Tack för alla svar, ska nu iväg och inhandla grejer till att gjuta om och sätta tre plintjärn istället. Hur långt ska plintjärnen gjutas ner? Något speciellt jag ska tänka på på? Tänker göra enligt mexitegels förslag!

Hur långt ner bör armeringsjärnet borras Nero den "gamla" betongen tror ni?

Behöver jag använda ankarmassa till armeringen tror du?

Ner en decimeter åtminstone, använd ankarmassa!

Helt omöjligt att få trä stabilt fastsatt i botten se till att få dit en sträva så blir det bra.

Nån typ av snedsträva då blir det stumt.

Är du säker på att marken runt plintarna är packad? Kontrollera var hållfastheten brister innan du gör om. Det måste ju inte vara infästningen. Jag satte i somras fast 2m höga 90x90-stolpar i 80cm betong med plintjärn. Efter packning av marken står de hur stabilt som helst.

Jag ska också till o bygga så jag har en dum fråga , hur använder man plintjärn ?

Addinando Addinando skrev:
Jag ska också till o bygga så jag har en dum fråga , hur använder man plintjärn ?
Två järn per plint, bäst med genomgående bult. Montera järnen på en kloss med rätt dimension när du gjuter, alternativt en bräda för att linjera flera plintar

Larsa Larsa skrev:
Två järn per plint, bäst med genomgående bult. Montera järnen på en kloss med rätt dimension när du gjuter, alternativt en bräda för att linjera flera plintar
Och följ tillverkarens riktlinjer för hur djupt de skall gjutas ned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.