Altan & Uteplats
Hasse1: Statusuppdatering Problemet löst. Det var jag som inte förstod att det gick att använda de gamla blå tuberna... Men de passade, bara man gjorde rätt. Tyckte att de inte passade. Men tydligen gick det bra med lite hjälp. Tack för er hjälp.
mikewse: Ja jag känner till Grythyttans stolar men den modell man brukar stöta på har lite rakare linjer än vår och har t ex inte armstöden som är lite svängda längst fram. Men jag förstår att din erfarenhet är att detta är en av många variationer som inte är känd på egna meriter. Tackar!
prototypen: Nej helt i trä, låt sticksågen gå varm och figursåga så det passar mot berget. Protte
villasuperstar: Tack för svaret! Såg att du redan hade skrivit svar i min förra tråd @maah - men jättetack att du tog dig tid att svara igen. Blir att köra på 4 st 5x80 till att börja med, känns det av någon anledning inte tillräckligt stabilt efter det så sätter jag en vagnsbult i mitten av dom efteråt :).
JSE: [citat] Absolut, det blir snyggt helt utan spik eller skruvskallar (y) kostar lite mer än vanlig trallskruv men jag tycker definitivt att det är värt!
Gnomeboy: [citat] Håller med om att den är sladdrig ! Viker sig lätt bara man bär den tycker jag! Går inte att lägga den andra plåten över den andra pga vattenrillan hamnar på utsidan då, då blir det visserligen fint på insidan men vedervärdigt fult utifrån sett. Diakuterat med sambon här nu och vi får leva med glipan på insidan. Iväg nu och köper mer bärläkt och lite mer plåt :) Tack
EliasLindgren: [bild] Vi har satt en plåt under där skenan sitter. Fick det tipset med anledning av att det ofta läcker vatten mot stolparna från skenorna. Det verkar fungera bra. Vi har lagt matta inne i uterummet och sedan gjort en trapp i trall på utsidan. Det är spånskivor under mattan. Det knarrar lite ibland när det är varmt eller kallt men tycker inte det är något som stör.. Känns rejält
samlarpådetmesta: [citat] Har själv inte använt det, men vad jag förstår så blir det sån där tråkig grå yta som många vill ha ;)
stefanli: [citat] Hade tänkt borra hälften från varje sida. Håller med om att franska kanske är bättre på B. Men på A känns genomgående bättre då det hjälper till att klämma ihop regeln, men det kanke bara är en känsla. Kommer att limma och skruva stolparna.
Thomas_Blekinge: [citat] Respekt för ditt sinne för utseende. Det finns inget fulare i skruvvägen än trallskruv. Som alternativ till rostfria spårskruv kan man ta s k sanitörskruv, dom är förnicklade och har rakt spår. Inte helt så dyra men behöver förborras.
Tswl: Kommer det att vara 2,3m mellan stolparna, då? Om bärlinorna på bägge sidor ligger på minst två andra stolpar förutom den du tänkt skarva på, så borde det vara helt ok att bara dra fast ändarna in det som är kvar av den urkarvade stolpen. Bäst hållfasthet får du nog med spikplåtar på bägge sidor. Inte så snyggt kanske, men det spelar då ingen roll var du skarvar.
Vildebill: Hej! Har upptäckt ett par mörkare partier på trallen, vet ej riktigt vad det är någon som vet? Mögel? Trallen är 1 år gammal och nyss rengjord. Inga metallföremål har legat på i någon form
Patmark: Hade du inte redan gjort reglarna hade jag sagt att du borde lägga trallen på andra ledden. Alltså vinkelrätt (i det här fallet vinkelsnett) mot fasaden. Så att man går längs med trallen mot poolen. Då blir det knappt märkbart med de där 1-2 gradernas lutning.
Tinaaaaaa: Igår började vi att behandla vår altan med SiOO:x träskydd, det ska läggas på två gånger med två timmars mellanrum och efter andra gången så kom det regn efter 2-3h efter vi var klar med andra varvet. Enligt prognosen skulle det inte regna men ack så fel det var, spöregna ungefär en halvtimme och sen nu idag så är altanen vit flammig på vissa ställen. När vi behandlar med
monuca: [citat] Den ser väldigt väl underhållen ut i övrigt.Stått i ouppvärmt uthus. Kollar slangarna.
maah: Det viktigaste är att det är helt vindtätt, det är kalldrag som känns värst om man sitter i ett annars varmt och skönt uterum. 50cm är ju inte jättemycket att jobba på, men om du kommer åt underifrån så kan du trycka upp cellplast mellan reglarna och sedan skruva dit en list på regeln som håller kvar cellplasten. Sedan häfta fast vindpapp på reglarna så att det täcker hela
Johan Gunverth: [citat] Stod faktiskt på en förra helgen som höll på att byggas, men glömde naturligtvis att dokumentera detta. :surprised:
villasuperstar: Tack för hjälpen! Löste det genom att förlänga några av stödbenen som var på tok för korta och satte sen balskorna i stödbenen. Satte dom så nära spikplåtarna som möjligt och vilket blev rätt lagom med avstånd för utom på ett ställe där det avståndet blev ca 63 cm - lite mer än dom eftersökta max 60 men det får gå. Skarvarna har jag hittills inte gjort något åt, dom
Gornorulragh: Hej Bor i Stockholm. För stenläggning med ex smågatsten tar företagen mellan1500-2000/kvm UTAN sten. Underlaget är urgrävt och uppackat men behöver vägas av och på med sand. Vill man ha extrabra fogmaterial kostar det extra. Kollade med flera firmor. De räknar med arbetstid på de 40 kvm jag skall lägga på ca en arbetsvecka Om det rullar på bra. Sett historiskt har priserna dubblats
Anonymiserad 168520: Hej, Har tänkt bygga en altan. Den kommer ligga cirka 800 mm upp från mark Hade tänkt använda 500 mm plintar Stolpar upp från plintarna kommer vara 95x95 mm impregnerat Altanen kommer vara i L form Nu vill jag bara få bekräftelse på att jag förstått spännvidstabellerna rätt. Oranga cirklar är plintar Blå är bärlinor Gula är skruvlinor Ser det OK ut att ha cirka 1,5 m avstånd
maah: Kolla instruktioner från den tillverkaren du har tänkt. Jag har fasta partier från Halle och dom skruvar man runt om i reglar och stolpar. Låter som att du behöver ha en regel nedtill på ovanpå trallen så att du har nåt att skruva i där. Du får skruva på en regel på dina stolpar med så att du minskar måttet till 240cm eller vad det nu blir. Behövs inte så kraftig till det, 45x90
tarsson: [citat] Vi satte tvärgående som skruvades ner i bjälkar med regelskruv, använde trall som 120 som jag klyvt ner på hälften så jag fick ut 2st av en trall...! Skruvade med regelskruv samma som vi använt till bjälklag!
Dr Jumping Jack: Bygg enl ritning, du har ju redan virket. I längsriktning blir det 226 cm mellan plintarna men det är inga problem det är 45x170 reglar som lätt tål den spännvidden, åt andra hållet blir det ca 150 cm med de klenare 45x140 reglarna. Mitt uppfattning (smaksak) är att det blir snyggast med trallen i den riktning som du har på ritningen( alltså inte längs med huset).
Robbinb85: Vet inte hur det är när det är på trä, men när det är rött skulle det kunna vara bakterier.