L
Borde jag köpa dyrare trallvirke eller billigare på Hornbach eller Byggmax till vårt altanbygge på 45m2? Det är ju en avsevärd prisskillnad. Vad tycker ni?:thinking:

Det finns olika kvalitetsmärkningar av trall, bla Handelssortering som anges som G4-X där X är mellan 0-4. 0 är högsta kvaliteten. Tyvärr är det inte många handlare som skriver ut denna kvalitetsmärkning (kanske för att det är relativt dåligt trä...?)

L
AndersPS AndersPS skrev:
Det finns olika kvalitetsmärkningar av trall, bla Handelssortering som anges som G4-X där X är mellan 0-4. 0 är högsta kvaliteten. Tyvärr är det inte många handlare som skriver ut denna kvalitetsmärkning (kanske för att det är relativt dåligt trä...?)
AndersPS AndersPS skrev:
Okej, Om det inte står vilken kvalitet så får jag fråga säljaren och hoppas att dom har koll.

Jag köpte nyligen trall till vår altan och valde den dyrare varianten (G4-2) av norrlandsträ, men till en liten del var ja tvungen att köpa ”vanlig” trall då den andra var slut. Det är stor skillnad på de olika sorterna och även om nyanserna jämnar ut sig efter ett tag hade jag ändå valt den dyrare sorten igen. Bra mycket tätare årsringar, mindre gröna och mer lyster i virket och dessutom färre fula kvistar. På din relativt lilla altan hade jag inte funderat på ”vanlig” trall

L
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag köpte nyligen trall till vår altan och valde den dyrare varianten (G4-2) av norrlandsträ, men till en liten del var ja tvungen att köpa ”vanlig” trall då den andra var slut. Det är stor skillnad på de olika sorterna och även om nyanserna jämnar ut sig efter ett tag hade jag ändå valt den dyrare sorten igen. Bra mycket tätare årsringar, mindre gröna och mer lyster i virket och dessutom färre fula kvistar. På din relativt lilla altan hade jag inte funderat på ”vanlig” trall
Okej! Har inte bestämt mig riktigt ännu, det skiljer ca 3500 kr, tänkte att vi ska åka o spana in virket på byggmax innan vi bestämmer oss... Hoppas dom märkt ut eller vet vilken kvalitet dom säljer.

Nej det gör de inte, men det virke de säljer kommer från Derome som på sin hemsida skriver G4-2/3, och det virke som Bauhaus har i sin premiumtrall håller G4-1/2 kvalitet.

Jag var även tvungen att köpa lite trall på Beijer och valde deras premiumvariant. Färgmässigt var den lik Bauhaus motsvarighet men mer kvist, fast då i sortering G4-2. Med lite egen sortering på Bauhaus vill jag påstå att det vi valt snarare håller G4-1

Ett exempel på vår trall, lagd ca två veckor sedan
Nybyggd trall med en grill och utemöbler, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock sned...

L
Dock sned...
Hur får du reda på vilken Gx kvalitet det är om ingen vet? :thinking:

Tabell som visar olika storlekar och kvaliteter av impregnerat trä med specifikationer som dimension, modullängder, antal per paket och artikelnummer.
Skapa konto

Vilken kvalitet det är som i alla fall Byggmax säljer skiljer mellan de olika butikerna då de inte får virkesleveranserna från centrallagret utan från något av de stora sågverken i närheten. På Byggmax här i stan så kommer virket från Valbo trä och beroende på vilket virke och vilka dimensioner så kan det tom vara tredjesortering av virket.
Skulle gissa att det är samma sak på Bauhaus då de verkar ha stor kvalitetsskillnad mellan sina olika butiker. Bauhaus här har extremt mycket sämre tryckt virke än vad Byggmax har och då är inte Byggmax bland de bästa direkt. Jag har flera gånger försökt köpa tryckt på Bauhaus, men har helt gett upp det då det knappt går att få tag i en enda bräda som inte är dyblöt, möglig, sned eller har extremt mycket kvistar. På Byggmax tar det ett tag att sortera ut bra trall, men det brukar inte vara några problem att få så mycket som man behöver.
Nu handlar jag nästan bara på K-rauta då i alla fall butiken här har hårda krav på sitt virke så det är inte många brädor man sorterar bort så det går väldigt fort. Det kostar visserligen lite mer, men efter deras bonussystem med kick-back så är inte prisskillnaden särskilt stor.

Jag har dock inte kollat vilken klass det är på det trä jag har handlat utan bara synat det snabbt själv för att bedöma om det räcker för mitt projekt. Men jag tycker att det definitivt är värt att betala lite mer för att slippa tokgranska varenda bräda oavsett om det är olika klassning på de billigare och de dyrare eller inte

Nej det gör de inte, men det virke de säljer kommer från Derome som på sin hemsida skriver G4-2/3, och det virke som Bauhaus har i sin premiumtrall håller G4-1/2 kvalitet.
Fast det är antagligen inte Derome som levererar trall till varje Byggmax-anläggning.

Edit: Tvåa på bollen.

M Mangan13 skrev:
Fast det är antagligen inte Derome som levererar trall till varje Byggmax-anläggning.

Edit: Tvåa på bollen.
Nej det har jag aldrig påstått, men så råkar det vara i ”mitt” varuhus i västra Sverige. Och där vet de inte heller vilken sortering det är, trots att det är definierat hos leverantören. Det va lite där frågan låg

• Etikett från Derome med produktnummer 227462 på träreglar, oklar sortering i varuhus.
    Skapa konto
L
Nej det har jag aldrig påstått, men så råkar det vara i ”mitt” varuhus i västra Sverige. Och där vet de inte heller vilken sortering det är, trots att det är definierat hos leverantören. Det va lite där frågan låg
Tack för mkt bra info! Men var på sista bilden står G märkningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.