R
RL1: [citat] Tack
11 svar · 3,2k läst
L
lillenJ: Hej Jag tänkte fästa bärlinan för altanen i husgrunden. Den är av betong, dock sitter det som frigolit lr något liknande längs grunden, typ av isolering? Kan den sitta kvar? Den är 2-3cm tjock. Samt vilken skruv rekommenderar ni? Jag tycker man hör så mycket olika. Hälsningar Johan
0 svar · 1,9k läst
·
S
Stoffen_: [citat] Jag har nog själv satt mig i den här sitsen. Första året använde jag högtryckstvätt, inte bra. Sen är min trallrent från biltema med sodium hydroxide. Ytan ser lite luddig ut när den är torr =/.
5 svar · 4,7k läst
·
A
Aeroabuser: Vi köpte FJELLERUP från Jysk. På dom står det iaf att det ska vara rostfritt stål.
16 svar · 27,5k läst
G
gustaf78: Tack för all input, har gjort ett mellanting, raderna närmast huset får bärlinor på 45x170 och stödreglar på 45x170 bärlinorna grundläggs på plattor då det var stenlagt där innan. plattorna har en meter mellan sig. Övriga bärlinor får grundläggs med plint på två meters avstånd och där kör jag 45x195 med stödreglar på 45x170. Det går säkert att gå ned i dimension men det
12 svar · 3,5k läst
·
D
DN-Sweden: Hej! Vill bygga en stabil grund för min altandäck för att senare vill jag bygga en uterum på altanen. Jag vill gräva 20 cm, padda, lägga markduk, lägga 15 cm makadam 8-16, padda, lägga 5 cm stenmjöl, padda, lägga 40x40 cm helplattor som altan regel vilar dem på. Mina frågor är: 1) Funkar bra med makadam 8-16 eller bättre med 0-16? 2) Behöver jag några plintar för att hålla
0 svar · 1,5k läst
maah
maah: När jag tänker efter hade jag nog gjort en annan lösning. Brädan som fungerar som ram kommer att stick ut ganska mycket med den lösningen du har nu, ca 60mm, det blir kanske lite för mycket för att se bra ut? Fundera lite på hur mycket du vill ha den brädan och anpassa därefter distansen efter det. Det blir mycket stabilare om du använder en 45x70 istället för 45x45, då kan du utan
3 svar · 12,5k läst
·
V
vincentt: Jag köpte på Hornabach. 199::- https://www.hornbach.se/shop/Solsegel-GARDEN-PLACE-trekant-beige-HDPE-135g-360cm/7047263/artikel-detaljer.html Jag tror inte den på IKEA är HDPE... Sen var jag tvungen att köpa beslag till 250:- ish på Biltema. Båtdelar. Dem var dyra. Men... ja... annars kan man inte fästa den på ett vettigt sätt. [bild] [bild] [bild]
10 svar · 12,2k läst
·
Ruttenrot
Ruttenrot: [citat] Se där ja. Hoppas du skickar oss en bild på detta efter två år. Just nu är det mycket snyggt iaf.
30 svar · 11,5k läst
·
Zenon
Zenon: https://www.pricerunner.se/sp/baden-baden-solstol.html Älskar dom, super sköna, dock ej hållbara, håller 2 år sen dags för nya, antingen spricker tyget lr går gummi banden av lr så rostar dom av. Finns de några av bättre kvalitet? Tjockare gummiband? Aluminium konstruktion? Lr annan typ som är "rejäl och hållbar" ?
0 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Balkskor fungerar alldeles utmärkt.
10 svar · 4,0k läst
·
T
Tobias_75: Är också intresserad av hur det har hållit under tiden du haft det. Är hyllplanen också i minerit? Har du "jobbat" något på dem, som i att göra kökssaktiviteter som kladdat ner skivorna? Hur har de i så fall varit att torka av?
8 svar · 33,1k läst
·
Mazen
Mazen: Skruva en diagonal på vadera sida mellan dom bakre benen som ett kryss så får du mindre svajj i sidled..
1 svar · 3,2k läst
raubtier
raubtier: Hehe jag skåpar inte ut det, är bara vad jag läst mig till på diverse sidor. Men när du säger torka, skulle det göra skillnad då om jag bygger en altan och väljer att glasa in den senare? Målar allt och låter den vara åtminstone 1 år? Jag vet inte än om jag verkligen vill glasa in den, så jag tänkte mest att den jag bygger ska vara anpassad för att kunna glasas in om jag vill det
5 svar · 3,3k läst
Aldrig_nöjd
Aldrig_nöjd: Haha nä gubben som byggt detta har gjort myyyyycket konstiga saker ska du veta.. och spik gillar han haha
10 svar · 4,7k läst
·
Najtråden
Najtråden: [citat] Vart super fint!!!!
