När jag väl fått upp allt utom takbalkarna till altantaket så inser jag att jag räknat helt galet på lutningen. Glömde liksom räkna in takstolens höjd. Så nu ser måtten ut som på bilden. Takstolarna är 17 cm höga. Någon som har förslag på hur jag kan få till mer lutning?
Hade du tänkt lägga takbalken ovanpå hammarbandet (främre bärlinan)? I så fall kan du ju vinna en hel del på att montera balken med balksko istället.
Själv tycker jag balkskor är rätt fula så jag tänkte försöka få till en lösning som liknar den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpar-till-altantak.318628/page-2#post-3007631
Själv tycker jag balkskor är rätt fula så jag tänkte försöka få till en lösning som liknar den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpar-till-altantak.318628/page-2#post-3007631
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Jo jag hade tänkt lägga takbalken på hammarbandet. Men nu har jag sågat ner stolparna 10 cm och bytt hammarbandet till 170 mm regel istället. På så sätt har jag vunnit 15 cm. Funderar på att såga ur 5 cm ur takbalken också (också 170 mm) så tjänar jag 5 cm till.
Nu är det bara all jäkla torktid på färgen som stör mig..
Nu är det bara all jäkla torktid på färgen som stör mig..
Vilken taklutning ska det vara?Lizzy78 skrev:
Jo jag hade tänkt lägga takbalken på hammarbandet. Men nu har jag sågat ner stolparna 10 cm och bytt hammarbandet till 170 mm regel istället. På så sätt har jag vunnit 15 cm. Funderar på att såga ur 5 cm ur takbalken också (också 170 mm) så tjänar jag 5 cm till.
Nu är det bara all jäkla torktid på färgen som stör mig..![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

