Du har inte skrivit vilket trä du har i trallen. Vanligen är det bäst att använda en träolja med bra kvalitet. Jag är mycket tveksam till Organowood. Kan inte se att kiselföreningar kan ha någon positiv effekt alls. De hjälper inte mot röta. Många har klagat på att träytan har blivit luddig. Detta beror sannolikt på ett alltför avvikande pH, för surt eller alkaliskt. Om du är intresserad av Organowood så är mitt förslag att du ber företaget genom visa att produkten fungerar som påstås i reklamen. Man bör kunna visa resultat från långvariga provningar utförda av någon oberoende institution. Ett företag som säljer en liknande produkt kiselbaserad produkt, SIOO-X, har meddelat mig att man inte kan ge mig några resultat alls.

Jag har lagt ca 65 kvm organowood trallgolv och det är furuvirke viket ska ha behandlats med någon kiselbaserad metod. Efter första vintern hade jag en heltäckningsmatta och jag fick rådet att torrborsta altanen vilket jag gjorde två gånger. Efter det fick jag rådet att tvätta med såpa vilket jag gjorde och efter det körde jag med rotortvätt men det var en hel del ludd kvar (lösa fibrer). Då var jag trött på allt jobb och reklamerade golvet. Då fick jag beskedet att de skulle skicka någon att fixa till det. Ångtvättbilen kom efter ett tag och gick över golvet med en grov borste vilket tog bort de sista lösa fibrerna. Nu skulle jag få en vätska att applisera för att motverka det som man kallar fliskritning. Det dröjde av innan de kunde leverera någon olja och vintern han passera igen och då var golvet återigen ludet. Efter nya påstötningar fick jag till slut vätskan som skulle appliseras. Men nu var golvet fult igen så då blev det ett nytt besök av ångtvättbilen. Efter detta besök så tvättade jag bort alla lösa fibrer med en rotortvätt vilket återigen gjorde att golvet så för jä...igt ut. Vet inte om ångtvättbilen inte fått bort allt men nu skulle jag ändå applisera vätskan jag fått. Frågan är hur mycket kan man stå ut med. Produkten håller ju knappast vad som utlovas och besvikelsen är ganska stor då man köpte argument som underhållsfritt och miljövänligt. Dessutom till kostnad som hade motsvarat tre gånger tryckimpregnerat virke. Det känns nu som man är försökskanin att utföra deras tester med att komma tillrätta med problemet. Frågan är vad kan man kräva av företaget och vilken rätt har man byta ut golvet?

• Gilla
osundblad och 1 till
  • Laddar…
Vi la 40 kvm för 2 år sedan och det har enbart varit problem, rekommenderas ej !!!

Jag tycker att alla som drabbats ska begära pengarna tillbaka för inköpskostnaden plus övriga kostnader. Organowood utlåvar ju 10 års garanti. Luddet är en effekt av kemikalierna i behandlingen. Har inget att göra med UV-ljus. Organowood är en produkt som saknar testfakta. Dåligt köp!

• Gilla
osundblad
  • Laddar…
Efter tredje vintern är problemet fortfarande kvar trots att de skickade någon vätska som jag skulle behandla golvet med och det gjorde inte någon skillnad utan det ser lika illa ut som föregående vintrar. Tänkte att man skulle gå vidare med det till ARN då de verkar som de inte tänker åtgärda problemet.

Lustigt det där med "fliskritning".

Jag har under mitt långa liv aldrig tidigare hört talas om begreppet, innan det dök upp i samband med organowood.
Och nu påstår företagets representant att det alltid har funnits, och drabbar allt trä.

Fan trot :p

Googla på fliskritning och se vilka länkar som dyker upp: 99,99% organowood.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha lyssnat på radioinslaget inser man snabbt att man har blivit helt lurad... igen...

"Vi är ett litet forskningsföretag... " mao inte ett byggföretag...
"Vi forskar på en lösning" mao de har ingen som helst aning vad som står på och vi alla är försökskaniner.
"Allt trä fliskritas... mao svarar inte på fråga. Har haft trall i över 10 år innan och aldrig varit med om fenomenet... Detta problem skapas av deras produkter punkt. Går inte förklara med någon naturlig process.

Det som är mest anmärkningsvärt är att K-rauta säljer detta som ett lättskött och underhållsfritt alternativ. Det är ju ett skämt. Detta borde säljas som ett försöksprojekt och helt obeprövat sätt att försöka skapa ett trallvirke.

Man märker att Vd är tagen i intervjun men kan ju inte erkänna att detta är misslyckat. Jag förstår att de vill fortsätta sin forskning, men det sker ju på vår bekostnad. Skäms!

Instämmer i kritiken, men jag ger VDn rätt i att fliskritningen minskar efter hand. Vi är på tredje säsongen och i år är det nästan ingenting.

Efter 5 vintrar så är all sommarved i trallen borta och man ser ingen s.k. fliskritning (ett ord som inte finns med i nationalencyklopedin). Trallen är nu som en borstad bräda något som vi började med på Stigma Hyvleri på 80-talet för inomhuspaneler. Man tar bort den ved som växer under sommaren och får kvar den mörka årsringen som växer på vintern vilket är en klart hårdare ved i trädet. Trallen är då inte helt slät utan ådringen framhävs.
Men nu har nästa problem dykt upp. Trallen är full av mörka fläckar och en del är söndervittrat och är helt klart röta. Ser att jag inte är ensam om detta och deras fantastiska produkt är inte så fantastisk som de vill göra gällande. Idag ska jag få ytterligare besök av en representant för Organowood men har ingen förhoppning att de kommer att göra något åt det. Jag vill få kontakt med så många som möjligt för jag tycker inte det är rätt att ett företag kan hålla på att sälja en så undermålig produkt och komma undan med det. Är det fler av samma åsikt så är det bra om ni hör av er.

Hade innan jag läst här kanske tänkt köpa Organowood till 80 kvm altan. Känns ju inte som att det skulle vara aktuellt längre. Fortsätt gärna berätta hur era bekymmer utvecklas!

G gorancarlsson skrev:
Efter 5 vintrar så är all sommarved i trallen borta och man ser ingen s.k. fliskritning (ett ord som inte finns med i nationalencyklopedin). Trallen är nu som en borstad bräda något som vi började med på Stigma Hyvleri på 80-talet för inomhuspaneler. Man tar bort den ved som växer under sommaren och får kvar den mörka årsringen som växer på vintern vilket är en klart hårdare ved i trädet. Trallen är då inte helt slät utan ådringen framhävs.
Men nu har nästa problem dykt upp. Trallen är full av mörka fläckar och en del är söndervittrat och är helt klart röta. Ser att jag inte är ensam om detta och deras fantastiska produkt är inte så fantastisk som de vill göra gällande. Idag ska jag få ytterligare besök av en representant för Organowood men har ingen förhoppning att de kommer att göra något åt det. Jag vill få kontakt med så många som möjligt för jag tycker inte det är rätt att ett företag kan hålla på att sälja en så undermålig produkt och komma undan med det. Är det fler av samma åsikt så är det bra om ni hör av er.
Svarar här istället för att skapa ny tråd då vi har exakt samma problem. Vår trall är sex år gammal. Rejält med "fliskritning" de första åren och nu i år ser jag spår av röta på ca 20% av brädorna. Har kontaktat byggvaruhuset där vi köpte trallen och beskedet hittills är att Organowood ersätter rötskadade brädor. Jag är dock inte intresserad av att varje år byta en femtedel av altantrallen. Hur har det gått med reklamationen för dig gorancarlsson och er andra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.