Altan & Uteplats
Torbs1: Hej, har samma situation och mått. Huset i Västergötland, vid Vänern. Har haft rejält med snö, ca 1,5 m för 10 år sedan, då ett förrådstak typ välte. Även klena konstruktioner verkar ta stora laster. Men den gången vart det för tugnt... Din limträuträkning måste ju ha femfaldig säkerhet, helt barock. Jag siktar på en 45*145, eller 170 om det finns plats, och en utanpåliggande
JockeUn: Jag löste det genom att inskaffa 26 cm långa franska träskruvar, borrade i teglet och fäste in i det stående timret.
MathiasS: Principen är bra. Installationen hos mig blev inte perfekt, men har ändå fungerat utan större problem. 1. Plåtarna har ett inbyggt fall. Närmast husväggen plåtens höjd nästan jämte underkant trallgolv => skräp fastnar och blockerar vatten som rinner lite bakåt mot husväggen. Gjorde jag om detta skulle jag "börja en bit in" på första plåten så att jag har några centimeters
Demmpa: Här har jag lagt upp en liten film i en tråd angående justering av stolpsko https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-justerar-du-en-justerbar-stolpsko.348070/#post-3350340
Mats-S: Din lösning bör funka om staketet är lågt. Men omöjligt att svara på 100% säkert utan att ha varit på plats :) Fäst plintjärnen så att blecken kommer på sidorna (INTE in/utsida) av stolparna, starkast så. Tryck in utomhussilikon i pluggarna innan du skruvar fast dom, så bör du vara skyddad från ev frostsprängning.
breakman: [citat] Drygt 3 år senare, hur blev vindskyddet?
simpa81: Fint! Trallen ser ut att vara av hög kvalitet!
Vector: Nu bor du i andra trakter än jag men man måste tänka på frysrisk....och precis som du skriver så kanske effekten inte räcker till för att vara där på vintern med enbart golvvärme
Davion: [citat] Tack. Det är också en aspekt som jag har undrat över, och tycker att det låter rimligt.
PFA: [citat] Okej. Nej, det har jag troligen inte. Jag har ett nybyggt uterum och det är framför detta som trädäcket ska ligga (bland annat). Jag bad firman som grävde ur för bottenplattan till uterummet att även gräva ut där trädäcket ska ligga för att få plats med makadam för dräneringens skull. Men det är kanske ingen dum idé att lägga markduk ovanpå makadamen och sedan stenmjöl
Baddenbadden: Nu är spabadet på plats och uppfyllt, altanen står kvar ovan mark Totalt med 1 nedgrävd plint från tidigare och 3st plintar som är inkilade under altanen, efter rekommendationerna jag fick här.
Villa1949: Uppföljning. Slutade med att jag fäste inre bärlina i betonghålstensgrunden med essve fasadplugg. La ca 5 bitar med grundpapp som distans mot grund vid infästningspunkterna så att bärlinan inte ligger blöt mot grunden hela tiden utan kan torka ut. Var lite orolig att skruvarna inte skulle bita fast ordentligt i hålstenen, men det kändes stabilt. Valde fasadplugg i 160 mm som borrades
Magnus E K: Fast det nytillverkas fortfarande kreosotimpregnerade stolpar (se t ex https://www.scanpole.com/se/produkter/fordelar-med-trastolpar/), så det är nog inte så illa som en del annat (som att köra besinbil t ex). Men jag gjorde mig av med mina eftersom lukten kunde bli lite påträngande.
Mikaelhede1: Dock ingen måttsatt ritning, vill ha med måtten framförallt själva ”ingången” och skorstenen
Peter2400: Tror ni köper glaset billigast från interglas. https://interglas.se/shop/8-38-mm-413p.html
justusandersson: Absolut, även om trallvirke är sämre lastfördelare än spontade golvbrädor. Det är mycket en smakfråga. Själv gillar jag stumma golv, inne som ute.
andthe: Jag köpte u-profil i aluminium med olika höjd. Det med högre höjd i uppkant och det med lägre nedkant. Tryck upp plexiglaset i den övre profilen och släpp ned den i den undre! Precis som en badrumsspegel med skjutbara spegelpartier.
Prodigys: Går utmärkt att kapa på plats. Motorkap är att föredra över vinkelslip men har du inte tillgång till en motorkap och samtidigt har en vinkelslip så kör på det. Tar man motorkap så kan man ha vattentank mot röken.
johi0: Hej, vi är i färd med att bygga vår första altan. Jag hade gärna mottagit feedback på dimensioneringen utav den. Jag har använt svenskt trä:s app till den mesta dimensioneringen. Använt dimiensionering för två fack på bärlinor. Det är den gråa delen nedan på bilden som skall byggas till och förbinda altanen med balkongen. Den är upphöjd ca 2,5m som mest mot garaget (nederst i
Falcon30: Hej Om jag tolkar monteringsanvisningen rätt så borde jag jag kunna ha 1200cc med 2000mm mellan tvärreglarna. Dock så framkommer det inte vilken dimension tvärreglarna ska ha 45*45 eller 45*70. Tvärreglarna ska tydligen monteras efter taket, Hur man ska få fast dom snyggt?
Rickard.: [citat] Har du provat att göra en rejäl rengöring? Är det smuts och pollen på ytan blir det fort halkigt.
swirve: När vi flyttade in var pool däcket oljat med fluggers pigmenterade olja. Däcket blev mörkare för varje år och vi fick tvätta och olja om vartannat år. Ledsnade och köpte demidekk? terrasstvätt och lasyr. Svindyr var den, men tvätten tog 10ggr bättre än biltemas motsvarighet och lasyren har hållt sig fin i 3-4 år utan underhåll. Och den håller sig ljus och fin! Helt klartecken
Styler: Tack för svar. Låter nog dessa stå ute som de är för denna vinter och hoppas på de bästa.
70-talet: [citat] undrar även om man läger små reglar med 40 cm mellanrum skulle det då fungera? Tänkte mig ca 10 mm på reglarna. Tillräckligt för att det inte ska bli stående i vatten?