Har, som en del verkar ha, problem med för lågt tak för att få plats med altantaket under husets tak och hängränna. Funderar på att fästa altantaket längre upp på husets tak. Jag har idag ett ganska nytt plåttak och inser att jag kommer behöva "förstöra" taket om jag gör en sådan här lösning.
Jag vill ju få allt tätt, inglasade altanen ska vara vår och höst isolerad och att takavriningen fungerar utan att det finns risk för läkage in på vind eller i uterummet såklart.
Är det någon som har gjort detta och har erfarenheter?
Jag kommer låta hantverkare göra jobbet men känner att jag vill höra om andras erfarenheter innan jag ger mig in i detta projekt

Ett förslag är att bygga altanen som en separat byggnad och inte ha någon anslutning mellan taken. Då får du full frihet med takhöjd/lutning. Sen bygger du en gång mellan hus och altan.

• Gilla
Roffe_k
  • Laddar…
Funderat på den lösningen men gillar inte den. Plus att det är för nära tomtgränsen.

Sadeltak på uterummet?
Gräva ur och ha uterum några trappsteg ner?

P polarsson skrev:
Sadeltak på uterummet?
Gräva ur och ha uterum några trappsteg ner?
Kanske kan gå. Får väl tolka den totala frånvaron av svar med exempel på lyckade ingrepp i hustaket som att man inte ska ge sig på den lösningen. Man får försöka klämma in uterummet under takutsprånget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.