M
MetteKson: [citat] Du kan även ta några foton på platsen där altanen ska byggas och visa handläggaren. Det tycker jag underlättar mycket.[/QUOTE]
12 svar · 3,2k läst
·
V
Villa1949: [citat] Vilken längd på skruvarna körde du med? Ser att Beijer rekommenderar minst 70 mm skruv. Trallen jag kikar på är 28x140
16 svar · 43,0k läst
J
justusandersson: Att sätta den inre bärlinan på egna plintar är nästan alltid bäst men inte alltid möjligt. I TS fall är ju bärlinan redan fastsatt på fasaden och då är en täckplåt som är insågad i panelen den bästa lösningen.
8 svar · 5,1k läst
·
S
Stuff: Jag skulle säga blått alternativ. Då kan du dessutom låta den blå stolpen vara en del av planket så att eventuell last från seglet sprids till planket och flera stolpar. Ska du ha plint på stolparna så skulle jag se till att flytta ut dem en bit från muren och/eller se till att de sträcker sig rejält djupt ner i marken,. Så att du får ordentligt stöd från marken och inte bara
3 svar · 1,8k läst
·
P
Patrik Hazard: Minerit, cembrit eller liknande kan vara lämpligt. Eller kanske fasadgips eller våtrumsgips?
2 svar · 2,2k läst
Lucky2015
Lucky2015: Någon som har installerat en braskamin på sin uteplats? Några förslag på vilka modeller som passar. På vintern kommer det vara minusgrader där braskaminen kommer att stå.
0 svar · 1,3k läst
B
b8q: Sätt en sänksåg eller multicutter i det där spåret så det blir jämnbrett, sen behöver du inte döva sinnena med alkohol varje gång du ser det. ;)
47 svar · 61,0k läst
·
T
tobbbias: [citat] Jag ska köra golvspån så jag slipper förhoppningsvis detta problem (y)
10 svar · 6,1k läst
·
B
BeritSw: [citat] Tack, mycket informativt!
6 svar · 5,6k läst
·
T
Tungbetong: Ni har fått till det riktigt snyggt! Jag hade nog fortsatt med vita trästolpar. Går det att sätta ceder utan skyddande tak så kanske det blir snyggt att fortsätta med det materialet. Förstår även tankarna på smide som föregående inlägg nämner.
2 svar · 1,7k läst
·
2
237: Det kommer ju bli väldigt mycket stenmjöl där det är som högst 52cm därtill att stenmjölet kommer flyta ut åt sidorna. Finns inget stopp. Skulle det gå att gjuta 4 plintar i framkant och lägga tex 2st 45x220 ihop på plintarna och sen 45x95 uppepå dom till berget som jag jämnar av så det blir slätt. Även gjuta plintar mellan bergets lägsta punkt och plintarna med 2x45x220 och tex
2 svar · 3,4k läst
·
M
milimani: [citat] Ok. Skönt det. Svag grön ton bryr jag mig inte så mycket kring färgmässigt heller men denna blev markant grön nu vid inoljning. Så jag får lita på grånadsprocessen då kanske.
2 svar · 7,5k läst
·
H
hrt: [citat] Jag tänker likadant så då har vi båda otur.
10 svar · 4,1k läst
·
edfeldt
edfeldt: Vi skickade i går in om bygglov och ritning på vårt nya uterum och altanprojekt. Kan vi redan nu börja riva det gamla trädäcket Eller måste vi vänta på att rivningsanmälan är godkänd? Bifogar ny ritning och bild på befintlig
0 svar · 2,1k läst
·
B
bossespecial: Blev riktigt snyggt, grymt jobbat(y)
79 svar · 18,3k läst
·
H
hardbigfoot: Våran tanke är att uterummet som skall användas i stort sett hela året blir för mycket som ett extra rum. Vi vill ha en altan. Som tål att användas. Men utan det giftiga trallet där den inte behövs
2 svar · 1,8k läst
thomas33
thomas33: [citat] Stor bricka och muttrar.
