19 227 läst ·
26 svar
19k läst
26 svar
Mögel på nybyggd altan?
Det där beror på att altanen står på för tunt gruslager direkt på lera gruset är ju fuktigt samt att det är helt tätt...
Gör ingenting utan vänta till våren och se hur det utvecklas
Sedan skulle jag öppna närmast huset och sätta ventiler i ytterkant
Blir det inte bättre sommartid så måste du bygga om den fina altanen...
Du måste bryta fukten med plast och se till att fukten uppifrån kan rinna bort
Gör ingenting utan vänta till våren och se hur det utvecklas
Sedan skulle jag öppna närmast huset och sätta ventiler i ytterkant
Blir det inte bättre sommartid så måste du bygga om den fina altanen...
Du måste bryta fukten med plast och se till att fukten uppifrån kan rinna bort
Vad är det för trall och var har du köpt det? Är det lärk eller tryckimpregnerat? NTR klassat? Jag tycker det ser ut som mögel. Utfällning brukar synas kring kvistar och sprickor och absolut inte i dessa mängder. Skicka foton till leverantören och be dom förklara.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
I teorin anses plast på mark hjälpa, om den är lagd med fall så att det inte samlas pölar. I praktiken hävdar jag att det är en feltänkt "70-talslösning". Sorry! Argumenten:B byggarätt skrev:
* Om den inte läggs med fall överallt skapas nya fuktproblem av regnvatten. Marken ser tyvärr platt ut
* Plasten bryts ned över tid
* Om problemet är fukt nedifrån, borde man börja med att försöka få bort vattnet (se nedan)
* Inget klimatsmart material
Jag skulle vänta till sommaren och börja med att öppna upp på sidorna för bästa genomluftning. Är någon typ av dränering möjlig eller kan altanen höjas?
Medhåll i det mesta tyvärr hjälper inte ventilation om marken ger 100% RF då det är kallt under så kondenserar det där när varm fuktig luft blåserT Timmerkramare skrev:I teorin anses plast på mark hjälpa, om den är lagd med fall så att det inte samlas pölar. I praktiken hävdar jag att det är en feltänkt "70-talslösning". Sorry! Argumenten:
* Om den inte läggs med fall överallt skapas nya fuktproblem av regnvatten. Marken ser tyvärr platt ut
* Plasten bryts ned över tid
* Om problemet är fukt nedifrån, borde man börja med att försöka få bort vattnet (se nedan)
* Inget klimatsmart material
Jag skulle vänta till sommaren och börja med att öppna upp på sidorna för bästa genomluftning. Är någon typ av dränering möjlig eller kan altanen höjas?
1 gräv undan det som håller fukt ordna dränering
2 lägg dit tillräckligt tjockt 15-20 cm tvättat krossat grus
3 lägg murpapp på alla reglar för fuktskydd
4 lägg murpapp mellan reglar upplägg
5 ordna ventilation
Plast är Quick fix men kan vara svårt få till när altanen redan finns
Ser ut som utfällningar, men jag har aldrig sett dem i sådan utsträckning
Skicka bilden till tillverkaren, t.ex Södra och fråga om det ser ut att röra sig om utfällningar.
Annars kan du skicka ett prov till någon som jobbar med mögel analyser. Jag misstänker att en god natts sömn kan vara värd någon tusenlapp.
Skicka bilden till tillverkaren, t.ex Södra och fråga om det ser ut att röra sig om utfällningar.
Annars kan du skicka ett prov till någon som jobbar med mögel analyser. Jag misstänker att en god natts sömn kan vara värd någon tusenlapp.
Klicka här för att svara