Hej!
Finns massor om liknande frågor, men blir inte klokare för det. Så frågar ändå. :)

Jag ska bygga trädäck på framsidan av ett nyproducerat hus. c:a 80% av ytan kommer stå på stenplattor som ligger där redan, stabilt och bra, kanske tar bort några för att få luft mellan.

Min fråga är hur jag borde stötta upp den del som kommer byggas ut över den nu befintliga häckytan. Har flyttat undan häcken och det är c:a 40 cm djupt med relativt lös planteringsjord. Vad av dessa alternativ borde jag välja:
1. Gräva ut all planeringsjord och fylla i stenkross för att få stabilt och sedan bygga på stenplattor.
2. Det räcker att gräva ut c:a 15-20 cm och fylla i stenkross som diverse guider förespråkar trots att det är planteringsjord.
3. Gräva ut för plintar istället som når ner till stabilare grund.
4. Annat förslag?

Alternativ 1 känns som ett kanske onödigt stort projekt med tanke på hur mycket sten som kommer behövas släpas dit i förhållande till att dra dit 4-5 färdiggjutna plintar.

Se snygg paintbild för hur jag tänkt bygga. Svart: Huset, Grå: nu existerande stenplattor. Brun: Planerat trädäck.
Måtten blir c:a 5x4 m.
 
  • Förenklad ritning av trädäcksprojekt, där huset är markerat i svart, befintliga stenplattor i grått och planerat trädäck i brunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plintar känns vettigast
 
Tack för svar, nu sitter det stadigt med plintar. Hoppas jag.

Vet inte om någon kikar i tråden, men gör någon det så undrar jag om man måste ha syllpapp mellan stenplattorna och de tryckimpregnerade reglarna? Ska inte tryckimpregnerat klara sig utan?
 
Man måste inte, men det finns en teori om att man förlänger livslängden på så sätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.