Hur får man till en snygg sågning mot Sten/ berg på kjolen under altanen???
Tycker inte detta ser snyggt ut.
tacksam för tips.
Tycker inte detta ser snyggt ut.
tacksam för tips.
Förutom den nedersta så tycker jag det ser rätt snyggt ut, men smak är som bekant väldigt subjektivt.
Kan du beskriva lite mer *vad* det är som du upplever fulast med den här lösningen så kan du kanske få bättre tips från början?
Kan du beskriva lite mer *vad* det är som du upplever fulast med den här lösningen så kan du kanske få bättre tips från början?
Dowser4711 skrev:
Jag upplever att det har blivit lite för hackigt och några onödiga böjningar, vill ha det lite mjukare, rakare kanske.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Denna funkar bra för att rita av bergskonturen
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/skjutmatt/profilmall-2000016915
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/skjutmatt/profilmall-2000016915
Produkter som diskuteras: "profilmall"
Profilmall med klämma Wolfcraft
Smart verktyg för matt- och golvläggning
149 kr inkl moms
Läs mer
Om du vill följa berget så jämnt som möjligt så är en sån mall bra (har själv en något större/grövre som är smidig)
Såga med en rejäl vinkel inåt, så att du får en spetsig kant mot berget, annars är det hopplöst att få jämnt avstånd, då berget sällan är helt parallellt med trät.
En annan lösning om du hellre vill ha en mjuk och jämn linje snarare än att följa berget exakt är ju att använda en mindre följsam mall, typ att lägga en trädgårdsslang eller liknande utmed berget och följa den avrundade linjen.
Såga med en rejäl vinkel inåt, så att du får en spetsig kant mot berget, annars är det hopplöst att få jämnt avstånd, då berget sällan är helt parallellt med trät.
En annan lösning om du hellre vill ha en mjuk och jämn linje snarare än att följa berget exakt är ju att använda en mindre följsam mall, typ att lägga en trädgårdsslang eller liknande utmed berget och följa den avrundade linjen.
Gör pappmallar som du sedan för över på brädorna. Då kan man lätt anpassa mallen tills man är nöjd.
Du kan lätt kopiera formen på berget/stenen med en liten träkloss med spetsig eller trubbig ände och en penna. Lägg trallen mot berget, ta träklossen med den trubbiga änden mot berget och pennan i den andra änden och rita av på trallbrädan. Som någon sa tidigare i tråden kan det vara en fördel att såga i lite vinkel eftersom berget sällan är helt rakt.
Edit: förtydligade.
Edit: förtydligade.
Redigerat:
jag förstår inte riktigt hur du menarJ JoelN skrev:
J JoelN skrev:
F
Jag förstår inte riktigt hur du menarJ JoelN skrev:
Två saker som jag tänker på vid kontursågning;
1.
Regeln som kjolsbrädorna hänger i får aldrig Synas - med andra ord behöver denna hålla "hyffsad" distans mot berget.
2.
Nederändan på den övre kjols-brädan behöver sågas så den går samman med kjolsbrädan som kommer under - som i nederkanten behöver matcha överkanten på bräda tre... osv... annars blir det "taggig" kontur vilket ser skit ut...
1.
Regeln som kjolsbrädorna hänger i får aldrig Synas - med andra ord behöver denna hålla "hyffsad" distans mot berget.
2.
Nederändan på den övre kjols-brädan behöver sågas så den går samman med kjolsbrädan som kommer under - som i nederkanten behöver matcha överkanten på bräda tre... osv... annars blir det "taggig" kontur vilket ser skit ut...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden