du lägger på den; det kommer att rinna ned mellan stenarna. Men 0-18 mm samkross borde täta till det. Jag skulle lägga 80 mm och det ska paddas noga. Sen krattar du bara ut ett tunt lager gårdsgrus som du tycker är estetiskt på det. Om du köper traditionell rund natursten till gårdsgrus så lägg det tunt för det är inte kul att gå i annars för det rullar.Kajsa Helmbring skrev:
Tack! 
Så mindre än 3cm gårdsgrus/natursten tycker du?
Så mindre än 3cm gårdsgrus/natursten tycker du?
Instämmer i Claes råd ovan, lägg på 0-18 och vattna ordentligt samtidigt som ni paddlar, helst skulle ni blanda runt den makadam ni lagt ut med 0-18 gruset innan ni paddar så får ni ett riktigt bra bärlager.
Gårdsgrus läggs 3-4 cm tjockt.
Lycka till!
Gårdsgrus läggs 3-4 cm tjockt.
Lycka till!
Tack för all hjälp!
Förstör vi dräneringsfunktionen i makadamen när vi fyller med grus så att vi måste tillse lutning på grusgången eller är det tillräcklig genomrinning ändå så att vi inte behöver mecka med det?
Förstör vi dräneringsfunktionen i makadamen när vi fyller med grus så att vi måste tillse lutning på grusgången eller är det tillräcklig genomrinning ändå så att vi inte behöver mecka med det?