V
Vidim: Hej! Har en inglasad balkong i söderläge som skulle behöva någon typ av "solskydd". Som rubriken lyder: lamellgardin eller rullgardin på inglasad balkong? Då detta är ett byggaHUS-forum kan ni istället berätta om erfarenheter från er soliga inglasadealtan istället. Allt gott!
0 svar · 3,6k läst
lens
lens: Hej! Vi har låtit bygga ett vår/höst-isolerat uterum som alltså endast kommer användas vår, sommar och höst. På vintern kommer det stå helt ouppvärmt. Grunden består av träreglar med 10cm cellplast och sedan byggplast ovanpå. På detta ska golvspån. Golvspånet som medföljer är Forestia med klass P6. Är det OK att lägga detta i ett vår/höst-uterum eller kan jag räkna med
0 svar · 3,2k läst
anders07
anders07: Länge sen men lagade det med Ardex A46 för drygt ett och ett halvt år sedan och det sitter fortfarande kvar och ser snyggt ut. Det smälter väl in med original betongen och man lägger inte märke till att det är lagat om man inte specifikt söker efter det...
5 svar · 5,4k läst
·
M
Moa2023: Hej! Har inte behandlat mitt altan däck på tre år. Funderar på att lasera i en varm färg Burmateak. Någon som har testat och vet hur länge det håller?
0 svar · 2,2k läst
K
Kjell_G: Ett fönsterbleck bakom panelen, mot golvregel, och sedan trallen. Enkelt. När man tänker på det.
2 svar · 1,7k läst
·
M
MickeMedMejseln: Ska lägga lite Ölandssten av olika tjocklek. Har grundat med ett par decimeter grus som packats med markvibrator, och ska sen lägga ut sättsand. Jag tar gärna lite tips hur man gör med sanden i och med att man ju inte kan dra av en jämn yta när stenen är olika tjock. Tänkte kanske om man först lägger ett par cm sand, packar den och sen några cm lös sand som man har att "justera" med
0 svar · 1,6k läst
P
Prodigys: [citat] 0-30 är bärlager, inte makadam. [citat] Ska man kunna gå där någorlunda bekvämt barfota får bör du ha singel(dvs siktad naturgrus) där stenarna har rundade kanter. Storleken som finns tillgängliga kan variera mellan olika grustag men 8-11 är ganska fint. Har du inget grustag i närheten så du behöver köra på krossprodukter istället så skulle jag inte ta grövre än 0-5
2 svar · 3,7k läst
J
justusandersson: Det beror lite på hur utrymmet ovanför ska användas. Ska det vara golv och inte alltför svajigt att gå på så är max spännvidd ca 3,5 meter, om du använder 45x220 mm C 24 virke och skruvlimmar spånskiva ovanpå.
6 svar · 10,2k läst
imported_Benno
imported_Benno: Vi har ett trädäck vid nyköpta huset som är helt ruttet nu. Det har nog legat uppåt 20 år direkt på marken och det var säkert helt OK de första 10 åren.
5 svar · 4,2k läst
elpaco
elpaco: [citat] Jag och iaf 14 till tyckte det var kul iaf. Det finns även svenskar som inte förstår enklaste varianterna av ironi.
55 svar · 26,4k läst
·
D
Davidofsweden: [bild]
6 svar · 2,6k läst
·
D
T
Tohan: [citat] Vet ej altan.. Men min är 2 år ej oljat än däremot oljade vi in trädäck efter 1år alttid på våren
2 svar · 1,1k läst
N
nossfloda: Tack för tipset.
3 svar · 1,5k läst
Premolar
Premolar: Min erfarenhet när det gäller obehandlat virke utomhus (tex jakttorn, rännebro) är att det varierar en del, även på samma bräda hur bra det står emot röta. Kan du tänka dej att byta ut en del dåliga bräder allteftersom så kan det nog hålla länge. Viktigt såklart att bygga "luftigt".
13 svar · 9,8k läst
K
keynes: Har visst inte tagit så många bilder utan folk på men hittade en. Behöver inget "lock" på eftersom nedsäkningen är över en sluttning och vatten rinner genom trallen. Har du börjat på din conversation pit? [bild]
3 svar · 6,5k läst
·
tobbe.roos
tobbe.roos: [citat] Ja som du säger är det ändå mycket lack kvar, blir ett jäkla jobb att slipa bort allt. Får fundera lite..
