När jag väl fått upp allt utom takbalkarna till altantaket så inser jag att jag räknat helt galet på lutningen. Glömde liksom räkna in takstolens höjd. Så nu ser måtten ut som på bilden. Takstolarna är 17 cm höga. Någon som har förslag på hur jag kan få till mer lutning?

• Handritad skiss av altantak med felaktig lutning, visar mått på takstolar och skiftat taknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbyggd trästomme till altantak med synliga takstolar och otillräcklig lutning framför ett enfamiljshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
för du 13 cm fall som det är nu ?
där takbjälken landar på bärlinan så kan hake ner tex 25 mm i bärlinan och 25 mm i takbjälken så ökar fallet med 50 mm

Räcker den lutningen som blir då? 13 cm + 5 cm . 6 cm / meter?

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Räcker den lutningen som blir då? 13 cm + 5 cm . 6 cm / meter?
Lutning som behövs beror av tak material

Talvan Talvan skrev:
Lutning som behövs beror av tak material
Jag hade tänkt ha sånt där vanligt i plast, kommer inte på vad det heter nu. Vilket material kan man ha minst lutning på?

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Jag hade tänkt ha sånt där vanligt i plast, kommer inte på vad det heter nu. Vilket material kan man ha minst lutning på?
Det brukar stå på plastens faktablad om lutning

• Gilla
Annika Fällman
  • Laddar…
Jo jag hade tänkt lägga takbalken på hammarbandet. Men nu har jag sågat ner stolparna 10 cm och bytt hammarbandet till 170 mm regel istället. På så sätt har jag vunnit 15 cm. Funderar på att såga ur 5 cm ur takbalken också (också 170 mm) så tjänar jag 5 cm till.
Nu är det bara all jäkla torktid på färgen som stör mig..:)

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Jo jag hade tänkt lägga takbalken på hammarbandet. Men nu har jag sågat ner stolparna 10 cm och bytt hammarbandet till 170 mm regel istället. På så sätt har jag vunnit 15 cm. Funderar på att såga ur 5 cm ur takbalken också (också 170 mm) så tjänar jag 5 cm till.
Nu är det bara all jäkla torktid på färgen som stör mig..:)
Vilken taklutning ska det vara?

Talvan Talvan skrev:
Vilken taklutning ska det vara?
9 cm/ m

• Gilla
Talvan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.