Hej,
har tänkt att ha en 90x360mm bärlina i mitten av altanen likt nedan. (2,5m upp i luften) med 3 plintar

Min fråga:
Den yttersta bärlinan på altanen), markerad i rött nedan, behöver den verkligen också vara en 90x360mm?
Eller kan jag köra efter resultaten jag får i en en-fackskonstruktion, alltså 45x220 med ca 1,8m mellan plintarna (5st).

Illustration av en altan med bärlinor, plintar och måtttabeller för byggkonstruktion, en linje markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I en symmetrisk tvåfackslösning kommer den mellersta bärlinan att ta 50 % av lasten och de yttre bärlinorma vardera 25 %. Den mellersta bärlinan brukar vara dimensionerande och man brukar också utgå från att alla bärlinorna har samma dimension. Detta brukar framgå av beskrivningstexten. Om du vill kan du alltså dimensionera en yttre bärlina i en tvåfackslösning med halva lasten jämfört med den mittre. Detta gäller under förutsättning att utförandet är symmetriskt och att golvbjälkarna inte kragar ut utanför de yttre bärlinorna. Du kan däremot inte blanda in en annan typ av lösning med andra avstånd och antal plintar.

Vad kan jag ha för dimension på den yttre bärlinan då?
Jag kan tänka mig att ha 2m mellan plintarna på den yttre bärlinan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.