2 223 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Bygga trall; traditionell dimension eller plank
Hej hej...
Vi bygger pool och ska bygga trall.
Jag har byggt en hel del hus med min pappa genom åren. Dock är jag inte någon expert utan var en glad påläggskalv i yngre år och numera en händig hemmabyggdare.
Nu bygger jag detta pool-projekt med min fru. Det går kanonbra. Gjuten betongpool och liner monterad.
Så till min fråga till er.....
Vi tittar på olika dimensioner.
Jag har sagt att jag vill ha minst 28 mm tjock och inte 98 mm bredd. Vi har 28 x 120 mm på vår övriga trall.
Ett alternativ är att lägga impat plank istället för traditionell tralldimension
Tänkte, bara för att, det blir stabilt och fint och inte så plottrigt med en massa springor etc. Jag förstår att konstruktionen måste anpassas, det är inte några problem.
Så till saken.....
28 x 145 mm?
34 x 145 mm?
45 x 145 -> 45 x 170 -> 45 x 195 -> 45 x 220 mm?
Efter diskussion och letande av fakta så känner jag att vi bara ska lägga 28 x 120 mm. Det är ju enklast och för att utvika alla problem som alla andra upplevt med diverse upplevelser. Jag förstår att tjockt virke har en tendens att bågna om man inte skär snitt på undersidan.
Gå loss. Vad ska vi göra?
Bygger trallen runt poolen i vinter så att allt är klart till våren.
Mvh Peter C.
Vi bygger pool och ska bygga trall.
Jag har byggt en hel del hus med min pappa genom åren. Dock är jag inte någon expert utan var en glad påläggskalv i yngre år och numera en händig hemmabyggdare.
Nu bygger jag detta pool-projekt med min fru. Det går kanonbra. Gjuten betongpool och liner monterad.
Så till min fråga till er.....
Vi tittar på olika dimensioner.
Jag har sagt att jag vill ha minst 28 mm tjock och inte 98 mm bredd. Vi har 28 x 120 mm på vår övriga trall.
Ett alternativ är att lägga impat plank istället för traditionell tralldimension
Tänkte, bara för att, det blir stabilt och fint och inte så plottrigt med en massa springor etc. Jag förstår att konstruktionen måste anpassas, det är inte några problem.
Så till saken.....
28 x 145 mm?
34 x 145 mm?
45 x 145 -> 45 x 170 -> 45 x 195 -> 45 x 220 mm?
Efter diskussion och letande av fakta så känner jag att vi bara ska lägga 28 x 120 mm. Det är ju enklast och för att utvika alla problem som alla andra upplevt med diverse upplevelser. Jag förstår att tjockt virke har en tendens att bågna om man inte skär snitt på undersidan.
Gå loss. Vad ska vi göra?
Bygger trallen runt poolen i vinter så att allt är klart till våren.
Mvh Peter C.
En ide som inte man ser så ofta är att blanda olika bredder, har själv gjort så på flera verandor.
Det som händer då visuellt är att ytan blir betydligt mer levande, och intrycket av "massa springor" minskar betydligt.
Min tjocklek 28mm, bredd blandat efter tycke och smak
Det som händer då visuellt är att ytan blir betydligt mer levande, och intrycket av "massa springor" minskar betydligt.
Min tjocklek 28mm, bredd blandat efter tycke och smak
Jag gillar verkligen 34x145. Jag vet inte om jag bara haft tur men de känns både rakare och mer formstabila än de 28x145 jag lagt tidigare, dessutom blir det ju oslagbart stadigt.
Klicka här för att svara