Ramen gör man (normalt) i lagret med golvreglar. Och visst kan man köra utan fris och bara ha en kjol med ett uppstick som livar med trallens ovansida ... men, det kan vara enklare med en fris faktiskt.

Utan fris så måste du i princip sätta kjolen först och lägga trallbrädorna dikt mot uppsticket om du vill få det tajt. Med en fris så kastar man ut hela trallgolvet först och låter ändarna sticka ut, och när man lagt golvet så kapar man ändarna rent med cirkelsågen och lägger frisen dikt mot. Så det kan vara snabbare och man slipper en massa pill.

/Göran

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ramen gör man (normalt) i lagret med golvreglar. Och visst kan man köra utan fris och bara ha en kjol med ett uppstick som livar med trallens ovansida ... men, det kan vara enklare med en fris faktiskt.

Utan fris så måste du i princip sätta kjolen först och lägga trallbrädorna dikt mot uppsticket om du vill få det tajt. Med en fris så kastar man ut hela trallgolvet först och låter ändarna sticka ut, och när man lagt golvet så kapar man ändarna rent med cirkelsågen och lägger frisen dikt mot. Så det kan vara snabbare och man slipper en massa pill.

/Göran
Tack för bra tips. Lite att fundera på helt klart!

Bara för att vara på säkra sidan. Ser det här okej ut? Testade med en regel jag hade liggande hemma för att testa höjden. Såhär lågt behöver jag komma för att ha plats med 2x170 plus 34 trall. Alltså precis under marknivå egentligen.

Kan jag köra sådär och dika ur eller är det en onödig risk? Alternativet är att gå ner till 145 på golvreglarna och spara nån centimeter på det kanske? Det är ju NTR A som ska klara det såvitt jag förstår?

Spännvidden kommer vara ca 2m mellan plintraderna och sen 60cc på det.

• En träregel ligger på marken för att demonstrera höjden för ett byggprojekt nära en svart duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel används för att mäta höjden för ett byggprojekt, precis under marknivån vid husvägg.
    Skapa konto
Redigerat:
En till fundering som dök upp.. är det någon risk att lägga själva plinten/stolpskon så att den kan komma i kontakt med mark? Den är ju varmgalvad så även det borde vara okej? :)

För att svara på en egen tråd lite sådär så blev det iallafall såhär tillslut. :giggle:

Kommer fylla på med mera makadam för att tynga ner markduken lite ytterligare och då kanske det även bättrar på dräneringen lite till omkring dom ställen där bärlinorna ligger nära marken. Grävt ut diken men på sina ställen är det kanske lite i närmaste laget men jag tror inte det är någon större fara.

Grundläggningsarbete för byggprojekt med träbärlinor ovanpå markduk och spridda makadamstenar.
Skapa konto

• Gilla
losskägg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.