12 849 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Mängd makadam under altan på plattor
Jag har tänkt bygga ett trädäck på betongplattor. Bor i södra delen av landet och marken jag ska bygga på består av väldigt kompakt lerjord som i princip inte suger åt sig något vatten. Hur mycket makadam behöver jag egentligen lägga ut under plattorna? Ser allt från 50-200 millimeter när jag försöker hitta information.
Om du ska ha makadam är det viktigt att dränera för annars kommer det stå vatten där i som kan frysa.
Personligen skulle jag använda krossmaterial ned 0-fraktion.
Hur är planen, ska du gräva ur hela utrymmet under och lägga plattor eller bara enstaka plattor?
Personligen skulle jag använda krossmaterial ned 0-fraktion.
Hur är planen, ska du gräva ur hela utrymmet under och lägga plattor eller bara enstaka plattor?
Bara enstaka, stora, plattor där det behövs, med 60 cc. Där är inte ens matjord just nu, så behöver knappt gräva. Hur pass dåligt är det om vattnet fryser, sålänge det inte når upp över makadamen? Räcker det om jag ger marken under makadamen lite lutning? Planerar att lägga makadamen och trädäcket helt i våg.
Gräv bort matjord så du kommer ner till orörd lera, lägg en bit markduk i botten och på med 0-18 eller 0-32 innan du toppar med lite stenmjöl och sen på med plattan.
Fyller du med makadam så kommer det stå vatten där, fryser det så är risken stor att plattan reser sig.
Fyller du med makadam så kommer det stå vatten där, fryser det så är risken stor att plattan reser sig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad gör lite makadam i en grop i leran?
Ta en större betongplatta istället och gräv inte så djupt.
Men det är vanskligt att grundlägga på lera.
Leran skulle få mig att lägga markisolering under hela altanen och en bit utanför.
Protte
Ta en större betongplatta istället och gräv inte så djupt.
Men det är vanskligt att grundlägga på lera.
Leran skulle få mig att lägga markisolering under hela altanen och en bit utanför.
Protte
Det är därför jag frågar, eftersom jag ser så olika bud på hur mycket makadam folk brukar använda. Jag antar att om det regnar kraftigt så kommer makadamlagret att kunna hålla en del vatten som förhindrar att betongplattorna badar i vatten.
Säg att det ligger 2 dm med makadam och det samlas vatten som fryser. Kommer det göra att makadamen (och därmed trädäcket) trycks uppåt?
Säg att det ligger 2 dm med makadam och det samlas vatten som fryser. Kommer det göra att makadamen (och därmed trädäcket) trycks uppåt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad är det för skillnad om makadammen eller plattorna badar i vatten, båda tål vatten.
Protte
Protte
Du skrev att lerjorden inte suger upp vattnet och gräver du då en grop som du fyller med makadam då är risken stor att det blir ståendes vatten i gropen.
Fryser detta så trycks altanen uppåt...
Använder du material med 0-fraktio så blir risken mindre för detta.
Se till att marken under altanen har fall så ytvatten kan ledas bort.
Eventuellt en dränering i ytterkant där makadam är perfekt.
Det är alltid svårt att ge råd utan ha varit på plats men jag vill bara nämna riskerna om man lägger makadam i en god och en platta på...
Har själv råkat ut för att plattorna rest sig i en liknade konstruktion.
Fryser detta så trycks altanen uppåt...
Använder du material med 0-fraktio så blir risken mindre för detta.
Se till att marken under altanen har fall så ytvatten kan ledas bort.
Eventuellt en dränering i ytterkant där makadam är perfekt.
Det är alltid svårt att ge råd utan ha varit på plats men jag vill bara nämna riskerna om man lägger makadam i en god och en platta på...
Har själv råkat ut för att plattorna rest sig i en liknade konstruktion.
Tack för det utförliga svaret! Jag planerar att låta marken under (lerjorden) ha lite fall, jag tror dock att det kommer ligga lite lägre än gräsmattan som ska vara utanför, så risken är väl att vattnet samlas i kanten. Antar jag skulle kunna gräva ut lite extra så vattnet kan samlas utanför trädäcket?
Men om jag har, exempelvis, 20 cm makadam, det regnar och fylls upp 10 cm, sedan fryser det. Kommer makadam/plattor då pressas uppåt, trots att det finns mycket utrymme/tomrum i de 10 extra centimeterna ovanför?
Men om jag har, exempelvis, 20 cm makadam, det regnar och fylls upp 10 cm, sedan fryser det. Kommer makadam/plattor då pressas uppåt, trots att det finns mycket utrymme/tomrum i de 10 extra centimeterna ovanför?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Is är 6% större än vatten, det är en naturlag.
Om dina 10 cm vatten fryser uppifrån så lyfter det 6mm.
Sedan kan problemet bli att det inte sjunker tillbaka lika mycket och sedan lyfter det nästa år.
Om din lera är torr lägg plattorna PÅ leran, då är det torrt under.
Protte
Om dina 10 cm vatten fryser uppifrån så lyfter det 6mm.
Sedan kan problemet bli att det inte sjunker tillbaka lika mycket och sedan lyfter det nästa år.
Om din lera är torr lägg plattorna PÅ leran, då är det torrt under.
Protte
Trädäcket ska förresten byggas intill huset, och närmst huset ligger ca 1 meter dränerande makadam (tänkte lägga betongplattorna direkt på detta). Lerjorden ligger utanför detta. Kan det vara en idé att gräva ut lerjorden så det lutar mot huset, så allt vatten kommer ner i husgrundens dränering?
Klicka här för att svara