Någon som har testad detta, flam och rötskydd.
http://www.fivewood.se/wp-content/uploads/2011/06/Info_trallbehandling.pdf
http://www.fivewood.se/wp-content/uploads/2011/06/Info_trallbehandling.pdf
Frågar samma fråga igen. Någon som använt detta?
Var på Trädgårdsmässan idag och de hade en liten monter med info. Verkar ju nästan vara för bra om det stämmer.
Hemsida http://www.organowood.com.
Var på Trädgårdsmässan idag och de hade en liten monter med info. Verkar ju nästan vara för bra om det stämmer.
Hemsida http://www.organowood.com.
De undviker att nämna det både på hemsidan och i säkerhetsdatabladet men produkten är med stor sannolikhet silikonbaserad. Den aktiva ingrediensen förutom en organisk syra kallar de för oorganisk kiselpolymer vilket egentligen bara är ett annat namn för silikon. Detta ligger även i linje med de egenskaperna som behandlingen ger. Min högst amatörmässiga bedömning är att behandlingen förmodligen bygger på vanlig silan/siloxan impregnering.
De använder högre kvalite på virket än vanlig trall man köper på bygghandeln samt att de enligt monteringsanvisningen vill att man både använder rostfri skruv samt behandlar alla snittytor med deras flam- och rötskydd. Detta skapar självklart i sig ett bättre skydd än om man monterar den billigaste trallen med den billigaste trallskruven man hittar.
Att tänka på är att de bara ger 10 års rötskyddsgaranti medan tryckt virke har 20 års garanti.
De använder högre kvalite på virket än vanlig trall man köper på bygghandeln samt att de enligt monteringsanvisningen vill att man både använder rostfri skruv samt behandlar alla snittytor med deras flam- och rötskydd. Detta skapar självklart i sig ett bättre skydd än om man monterar den billigaste trallen med den billigaste trallskruven man hittar.
Att tänka på är att de bara ger 10 års rötskyddsgaranti medan tryckt virke har 20 års garanti.
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Lägg gärna upp några bilder till våren. Har funderat på organowood till altan och pooldäck.
Jag förmodar att ni är medvetna om att 10års garanti är Organowoods egen plånbok. Organowood saknar stöd i garanti, det finns inga oberoende tester som stöder garantin.
Det enda som stöder, är kapitalstarka ägare som tjänar pengar på att "konsument" litar på lovorden.
Det enda som stöder, är kapitalstarka ägare som tjänar pengar på att "konsument" litar på lovorden.
Organowood-impregnering sägs imitera den naturliga fossileringsprocessen hos trä. Vid all fossilering av trä bryts trät ner. Hur kan det vara något att imitera? Har inte lyckats hitta några resultat som stöder påståendet att Organowood är beständigt mot röta. Jag har inte hittat långvariga fältförsök som krävs för ett sådant påstående. Det enda som redovisas är test enligt standarden EN113, ett rätt värdelöst test. Man kan klara sådant test med i stort sett vad som helst. Mitt råd är att vänta och se hur produkten fungerar, många har ju gått på reklamen.
Nedgrävt i jord. Fel att testa trallvirke så eller? Helt obehandlat trä kan hålla upp till 5 år. Alltså om man inte snabbar på påfrestningen får man vänta alltför länge. Mitt test visar att trallvirket inte innehåller något som hindrar rötsvampen. Snacket om att man imiterar den naturliga fossileringsprocessen är rent nonsens.
visst har du rätt, så hade jag testat om jag varit kvar i jobbet, men som pensionär får man nöja sig med mindre. Så småningom kommer väl utförliga testresultat från Sveriges tekniska forskningsinstitut. Under tiden hinner många köpa nåt som jag bedömer tom är sämre än obehandlat trä.
Vi står i valet och kvalet om att använda detta eller vanlig trallasyr. Är det bättre att behandla altanen med demidekk terasslasyr?Tobiaseld skrev:
Återförsöljaren talar sig varm för Organowood och säger att man bara behöver göra behandlingen var 5 år medans terraslasyr varannat år.
/Christer