Jag har nu vänt på våra betongplattor som var kraftigt lavpåväxta. Började i ett hörn jag tänkte testa med - men det resulterade i att jag till slut vänt på allt... plattorna är 35x35 och fasade på kanterna. Nu när jag vänt de har de ingen fasning upptill och min fundering är också hur det kommer bli med slitage av plattorna? Klarar plattorna bilar lika bra som med ”rätt” sida upp? Någon som har erfarenhet av liknande? En effekt blev att plattornas undersida - nu ovansida - blivit färgad av det röda gruset de legat mot de senaste 13 åren.

• Uppfart med omvända betongplattor 35x35 cm utan fasning, med färgade markeringar från rött grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Såvida inte plattorna var t.ex ytbehandlade på bara en sida, och är fullt genomgjutna, så ska det väl fungera att vända på dem..
Snygg patina!

• Gilla
strabel
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Såvida inte plattorna var t.ex ytbehandlade på bara en sida, och är fullt genomgjutna, så ska det väl fungera att vända på dem..
Snygg patina!
Ja, de verkar vara samma på båda sidor. Tack, ja den orange nyansen passar särskilt fint nu på hösten :)

Utan fasning kommer kanterna flisa sig när plattorna rör på sig. Så någon långsiktig lösning är det inte men ett utmärkt sätt att förnya billigt och snabbt i väntan på att ha råd/tid att göra en större insats.

P Prodigys skrev:
Utan fasning kommer kanterna flisa sig när plattorna rör på sig. Så någon långsiktig lösning är det inte men ett utmärkt sätt att förnya billigt och snabbt i väntan på att ha råd/tid att göra en större insats.
P Prodigys skrev:
Ja, det kanske blir en ökad flisning - ska bli intressant att se hur långsiktigt det är. Framför allt tycker jag det känns bra att kunna återanvända - det är ju inget fel på plattan. Och dessutom använder jag inget miljöpåverkande kemikalie.

Min erfarenhet säger mig att den som nu är undersida blir ren av detta och efter 1-2 år så har du en ny fin sida att byta mot...

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Är det sant?! Det låter ju hur bra som helstDå håller plattorna lääänge ju.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.