Hej,
har byggt ett utegym/klätterställning, och har tänkt att få dit en klättervägg, med klätterstenar.
Träutegym med ramar och takbjälkar med en markerad sektion för planerad klättervägg med röd kontur och vita klätterstensymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är vilket material jag ska välja till att fästa klätterstenarna i, tänkte mig en formplyfa, kanske 15mm
typ denna https://www.bauhaus.se/basform-15x1200x2500mm

förborra hål och fästa med fransk träskruv i hörenen och silikona? eller duger vanlig trallskruv?

har en kontakt som kanske kan få till kantskoning upptill av rostfritt, skulle det vara värt att lägga tid på?

Vill gärna komma undan så billigt som möjligt

tacksam för svar, och hoppas inlägget inte kom i helt fel forumdel

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Åsa Lund
Tänker att det är bra att förstärka med en bit virke på baksidan av plyfan vid varje skruv. Risk är att skivan luckras upp runt hålet efter nåt år och då dras den franska skruven ur när man klättrar

Tänkte mer att fäste plyfan med fransk träskruv, mot stolparna. greppen kommer väl med skruv och mutter, med nån typ av bricka gissar jag

Åsa Lund
Aha, jo det går nog om du inte borrar för nära kanten

Kolla hur greppen ska fästas in.

Om det inte måste vara halt bakom greppen kan du sätta tryckt tvåtums virke med minimala glipor över ytan och då är det lätt att skruva upp/flytta greppen var som helst sedan.

F Fredrik- skrev:
Skivan funkar nog med fransk, själv gillar jag spax skruvarna typ denna.
[länk]

Mindre klättergrepp skruvas med träskruv.
Större grepp med 10mm bult i en T-Nut.
[länk]

Här ser du lite exempel på grepp
[länk]

Är klättringen till barnen?

Imponerande ställning
Vart fick du tag på rören?
perfekt!

klätterväggen är bara för barn, kommer kanske bli 10 grepp på väggen eller något liknande.
Bör man köra med silikon i hålen för att skydda skivan?

rören är från rinkaby rör.
Galv gängrör DN25 (33,7x3,2mm)
1400 med frakt gick rören på, har en stång till som inte är uppsatt på bilden.
sitter även en basketkorgen på den höga stolpen vid dipsställningen.

Tror inte silikon i skruvarna är nödvändigt, men kanske sätta en list som skyddar kanterna.

Har haft en liknande formplyfa stått oskyddad och lutandes mot ett vedskjul och efter ~3år så börjar den bli skev och sliten, limningen börjar släppa.

Men monterad vertikalt och ”lite” skyddad så borde den klara sig 6-8år (min amatörgissning), men innan dess hinner dom kanske tröttna.

F Fredrik- skrev:
Skivan funkar nog med fransk, själv gillar jag spax skruvarna typ denna.
[länk]
Det var ett rejält pris på den skruven, 25:- per styck....

Beroende på livslängd så kan ju botten/flakskiva för släpvagnar va ett alternativ..

S Strangelove skrev:
rören är från rinkaby rör.
Galv gängrör DN25 (33,7x3,2mm)
1400 med frakt gick rören på, har en stång till som inte är uppsatt på bilden.
sitter även en basketkorgen på den höga stolpen vid dipsställningen.
De rören kan man använda till mycket. Själv har de som staketstolpar till ett staket med fin maskigt plastnät som skall hålla rådjuren på utsidan av tomten. Blev mycket billigare och kraftigare än att köpa staketstolpar i metall från "staketföretagen".

F Fredrik- skrev:
Jo lite saftigt men man köper kanske större paket, kvalitetsskruv kommer alltid till användning.
[länk]
Men 9:50:- per styck är också en kostnad. man tänker sig nog för när man skall skruva dessa. Inget man sätter några extra bara för att...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.