Hej,

Har försökt mig på denna djungel av tabeller och beräkningsprogram för att komma fram till vad för dimensioner som behövs på bärlina och bjälklag till en kommande balkong men har kört lite fast så slänger ut en fråga här och hoppas någon kan peka mig i rätt riktning.

Det jag kommer fram till är att främre bärlina bör räcka med en limträ 90x315 med fyra stolpar med ett avstånd på 3,2m mellan stolparna och att stolparna står 4m ut ifrån huset

Bjälklaget består av konstruktionsvirke 45x245 och fästs med balkskor mellan bärlinorna.

Nu till mina frågor:
-Ska det vara samma dimension på bärlinan som fästs i husväggen som på den främre bärlinan?
-vilken grovlek på stolpar behövs, borde 115x115 limträ räcka?
-räcker det med 45x245 bjälklag med cc30 när de fästs med balkskor mellan bärlinorna? (bjälklag av tryckt virke)

Den kommer byggas i Örebro trakten (vet ej snözon) och belastas med lite bord, stolar, soffgrupp etc. dvs ingen badtunna eller andra tunga saker.

OBSERVERA att jag inte räknat med den grunda delen av balkongen utan räknat enbart på den större delen. Den grunda delen kommer byggas på samma sätt av estetiska själ och därmed bli rejält överdimensionerad.

Tänker jag i rätt banor eller är jag ute och cyklar?

Nedan är bild på hur den är tänkt och vill (om möjligt) enbart få stolpar i framkant på balkongen och helst ingenting under.

Arkitektonisk ritning av en terrass med måttangivelser och detaljer för bjälklag och bärlina.

Redigerat:
Några grundläggande saker. För balkonger räknar men med en nyttig last (möbler, gods och människor) på 3,5 kN/m2. Du behöver däremot inte räkna med snölast. Om konstruktionen inte är klimatskyddad måste man räkna med klimatklass 3 vilket ger ett betydligt lägre kapacitetsutnyttjande.

- Om det går att fästa in den inre bärlinan på fler punkter kan den göas klenare.
- Stolparnas höjd bestämmer dimensionen. Det kan gå även med 90x90 om det inte är för högt.
- 45x245 (var har du hittat den dimensionen?) c/c 300 bör fungera. Det kan fungera med c/c 600 också beroende på hur golvet ser ut.

• Gilla
h-larss och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

ska stå 45x220 i c24 klass och inte 45x245 som jag skrev, fingrarna går lite snabbt ibland på tangentbordet.

Okej förstår att man inte behöver räkna med snözoner då. men annars kommer den konstruktion som jag fått fram att räcka eller är det säkrast att kolla med en konstruktör?

45x220 är ju något sämre, men mycket beror på vilken typ av golv du tänker dig. Jag vill ogärna säga något mer innan du har svarat på mina frågor.

Som golv är det tänkt trall 145x34

Med trallvirke som golv blir större delen av bakongen en utomhuskonstruktion. 90x315 med max spännvidd 3,2 m kommer trots det att vara tillräckligt. Om stolparna är max 3 m höga räcker det med 90x90 annars föreslår jag 115x115. 45x220 bjälkarna bör ligga på c/c 300 mm för att få en acceptabel svikt i golvet.

Tack för hjälpen! Då var jag inte ute och cyklade då! Men alltid bra att dubbelkolla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.