9 svar · 20,1k läst
·
J
jontepd: [citat] Det stämmer att jag gör så för att "slippa" skarva :) Anledningen till att några av golvreglarna är dubbla är för att det är där jag skarvar den yttersta brädan runt själva "ramen" på trädäcket. Tänkte så att två brädor slipper dela på samma regel och så kan man sätta skruven lite längre in fast det kanske är onödigt? Du har helt rätt i att golvreglarna sitter
4 svar · 4,4k läst
·
A
andersmc: [citat] Här har du ett grundläggande trädäck att börja med.
4 svar · 6,7k läst
A
Alfons3301: Har inte stört mig på rörelser än. Varmt barfota varma sommardagar ja, men inte så jag inte kan gå på det. vi har grått. Kanske ännu varmare på svart.
6 svar · 5,9k läst
·
maah
maah: Skruva med lång skruv ovanifrån så slipper du skråskruva. På Beijer eller annan välsorterad bygghandel kan du få tag på skruv som är 8x300 och det borde räcka att dra ihop det med.
1 svar · 6,2k läst
·
V
Villa1949: Nån med kunnande inom konstruktion och hållfasthet som kan säga om detta är en ok lösning? I mitt huvud borde det fungera i och med att bärlinan till taket kommer ligga ovanpå den okapade delen av stolpen. Och jag gissar att vikten mestadels kommer komma uppifrån ner i stolpen. Och att den låses fast av 45x95an. Men jag är bara amatör. [bild]
9 svar · 4,9k läst
·
Joaquin
Joaquin: Lyfter denna då vi vridit och vänt på detta i långa tider... :) Blir nog ingen soffa, men ett nytt bord vill vi ha (mer som ett "vanligt" stort köksbord än utebord som idag). Bord är inget konstigt att hitta, men stolar är värre. Idag har vi fällbara stolar med dynor (typ klassiska Brafab positionsstolar). Skönt efter maten att luta sig tillbaka och slå på tvn. Men vi vill bort med
6 svar · 5,8k läst
A
Allmänobildad: Jag kollade ett altantak utan beklädnad (0kN/m²) i snözon 1. [bild]
3 svar · 3,7k läst
·
A
Aanee: Verkar som att såpa är det mest populära här? Jag har pratat med seriösa byggfirmor, snickare och besiktningsmän som alla säger att man måste olja tryckt virke annars spricker det? Vad säger ni?
78 svar · 165,4k läst
·
V
Villa1949: [citat] Precis och därför jag inte köpt dom för jag tycker det blir för dyrt med A4 skruv som är dold och monteringsverktyg. Skillnaden i pris blir för stor tycker jag
5 svar · 3,4k läst
maah
maah: [citat] Nej inga problem alls trots att det både kan vara rätt fuktigt och ibland väldigt varmt.
4 svar · 1,6k läst
M
MetteKson: [citat] Du kan även ta några foton på platsen där altanen ska byggas och visa handläggaren. Det tycker jag underlättar mycket.[/QUOTE]
12 svar · 3,2k läst
·
V
Villa1949: [citat] Vilken längd på skruvarna körde du med? Ser att Beijer rekommenderar minst 70 mm skruv. Trallen jag kikar på är 28x140
16 svar · 43,0k läst
J
justusandersson: Att sätta den inre bärlinan på egna plintar är nästan alltid bäst men inte alltid möjligt. I TS fall är ju bärlinan redan fastsatt på fasaden och då är en täckplåt som är insågad i panelen den bästa lösningen.
8 svar · 5,1k läst
·
S
Stuff: Jag skulle säga blått alternativ. Då kan du dessutom låta den blå stolpen vara en del av planket så att eventuell last från seglet sprids till planket och flera stolpar. Ska du ha plint på stolparna så skulle jag se till att flytta ut dem en bit från muren och/eller se till att de sträcker sig rejält djupt ner i marken,. Så att du får ordentligt stöd från marken och inte bara
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.