12 400 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Plintar har sjunkit ner i leran under mitt trädäck
Så klart det har då den där betongklumpen ligger uppe i markytan.T ToRy skrev:
Frostfritt djup ökar med mängden kyla.
Endera läggar man hela konstruktionen uppe på marken så det kan röra sig med tjälen och sätta sig ganska jämnt
Eller så förankrar man hela altanen ned till berget. Tvåtums stålrör, som är min senaste idé tror jag mest på själv. Då kan det varken sätta sig eller att tjälen får något att ta ett rejält tag runt.
Jo, frågan är hur djupt tjälen brukar gå just där. Jag har ingen aning, handlar det om 20 eller 70 cm? Är det bara 20-30 centimeter normalt så är det ju "bara" att lägga kragen djupare.
Eller så räknar man som du skriver i mellanstycket med att hela altanen rör sig jämnt upp och ner med tjälen och då är det inget problem
Min egen lilla altan har stått på stenplattor på någon decimeter grus i 7-8 år. Det har definitivt varit tjäle djupare än så och jag har inte märkt någon som helst nivåskillnad.
Eller så räknar man som du skriver i mellanstycket med att hela altanen rör sig jämnt upp och ner med tjälen och då är det inget problem
Min egen lilla altan har stått på stenplattor på någon decimeter grus i 7-8 år. Det har definitivt varit tjäle djupare än så och jag har inte märkt någon som helst nivåskillnad.
Nej så klart, när du har grundlagt uppe på marken så följer hela konstruktionen med marken som lyfts upp av tjälen, när det sedan tinar på våren så sjunker allt tillbaka till samma läge som tidigare.T ToRy skrev:Jo, frågan är hur djupt tjälen brukar gå just där. Jag har ingen aning, handlar det om 20 eller 70 cm? Är det bara 20-30 centimeter normalt så är det ju "bara" att lägga kragen djupare.
Appropå dimensionerande tjäldjup i Stockholmstrakten så är det 1,6m på tjälfarlig icke snötäckt mark.
Jag tycker många överdriver grundläggningen på sina altanbyggen.
Smidigast är att bara lägga 50x50cm plattor och ovanpå detta en lämplig marksten, ev en 30x30 platta emellan de bägge.
Sedan kan man justera efter några år med att lägga emellan en brädbit.. Sättningarna avtar ofta med åren.
Köpta "plintar" som bara grävs ned är ofta för små i basen och kommer att sjunka om inte marken är morän.
Har man väldigt mjuk lera dock så kan det säkert bli knepigt. Kanske är det enda rätta då att påla ner till mer fast underlag?
Med tex galvade stålrör som slås ner med en rejäl slägga.
Smidigast är att bara lägga 50x50cm plattor och ovanpå detta en lämplig marksten, ev en 30x30 platta emellan de bägge.
Sedan kan man justera efter några år med att lägga emellan en brädbit.. Sättningarna avtar ofta med åren.
Köpta "plintar" som bara grävs ned är ofta för små i basen och kommer att sjunka om inte marken är morän.
Har man väldigt mjuk lera dock så kan det säkert bli knepigt. Kanske är det enda rätta då att påla ner till mer fast underlag?
Med tex galvade stålrör som slås ner med en rejäl slägga.
Så gjorde jag, och det har fungerat utmärkt i många år nu. Även vedboden byggde jag så och den är nog 30kvm och innehåller tonvis med ved.Huddingebo skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grund till altan, kombinera plattor och plintar?
Altan & Uteplats -
Planering av gjutning av plintar för altan
Grund & Markarbeten -
Plintgrund till stuga, plintarna inte nergrävda
Grund & Markarbeten -
Dimensionering/antal plintar till balkong?
Altan & Uteplats -
Vilken dimensionering av plintar på berg för 2-planshus?
Byggmaterial & Byggteknik