Altan & Uteplats
kpetero: Det är jag som frågar. För mig ser det mest ut som om fukt dröjer sig kvar i minimala sprickor sedan resten av ytan torkat.
Jotsat: Ja, det spelar roll. Det är stadigare att jacka ur och ställa halva på. Trä krymper och expanderar, skruvar är inte tighta länge efter montering. Det stadigaste sedan är att låta den längre halvan gå ner på insidan och tvinga fast den med en till bit regel/kortling. Om ni låter den gå på utsidan är det bra att köra vagnsbult utifrån. Då kan man efterdra och huvudet är relativt
RL1: Hej vi ska bygga en farstukvist på ca 5 m bred o ca 2 m ut. Hur ska vi fästa allt detta i husfasaden och i de yttre stolparna så att det blir stabilt och bra?
Alfons3301: Finns lite inspiration om man söker på Pinterest tex [bild] [bild]
Evamag: Ta reda på hur det ser under höljet. ’vad som hände mig var att en O-ring mellan värmaren och matarröret av vatten började läcka. Tyvärr hände samma sak i en annan koppling. O-ringar behöver ibland bytas och finns alltid vid varje koppling och en sådan finns det flera av i ett spa.
nino: [citat] Ja så får det nog bli, efter lite städning :D, verkar bäst Bara det finns lagom längder att köpa någonstans bara...
Asjoquist: Tjena! Nyligen köpt hus och ska byta papptak ovanför ytterdörrarna då det är slitet på ett ställe. Ska även bygga en ny balkong. Första frågan: Kan jag använda den befintliga pappen som underlagspapp till den nya ytpappen (bortsett från att jag river bort där det är slitet) eller bör jag riva bort allt och sen lägga ny underlagspapp innan ytpapp?. Andra frågan: Tidigare fanns det
goranr: Kullagrat hjul (910162) går att beställa för 15:-styck + expeditionsavgift på 15:- tillkommer. Text från Skånska byggvarors orderbekräftelse.:D
mexitegel: I så små sprickor är det ofta svårt att få ner sand, möjligen stenmjöl. Det kan ju vara värt ett försök - annars är det nog vinkelslip med diamanttrissa som gäller så du får en lite större fog att fylla och då även kan fylla hela utrymmet nedåt som annars ändå riskerar att bli vattenfyllt och frostspränga. Vi har en utomhustrappa med samma problem.
Jenny157: Ska kolla med byggnadsnämnden imorgon vad som gäller. Detta skydd hamnar 1 dm från tomtgräns.
Musicit: Söker räls eller skena till Balco fönster! Balco har inga att sälja! Fönstret är ca 38 mm brett och skenan behöver vara ca 2,55 lång! Hjälp Vänligen Stefan
BosseHansson: Leverantör och tillverkare borde vara irrelevant om inte instruktionerna rekommenderar göra sådär. Normalt brukar man vilja leda bort vattnet. Som jag ser de borde man ha en springa så vattnet kan rinna ner framför partiet. Men i de här fallet måste man kapa av trallgolvet så är nog inte optimalt om det inte finns lämpliga reglar under. Som tidigare nämnts så kommer vattnet även
Suhagg: Funderar på att bygga en konstruktion i stål. ca 4m x 8m. Skulle vilja ha något justerbart "tak" solskydd på denna. Tänker mig någon egen lösning. Något sladdrigt segel eller duk går bort. Känns som den kommer se hemsk ut efter några år. Här är en motordriven lösning. Har inte något behov av regntätt tak utan bara lite justerbart. Förslag på en kopia att bygga själv sökes :)
Moana: [citat] Nu har vi bestämt oss för att sista stolpen ska ligga ovanför de små gatstenarna (plattornas kantstenar). Så den kommer fästas i regelverket och i princip bara ligga på stenen under. Om det finns något beslag man kan använda för att göra det mer stabilt gör vi gärna det.
Sindbad: [citat] Tack för svar :D Har länge gått och funderat på en bra lösning
egenvrå: Det blev Grythyttan i furu, dock inte bordet. Inga andra gungade lika bra.
Inger Varberg: Hej vi letar som galna efter plank i återvunnen plast när vi ska bygga vårt plank (1,80 högt) Någon som vet några tillverkare/försäljningsställe och har någon erfarenhet av detta på lite längre sikt? Inger
ErikLtz: Gillar bygga i tryckt då precisionen ändå blir ungefärlig - eller "trä är ett levande material" som jag skyller på om det blir någon glipa. Byggt trappa, bro och soffa med tryckt från Byggmax nu i sommar - direkt från deras hyllor som varit mer nypåfyllda denna sommar än tidigare så får se hur det torkar... Gillar rillad trall då bl.a. trallskruven kan dras ner i en rilla så
maah: Det bör gå bra att att använda betongplattor direkt på gruset för detta. Är det packat grus som har legat länge så rör det inte på sig nämnvärt.
roli: Har du plint där hålen ligger på samma nivå så hade jag alla dagar i veckan valt genomgående skruv istället. Med genomgående skruv får du bättre hållfasthet på skruv än med T6S (fransk träskruv) som brukar vara 4.6 eller 5.6 kvalitet att jämföra mot den genomgående skruvens kvalitet 8.8. Om du inte har "överdragit" dina franskskruvar så kommer visad lösning också att hålla.
Oskpet: [citat] då får det nog bli så. tack för medhåll, känns bra :) Angående nederkant av planket så hittar jag inte någon bra hög plåt att sätta mot marken. Skulle en tryckt bräda längst ner kunna fungera som en slags offerbräda kanske? Asfalt och även gräsmatta längst ner.
Henrik Appelholm: Hej! Jag står i begrepp att montera ett inglasat uterum, färdig byggsats från Skånska Byggvaror. Det som tyvärr kan ses som en brist i vårt hus är att det konstruerades med puts på frigolitblock i början av 2000-talet. Putsen har hållit bra vilket är en av de viktigaste komponenterna, då denna teknik valdes bort ett tiotal år senare just för eventuella fuktproblem. Nu till ärendet,
uffen: Hej har byggt mig en dynlåda modell större för dynor till loungegruppen. Locket gjorde av formplyfa och för det estetiska skull kläddes med målad panel. Blev faktiskt lite förvånad när locket efter 2-3 månader slagit sig. Formplyfan köpt på byggmax? är allt annat än plan. Tänkte istället plåta in locket, borde stå emot väder och vind på västkusten. Men behöver ju en träram
janetpro: En 3,2 mm-kloss är beställd och på väg, så vad du säger låter ju lovande :) och japp, rostfri skruv är det vi köpt :ok:
Vermilion: Vi har ett rätt stort hur med ett tag med ytpapp som har en lutning på endast ~3% Utsikten från vårt tak är fantastisk så en altan där uppe vore perfekt. Jag har dock aldrig sett någon annan göra just detta så därav skapas massa frågor. Är det tillåtet att bygga en altan på vårt tak? Är det några speciella regler ja måste tänka på? Har ni några bra råd och tips för övrigt?