8 svar · 12,8k läst
·
H
Hus!: [citat] [citat] Känns allmänt som du behöver bygglov för balkong förlängningen,stolpproblemet fästs i färdig fasad eller annan stolpe
1 svar · 1,8k läst
·
M
Mikael K.: Det är ju mycket smartare såklart! Nu när du skriver det så vet jag ju mycket väl att kedjor brukar kopplas så. Då ska det till mycket för att rubba den. Trodde inte det var så mycket skit i dagens tryckta men bättre utan såklart. Betong är ju tungt och bra i sig också :-) Även om det är en ganska liten sjö så ska man inte underskatta isens kraft...
10 svar · 3,5k läst
G
gnsmk: Håller på att gräva / borra plinthål för plint till plank som kommer vara ca 2 meter högt och 14 meter långt. Vissa stolpar kommer stå på berg medans andra har jag fått gräva i olika djup för att komma ner till berget. Har använt 15 cm jordborr. Vissa hål har börjat vattenfyllas. Det är mestadels kompakt lera. Nu är frågan om jag behöver gräva bredare hål för varje plint (
0 svar · 1,4k läst
·
K
karmoh61: ca 12 år senare. Super bra lösning, bra jobbat JockeR ! Jag har i princip en likadan situtation som jag har tänkt på ganska länge nu och inte kommit på någon bra lösning än. På framsidan av huset har jag en balkong med mått B 1500 mm och L 3 0000 mm. Golvet till balkongen består av en stabil betongplatta på minst 150 mm tjocklek. Hälften av ytan under balkongen tas av trappan till
9 svar · 29,9k läst
·
A
AndersS: Enklast är att skaffa ett par nya armar. Vi bytte våra efter ca 25 år när materialet i dem började ge sig, bl.a. sprickor i aluminiumdelen.
1 svar · 3,8k läst
·
S
SimonTu: Tack för svar! Jag köpte också vindpapp från Byggmax. Luktade starkt nyasfalterat efter dag i solen... Som tur är hade jag inte börjat lägga trall än. Kommer köpa en svart fiberduk istället. Cellplasten ligger bedömt tillräckligt tätt för att inte behöva känna oro för kalldrag.
3 svar · 3,5k läst
D
DrDim: Håller på och bygger altan på plattor och har ställt ut de flesta reglarna som även fungerar som bärlinor. Har vägt in de men har problem med 2 reglar som visat sig vara lite bananformade på tjocksidan. detta orsakar ju problem att om de ska ligga mot plattorna i mitten så kommer de beroende på vilket håll man lägger de antingen sväva i luften i mitten eller på kanterna. De ska
0 svar · 997 läst
Engulf
Engulf: [bild] Markisen är 6,20m har 3 armar, har försökt att flytta fästena längs ut både till vänster och höger utan att det hjälper. Hur fixar man det?
0 svar · 1,0k läst
·
fahlis
fahlis: Kanske en variant på denna principen? Det föreställer visserligen en spaljédörr, men med andra dimensioner kan det kanske bli ett staket också … [bild] bilden lånad från en gammal "Populär mekanik"
1 svar · 3,9k läst
·
B
Bence: [citat] Gammal tråd. På Energi shop finns det alltså värmeväxlare från 790 kr. En komplett värmeväxlarpaket kostar ju över 10 tkr. Planerar en gatstens belagd gång 60 kvm i Stockholmsområdet. Gatstenen ska sättas i betong. Skulle gärna ha snösmältning. Snön behöver inte smälta bort helt, räcker om isen lossnar så den kan sopas bort. Är det möjligt att bygga ihop något
14 svar · 12,0k läst
·
O
OmpaOmpaa: Nu slog det mig att betong givetvis kan transportera fukt, då faller det sig naturligt med lite syllpapp emellan för extra säkerhet.
9 svar · 8,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.