Jag planerar för ett altanbygge där altanen blir ca 15 meter lång och halva 3,5 meter bred och andra halvan 4,5 meter bred (huset har en liten utbyggnad så ytterkanten blir rak).

Det är bara mellan 20-25 cm mellan mark och golvets överdel = straxt under panelen, marken är dessutom nygrävd så bortsett från en bärlina skruvad i väggen tänkte jag lägga den flytande på betongplattor (som jag redan har).

Jag tänkte använda 45x145 reglar till både bärlinor och golvreglar där jag fäster golvreglarna med balkskor på cc 60 och trallen blir 28x120. Tanken är att ha en bärlina i mitten på 3,5 m delan och 2 extra bärlinor på 4,5 m delen.
Underlaget är, förutom moränmark uppblandad med en hel del sten, ca 10-15 cm välpaddat singel.

Så långt tror jag inte det är några problem men nu kommer vi till mitt önskemål :p och som jag är tveksam till om det går.
Jag skulle vilja göra altanden ca 50 cm bredare men då blir den yttre bärlinan hängande i luften och golvreglarnas yttersta betongplattestödpunkt kommer ca 30 cm in under altanen!

Är detta något man kan våga sig på eller blir det alldeles för svajigt?

Synpunkter och lösningsförslag mottages tacksamt :D

Redigerat:
Om jag uppfattar dig rätt så blir konsolen (överhänget) 30cm ?

Och isf är det inga problem.

Ja, det stämmer, golvreglar + yttre bärlina kommer att hänga ca 20 - 40 cm, kanske upp till 50 cm för någon enstaka regel eftersom underlaget är lite oregelbundet.

30 cm utstick är ok med 45x145 men bara en bärlina på 3,2 m blir lite väl svajigt, iaf för min smak

Tack för inputen hantverkare1men behövs de mellanliggande bärlinorna egentligen alls när golvreglarna kommer att vila på betongplattor?
Nu när jag tänker efter är det ju inte bärlinor egentligen jag tänker mig utan egentligen blir det som kortlingar mellan golvreglarna, jag tänkte att det skulle förbättra "vridstyvheten" men de kanske inte behövs alls???

Kiro skrev:
Tack för inputen hantverkare1men behövs de mellanliggande bärlinorna egentligen alls när golvreglarna kommer att vila på betongplattor?
Nu när jag tänker efter är det ju inte bärlinor egentligen jag tänker mig utan egentligen blir det som kortlingar mellan golvreglarna, jag tänkte att det skulle förbättra "vridstyvheten" men de kanske inte behövs alls???
Jag skulle skippat dem och lagt fler stödpunkter/betongplattor istället.

Låter bra sblixten

Visst borde det räcka med 2 extra stödpunkter (förutom bärlinan som är fäst i väggen och den yttre som är ca 35 cm från yttterkanten) på 4 meters delen och 3 extra stödpunkter på 5 meters delen eller...?

Om jag tolkar rätt så blir det max 133cm mellan stödpunkter.
Det fungerar utmärkt och kommer att bli stabilt och bra.

Stämmer bra, jag får det till att det blir ca122 cm på 4 metersdelen och 117 cm på 5 metersdelen.

Dessutom har jag tänkt om lite och kommer att använda 45 x 170 (i stället för 45 x 145) reglar till både bärlinor och golvreglar.

Söker en ide för att ha till vår altan vi bygger , den är över ett fönster och vi vill få behålla ljus insläppet på nedre våningen .

Fäll in en glasskiva i altangolvet vid fönstret.
1543383841263-jpeg.74093

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.