L Lovelycatlady skrev:
Borde jag köpa dyrare trallvirke eller billigare på Hornbach eller Byggmax till vårt altanbygge på 45m2? Det är ju en avsevärd prisskillnad. Vad tycker ni?:thinking:
Jag har använt 45x145 som trall. Upplever att de är finare i kvalitén samt att det ger ett mer gediget intryck. Prisskillnaden på 45 m2 är bara ett par tusenlappar.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
L
B bellman83 skrev:
Jag har använt 45x145 som trall. Upplever att de är finare i kvalitén samt att det ger ett mer gediget intryck. Prisskillnaden på 45 m2 är bara ett par tusenlappar.
Vi ska använda samma dimension som du, vi har köpt lite på byggmax, men kommer att köpa det mesta på Derome. Det skiljer 7kr/löpmeter. Det var mkt sneda o trasiga brädor på BM..
 
L Lovelycatlady skrev:
Vi ska använda samma dimension som du, vi har köpt lite på byggmax, men kommer att köpa det mesta på Derome. Det skiljer 7kr/löpmeter. Det var mkt sneda o trasiga brädor på BM..
Jag beställde mitt från en lokal mindre bygghandel.
Fick det hemkört och inlyft i trädgården på rätt ställe för 900 kronor tror jag.

Det hade tagit många rundor med släp att baxa hem det virket.
Lika stort jobb som att bygga däcket sen.

Fördelen var att det kom färskt virke med band runt, inga vridna plankor som legat i solen.

Sen gäller det att täcka över dem och hålla dem blöta om de ska ligga efter att man öppnat packen.

Tror inte vi behövde kassera en enda planka.
 
@bellman83, är det nyligen du byggde eller har du haft det några år? Jag hade samma tankar och blev avrådd från både höger och vänster, med en massa olika förklaringar till att det var ett dåligt alternativ. Tycker precis som dig att det ger ett mer gediget intryck.
 
AndersPS AndersPS skrev:
@bellman83, är det nyligen du byggde eller har du haft det några år? Jag hade samma tankar och blev avrådd från både höger och vänster, med en massa olika förklaringar till att det var ett dåligt alternativ. Tycker precis som dig att det ger ett mer gediget intryck.
Ett byggde jag för 4 år sen och ett annat förra sommaren.

Är supernöjd med båda. Ser bra ut i kombination med tex 6*120 mm skruv.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag köpte Xlent trall från XL Bygg förra året. Vilken jävla besvikelse, det hade varit billigare och gett bättre resultat att köpa längre längder på Byggmax och "fileat" dem, dvs bara tagit den finaste 3.4 m biten i varje trall.

Ser så här 1 år senare ingen skillnad på trallen.

Tyvärr är det nog också avhängigt var man bor, för jag tror att vilket sågverk som levererar gör större skillnad än något annat.

Den trall jag har köpt i Mora har i snitt överträffat den i Linköping.
 
Redigerat:
L
B bellman83 skrev:
Jag beställde mitt från en lokal mindre bygghandel.
Fick det hemkört och inlyft i trädgården på rätt ställe för 900 kronor tror jag.

Det hade tagit många rundor med släp att baxa hem det virket.
Lika stort jobb som att bygga däcket sen.

Fördelen var att det kom färskt virke med band runt, inga vridna plankor som legat i solen.

Sen gäller det att täcka över dem och hålla dem blöta om de ska ligga efter att man öppnat packen.

Tror inte vi behövde kassera en enda planka.
Vi kommer att köpa på Derome som ligger 2km från oss, altanen är på 45m2, så det är inte så mkt vi behöver, och inte långt att köra.
 
L Lovelycatlady skrev:
Borde jag köpa dyrare trallvirke eller billigare på Hornbach eller Byggmax till vårt altanbygge på 45m2? Det är ju en avsevärd prisskillnad. Vad tycker ni?:thinking:
Så länge du inte åker till byggmarknaden och plockar bitarna själv så spelar det ingen roll vilken kvalitet du köper. Jag har provat de flesta varianterna och kvaliteten på virke oavsett tryckt eller ej är låg.
 
L Lovelycatlady skrev:
Vi kommer att köpa på Derome som ligger 2km från oss, altanen är på 45m2, så det är inte så mkt vi behöver, och inte långt att köra.
Får du göra det då? Derome i vårt område säljer enbart strikt till företag/hantverkare... vi har köpt material från dem, men via svågerns firma.
 
L
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Får du göra det då? Derome i vårt område säljer enbart strikt till företag/hantverkare... vi har köpt material från dem, men via svågerns firma.
Ja, vi har alltid handlat där, men snickare med firmor får säkert lägre pris skulle jag tro...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Får du göra det då? Derome i vårt område säljer enbart strikt till företag/hantverkare... vi har köpt material från dem, men via svågerns firma.
Här i Stan är Derome endast för företagare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.