15 svar · 26,5k läst
·
Hashim Ali
Hashim Ali: Hej Jag håller på att bygga trädeck som ska hänga ihop med våran uterum. Idag är det marksten där och när jag har lyft markstenen och gräver under för att göra plats för underkonstruktionen så ser det ut såhär. Min fråga är då. Finns det risk att uterummet rasar ? . Jag behöver gräva 30 cm till. Tacksam för svar Mvh
0 svar · 1,6k läst
·
L
LasseR: [citat] Hade jag börjat "från början" nu hade jag inte fäst i fasaden men nu sitter bärlinorna där och då tänker jag att jag vill göra det bästa av det och "slippa" en plint/bärlina om det håller. Lasse
4 svar · 1,9k läst
L
laui: [citat] Okej, ja biologiska nedbrytningsprocessen kan bidra med en del obehag. Skönt att det löste sig :)
13 svar · 8,6k läst
·
B
bossespecial: Jag skulle också föreslå att du bygger altanen utan att lägga upp den på huset. Stabiliteten kan du lösa genom att lägga in diagonaler i respektive riktning. Skulle du ändå vara orolig för stabiliteten kan du injektera ett par gängstänger genom kantelementen vars funktion endast är att staga altanen horisontellt.
12 svar · 5,9k läst
·
F
Frågan: Jag har för de vanliga stolpskorna borrat 20 mm och tryckt ner till botten. Ingen ankarmassa. Har inte sett något behov av det. Har funkat på övriga altaner. Jag borde nog ha kört på den linjen för de små skorna också och använt vanlig bult eller gängstång istället för expander. Just nu sitter de bra men eftersom jag bara har två muttrar på så kommer de kanske att glappa med
4 svar · 10,6k läst
·
S
Simpabbb: [citat] hmm ingen aning faktiskt, lutar att smeta ut allt och köra på fötter....
2 svar · 3,5k läst
·
U
uffe81: Hej! Jag är i planeringen av ett altanbygge och skulle vilja ha lite råd om reglingen. Bilden är en första skiss på det hela och altanen går längs med hela långsidan och stor del av kortsidan på huset. Trallen skall ligga längs med långsidan och längs med kortsidan är tanken (?). Vi har tänkt använda plintar i marken och ingen bärlina i huset utan en plintrad närmast hust
0 svar · 1,9k läst
·
M
MasMats: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/#tab04 Så lånar du en vinkelkap av nån granne om du inte villhöver köpa en egen.
4 svar · 2,5k läst
P
poker1970: Hej. jag har byggt altan förr och vet hur noga ett underarbete är. Men denna gång ska vi bygga en på cirka 14 kvadratmeter och ställa en badtunna som drivs av ved. Den är 170 cm i diameter och kommer väga med vatten i cirka 2000kg ( 2 ton) Då vill jag bygga ordentligt då marken rör sig varje vår där gräsmattan stiger eller sjunker beroende var på gräsmattan det är. Min plan är
0 svar · 2,0k läst
Isakare
Isakare: Då skruven dras nära stolpens ände, ska man givetvis förborra. Även om skruven är självborrande, finns det ingenstans för spånet den skär bort att ta vägen, det bildar ett tryck runt skruven som kan få stolpen att spricka när den torkar. Vill man få ihop grejerna så fort som möjligt drar man bara i skruvarna. Vill man få ihop det på bästa möjliga sätt med minsta risk för
8 svar · 3,8k läst
·
nikasp
nikasp: Kom på försent för att hinna snickra själv att sambon vill ha ett planteringsbord. Vi har lite plats så det kan stå under tak på terassen, gissar att många inte fixar att stå ute året om utan tak. Någon som planterar och vet om de billigare är något att ha eller om jag ska gå på Bauhaus lite snyggare och rejälare variant? Gränsen i pris går där nånstans 1500-1700 spänn.
0 svar · 1,1k läst
·
S
Snickerick: Hejsan Jag läste just Fredricsons trä's rekommendationer kring att lägga trädäck med sibirisk lärk. De rekommenderar 10mm spalt mellan brädorna vid 145mm bred trall! Se länk nedan. Det känns ju väldigt mycket. Någon som har erfarenhet av att lägga sådan trall och behovet av så pass stora spalter?
0 svar · 1,6k läst
P
Peter A-son: Hittade denna tråden när jag sökte på en sån här trappa.Håller just nu på med en trappa med sex steg. Finns ett verktyg för att räkna ut sidor och vinklar på en paralelltrapets, dvs varje steg för sig, https://dataverktyg.se/parallelltrapets. Enkelt om man har ett par sidor och någon vinkel. Tänk på tjockleken på virket bara, insida och utsida så blir det lätt. Lycka till! Mvh
8 svar · 22,4k läst
·
E
Elishwa Gilyana: Hej är ute efter en bra och billigt hammock först jag funderade på Dalom vit trä men den var för dyrt och nu funderar jag på den på K ruta eller Bauhaus. Men de från Bauhaus har inte möjlighet att titta på har någon tittat på de och vad tycker du ? https://www.bauhaus.se/hammock-sunfun-deluxe-vit https://www.bauhaus.se/hammock-sunfun-classic-svart
0 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.