Hej,
har försökt söka lite i ämnet men finner inte något konkret svar.
- Vi skall bytta/bygga om vår altan som var fäst idag rätt in i fasaden, problemet blir när man ska byta eller underhålla fasaden så är man lite låst så länge altanen är på plats. Fasaden idag är egentligen OK, uppskattat byte om ca 5 - 8 år. Känns då dumt att redan nu byta bara för man ska byta altan och dess konstruktion.
Jag såg en smart lösning hos min svåger där de satt en dropplåt mellan trallen och fasaden så de är separerade. Skall jag göra en liknade historia kommer den regel som kommer hålla trallen uppe fästas mellan stenfot och syll. Vad säger alla "regelverk" kring rätt byggt om syllen täcks utav trall regel istället för fasad? (Se nedan bild)
Tanken är att göra som ovan och flytta spik läkten lite högre upp efter att ha kapat fasaden i den höjd jag behöver för altanen. Är det möjligt att sätta distanser så att regeln för trallen hamnar lite ut för att det fortfarande ska komma luft emellan så som det gjort tidigare med fasaden över? Eller kommer jag bara skapa mig syll problem i framtiden?
Tack!
har försökt söka lite i ämnet men finner inte något konkret svar.
- Vi skall bytta/bygga om vår altan som var fäst idag rätt in i fasaden, problemet blir när man ska byta eller underhålla fasaden så är man lite låst så länge altanen är på plats. Fasaden idag är egentligen OK, uppskattat byte om ca 5 - 8 år. Känns då dumt att redan nu byta bara för man ska byta altan och dess konstruktion.
Jag såg en smart lösning hos min svåger där de satt en dropplåt mellan trallen och fasaden så de är separerade. Skall jag göra en liknade historia kommer den regel som kommer hålla trallen uppe fästas mellan stenfot och syll. Vad säger alla "regelverk" kring rätt byggt om syllen täcks utav trall regel istället för fasad? (Se nedan bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tanken är att göra som ovan och flytta spik läkten lite högre upp efter att ha kapat fasaden i den höjd jag behöver för altanen. Är det möjligt att sätta distanser så att regeln för trallen hamnar lite ut för att det fortfarande ska komma luft emellan så som det gjort tidigare med fasaden över? Eller kommer jag bara skapa mig syll problem i framtiden?
Tack!
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
okej, varför lägger ni rösten att lägga hela altanen fristående ifrån huset? hur får jag då stabiliteten på själva altanen och trall emot huset/fästpunkter
som tanken är som inte framgår på bilden så byggs altanen enligt nedan
Bärregel: 195mm
Trallregel: 175mm
trall: 28mm
Ja vill fästa enligt ovan själva trallregeln enligt bilden ovan.Ni menar att alternativt fästa den enbart med plintar ca 40mm ifrån väggen och sedan de tvärgående som får bära upp stabiliteten.
Se nedan bild på hur jag tänkt mig det bärande.
som tanken är som inte framgår på bilden så byggs altanen enligt nedan
Bärregel: 195mm
Trallregel: 175mm
trall: 28mm
Ja vill fästa enligt ovan själva trallregeln enligt bilden ovan.Ni menar att alternativt fästa den enbart med plintar ca 40mm ifrån väggen och sedan de tvärgående som får bära upp stabiliteten.
Se nedan bild på hur jag tänkt mig det bärande.
Logga in
Skapa konto
Det blir runt 2.5 ton altan och den springer inte runt av sig själv. Är man orolig för horisontell "svajighet" så sätter man två diagonaler av liggande tex 45x95 under bärlinorna (röda linjerna). Skruvlimma dom mot undersidan av bärlinorna så har du effektivt låst däcket.
/Göran
Logga in
Skapa konto
/Göran
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden