Byggahus.se

4.2 eller 4.8mm trallskruv

1. J
    Medlem · 73 inlägg

JonathanFlod

Medlem
    Hej!

Vi skall beställa trallskruv till en större altan (~120 kvadratmeter) och klurar lite på valet. Vi tänkte använda oss av 28mm trallvirke, antingen 120 eller 145mm.

Vi bor på västkusten så vi tänkte att syrafasta (A4) skruv kunde vara bra. Vi har hittat ganska billiga skruvar från ProPoint som säljs som antingen 4.2x55mm eller 4.8x75mm.

Fungerar 4.2x55mm lika bra i det här fallet eller borde vi gå upp till 4.8x75?

Vänligen
    /J

2. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 620 inlägg

slacker

Verktygstokig
    • Laddar…
  3. J
    Medlem · 73 inlägg

JonathanFlod

Medlem
    Tack!

Det var det jag utgick ifrån när jag planerade. Men sen fick jag en hint från svärfar att det kunde vara bra med 4.8 för att det inte skall gå av när virket rör sig. Men efter lite bollande insåg jag att han körde C4 vilka är betydligt sprödare än A4 och det kanske var därför de gick av, om jag förstått det hela rätt.

Frågan kanske egentligen var om jag skall försöka få tag på 4.8x55 istället isåfall? Eller om forumets erfarenheter säger att 4.2 funkar bra ändå. Vill nog mest inte riskera att sitta där om 2 år med halva trädäcket löst :)

4. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 620 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Altanen hemma är skruvad med 4,2 grabber och stugan är skruvad med 4,5 eller 4,8 Essve.
    Altanen hemma är väl 10 år gammal vid det här laget och har inga problem med lösa plankor. Stugan, kustnära om än på annan kust, 4 år gammal och samma sak där, inga problem.

Jag tror att du jagar ett ickeproblem, dom kör ofta kampanjer på våren med trallskruv, jag kör på kända märken och undviker det billigaste men letar ändå en bra deal, skruv är dyrt - Så för mig har det hamnat på Essve och Grabber då det är det som oftast erbjuds hos min leverantörer och kan inte säga annat än att jag är nöjd.
    Sen kanske jag är lite trogen Essve då jag använder dem till 95% av mina projekt och det är dem som ligger i travar i diverse lådor och hyllor...

4,2 eller 4,8 eller kanske 4,5 - Jag tror att skillnaderna är marginella det är nog mer kvaliteten som avgör.
    Har själv inte kört på Rostfritt då behovet inte funnits och lite rädsla finns att dom kan vara spröda samt även kunna missfärga trallen - Så jag kör på Corrseal från Essve eller "standard" grabber....

Kanske någon på forat från Västkusten som kan komma med bättre erfarenheter?!

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 73 inlägg

JonathanFlod

Medlem
    Det är säkerligen som du beskriver, inga problem och en icke-fråga. Känns alltid bra att bolla frågeställningarna lite innan man går vidare. Om någon på forumet läser det här och har fler erfarenheter så får ni gärna dela med er!

Tack för all input!

6. J
    Medlem · Norrköping · 598 inlägg

Jotsat

Medlem
    Hej! Du ska ha 55mm långa till 28mm. Tjockleken spelar ingen roll, det brukar vara 4,2-4,5mm på 55mm.

Du ska även ha rostfria. A4 vid kustnära, A2 räcker till övriga ställen. Aldrig C4 och liknande till altaner då skruvarna är för styva och går av när virket rör sig. "Alla" trådar som folk startar om dåliga trallskruv är just detta fel, inte märke eller tjocklek.

Rostfria kan du böja med handkraft vilket är ett måste till trä som rör sig. C4 kan man ha på altaner under tak och utomhus till allmänbruk

Svarade detta för något år sedan med bild:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/page-14#post-3052566

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.