Behöver lite hjälp:
Har gjutit fyra hål med y-fästen och gjutrör (ca 70 cm ner i backen 200 kg grovbetong) för stolpar 95x95. Problemet är att det är ostabilt, rådfrågade lite och fick detta som svar men det tycks vara för klent.

Nu frågan innan vintern kommer. Är det bara bryta ihop och bila bort och börja om? Eller finns det annat sätt? Vill inte stötta upp till förbannelse...

Om jag måste göra om, är det då dubbla stolpjärn eller gjuta ner hela stolpen som gäller, eller vad blir stabilast? Ska använda stolparna till gungsställning och utegym.

• Gilla
Starberg
  • Laddar…
Vet inte om jag begriper beskrivningen. Har du alltså gjutit 2,5m höga stolpar, som går ner 70cm i marken: Jag antar att de 200kg betong då är den totala gjutningen?

Har du gjutit någon bottenplatta nere i hålen?

Det borde väl gå att gräva runt det gjutna (staga upp under tiden) och fylla på med betong.

Du har gjutit plintar 70cm ner i marken (sticker upp 5-20cm typ?), i plintarna har du något järn (vet inte vad Y-fäste är, vad är det?) som du monterar 2m höga 95x95mm stolpar?

Och trästolparna kan du vicka?

Så höga stolpar blir aldrig stabila, då infästningen är för liten. Om du återfyllt med packat grus runt gjutplinten, tror jag inte att det är den som är problemet. Jag tror då att det är i infästningen det rör sig.
Men frågan är om det måste vara stabilare. En gungställning ska ju vara stabil i sig, då momenten fördelar sig jämnt i konstruktionen.

95x95 stolpar är en del svaj i när de är 2 meter höga, även om det är aldrig så stumt i botten. Bäst infästning får du med 3 plattjärn som är ingjutna i plinten och sedan fästa på stolpen.

Tack för alla svar!!

Lite svar: gjutit först ca70 cm ner i backen stoppat i gjutrör sen en infästning stolpskott som ser ut som ett y.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det igenfyllt och ostabilt, tänker att man kanske kan ta en större gjutform och gjuta om allt inkl infästning och kanske 20 cm till. Eller någon rutinerad som har bra idé? :)

• Gilla
annica55
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mange111222333
  • Laddar…
Ditt största problem är stolpskorna, inte plintarna. Du behöver använda plattjärn, gärna 3st.

Plintjärn är det som gäller som andra skrivit. Kan du ha en överliggaren med en liten snedsträva så hjälper det också väldigt mycket.

Vad är det du bygger?

Ok, alla verkar eniga:)

Ingen som tror på idé om att gjuta in hela stolpskon och upp ca 20 cm på stolpen? Skulle spara min rygg :)

Gungsställning var ett arbetsnamn till utegymmet ;)

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Martin Fritzell skrev:
Ok, alla verkar eniga:)

Ingen som tror på idé om att gjuta in hela stolpskon och upp ca 20 cm på stolpen? Skulle spara min rygg :)
Det skulle troligen lösa ditt problem, men långsiktigt är det en dålig lösning då stolpen kommer ruttna mycket snabbare. Dessutom går det inte att byta den när den väl gör det. Förutom det så finns det risk att det blir glapp när träet krymper på grund av att det torkar.

Kan han inte borra upp hål, ner med plintjärn. Fäst med ankarmassa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.