Altan & Uteplats
optimum: [citat] Du har troligen använt härdad skruv i trallbrädorna. Inte lyckat då trallbrädorna rör på sig av fukt och värme. Jag brukar då enbart använda rostfri skruv som klarar rörelser bättre. Men sådant tror jag du kan redan enligt vad du skrev. För att få bort skruv som gått av. Troligen får du plocka loss de trallbrädor som skruvar gått av i och knacka ut skruven bakifrån.
Fransberg: Vi har ett suterränggarage med altan ovanpå. Altanen har varit stenbelagd (sjöstensplattor uppepå ett 3 cm sandlager). Nu ska vi byta till trädäck, så har tagit bort plattor och sand, och är nu på betongplatta som ju förstås är garagets tak. Det finns små dräneringshål längs nederkanten (i betongkanten som staketet står på), men det känns ändå obra att ha betongen helt
LasseR: [citat] Jag brukar märka upp var hålet ska vara på båda sidor och sedan borra från båda hållen. Då gör det inte så mycket om du inte borrar helt rakt (vilket behövs om du bara borrar från ena sidan). Lasse
w1zard: Jag ska bygga ny altan på kortsidan av huset. Altanen kommer att vara 8.2meter bred (hela kortsidans längd) samt gå ca 3 meter ut från huset. Då det är väldigt låg bygghöjd tänkte jag bygga allt med 45x195 fästa golvbjälkarna mellan bärlinorna med balskor cc40. En plintrad hamnar längst ut med ett plintavstånd på 1.6m (totalt 5st). En bekant tyckte att det borde räcka att sätta
RobbanLT: Hej! Hela ytan runt mitt fritidshus är packad makadam och hela huset står på plintar på detta. Där finns även en trall där det är 95x95 reglar i botten mot marken (cc 60) (på vissa ställen markplattor) och ovanpå det 45x170 (cc 60) virke och sedan trallen ovanpå det. Jag ska nu bygga ut trallen ca 16 kvm (4,5x3,5 m) och även ställa ner en badtunna. Botten på badtunnan ser ut som
scubasteve1983: Ja det blev ett tak till slut. Vette tusan om jag har några bilder på det. Kanske får lägga in några här. Den här tråden hade jag helt glömt bort. Den är ju trots allt 8 år gammal :-)
maah: Trallen krymper inte på längden så att det märks vid skarvarna, bara på bredden. Kör på med fallande längder ni.
maah: Då ska det inte vara några problem med den extra belastningen som pergolan utgör.
maah: Nej ingen risk att den kanar runt, vikten och friktionen gör att den ligger stabilt. I mitt fall med hjulen så är infästningen den svaga punkten. Den anliggande ytan på hjulen mot regeln är bara ca 30mm i diameter, det gör att fästet på hjulen trycker sönder trät.
maah: Man måste inte, men det finns en teori om att man förlänger livslängden på så sätt.
micke 59: [citat] Tack för svaret, provar med betongskruv i en prvplatta till att börja med.. :ok:
zernit: Trädäcket ska förresten byggas intill huset, och närmst huset ligger ca 1 meter dränerande makadam (tänkte lägga betongplattorna direkt på detta). Lerjorden ligger utanför detta. Kan det vara en idé att gräva ut lerjorden så det lutar mot huset, så allt vatten kommer ner i husgrundens dränering?
Aanee: När ni ändå pratar pris/kvalité, vad ska man ha för trall till en ”standard” altan? Låter som att billigaste på Byggmax är skräp? Vad ska man ha då och hur kan jag säkerställa att det är bra kvalité på trallen som hantverkaren köper in? Ska alltså anlita firma för jobbet.
ArneTW: [citat] Efter att ha sågat några färska timmerstockar kan jag meddela att det är stor variation i samma stock splintveden innehåller mycket mer vatten än kärnveden. /ATW
remsan: [citat] Plattorna är från 60 talet, tror inte att de sjunker mer. Tack för allas bilder.
trasker: [citat] Tack för tipset. Modellbygget lite utomhus nu men det blir blött!
Lattjo-Snickaren: Utmärkt, då har jag fått klarhet i det också! Vad säger ni om grovleken på reglar då?
Pin: Jag säger, utan att ha någon referens, att det inte får vara mer än 50 cm över marken i någon punkt. Fast jag tror det är max 120 cm som gäller, men kanske det skiljer mellan olika kommuner.
Rojo72: Hej på er! Jag valde en helt annan lösning men en fast konstruktion med bärlina i väggen och två parallella linor längre ut som vilar på plattor. Så därmed kom själva bjälklaget att vila i balkskor mot bärlinan och ovanpå de två parallella linorna.
sysmali: Jag är intresserad av samma sak. Kikar på pergolamarkiser (typ https://www.ljusochcomfort.se/produkt/pergolamarkis/) men då med stolpar, som även jag skulle vilja slippa. Du borde kunna göra en lösning med någon typ av utskjutbart tak, om du "bara" behöver max 1,5 meter. Hoppas att någon annan har mer kompetens hur man kan lösa detta smidigt:)
mc8: Falu rödfärg i närheten? Det är väl järn i? Gjorde själv misstaget att bryta loss gammal fasadpanel vid nylagd tryckt trall. Svartprickigt!
widstige: Hej! Under semestern så ska jag hjälpa bekanta att bygga en ny altan med tak. Altanen kommer vara ungefär 70cm över marknivå, 5 meter lång och 3 meter bred. Jag hade tänk fästa 45x170 som bjälklag med balkskor i en bärlina fäst i fasaden, samt ha en bärlina på plintar ca 1,5 meter och en på 2,8 meter från fasad. Har sökt runt lite på dimensionering av taket. Jag själv var inne
Vortexstar69: Tack för svar! Bygglov är ordnat eller rättare sagt kommer så vara när inom kort förhoppningsvis. Dialogen med grannen är god Det är hans förråd men ”planket” vet jag ej. Har dock fått OK på att riva och bygga om så det blir nog så jag gör för att få det mer robust.
Dalom2024: Jag har ännu inte bestämt hur jag skall göra. Vill ha samma golv ute och inne. Min tanke då är (under själva uterummet); 1. trossbotten 2. isolering 3. vindpapp Skräp hamnar naturligtvis i springorna, men det går bra att dammsuga upp enl annan skribent i tråden. Som sagt, jag är inte säker hur jag skall göra... Nya synpunkter mottages med tacksamhet
Hammarfall: Kul att du hade en bild i gömmorna! Kan bli så att jag kopierar det rakt av om den inte passar bättre utanför trädäcket.