Hej! Vi har tillsammans med vår granne planer på att bygga ett plank.
Det blir ca 18 meter långt och ska vara 180 cm högt. Vi tänker oss stående brädor. Tillräckligt tätt för att det ska upplevas som insynsskydd.
Nuvarande är ett enkelt stängsel som på bild. Det finns stolpar gjutna i något betongfundament och de verkar sitta stenhårt. Stolparna är 65 cm höga och sitter med ca 2 m mellanrum. Jag gillar idén att använda betongfundamentet och stolparna på något sätt och här vill jag ha idéer. Befintligt stängsel utgör tomtgränsen.
Har någon av er tips på hur vi kan utnyttja befintliga staketstolpar och betongfundament?
Frågor:
- Kan jag dra fast 180 cm trästolpar i de befintliga, mindre? Kommer det att bli tillräckligt stadigt för reglar och brädor?
- Tror ni avståndet mellan stolparna är ok eller
behöver man komplettera? Kan jag använda mig av betongrännan på något annat sätt?
- Behövs några stöttor?
- Vilka dimensioner på stolpar och reglar?
- Jag har fått uppfattningen att detta kommer att kräva bygglov. Stämmer det?
/Kristoffer
Det blir ca 18 meter långt och ska vara 180 cm högt. Vi tänker oss stående brädor. Tillräckligt tätt för att det ska upplevas som insynsskydd.
Nuvarande är ett enkelt stängsel som på bild. Det finns stolpar gjutna i något betongfundament och de verkar sitta stenhårt. Stolparna är 65 cm höga och sitter med ca 2 m mellanrum. Jag gillar idén att använda betongfundamentet och stolparna på något sätt och här vill jag ha idéer. Befintligt stängsel utgör tomtgränsen.
Har någon av er tips på hur vi kan utnyttja befintliga staketstolpar och betongfundament?
Frågor:
- Kan jag dra fast 180 cm trästolpar i de befintliga, mindre? Kommer det att bli tillräckligt stadigt för reglar och brädor?
- Tror ni avståndet mellan stolparna är ok eller
behöver man komplettera? Kan jag använda mig av betongrännan på något annat sätt?
- Behövs några stöttor?
- Vilka dimensioner på stolpar och reglar?
- Jag har fått uppfattningen att detta kommer att kräva bygglov. Stämmer det?
/Kristoffer
Plank kräver bygglov. Se efter om en eventuell detaljplan tillåter plank med den placeringen.
Det är min plan. Jag tänkte bara på stolparna över tid, om de inte är avsedda för den brytande kraft som ett tyngre plank kan innebära. Men som du säger, det är ju bara att testa.G gusvo085 skrev:
Att det inte står något specifikt förbud mot plank i DP är till din fördel. Det betyder däremot inte att det är okej att bara bygga, det krävs att du ansöker om bygglov hos kommunen.P Ptkristo skrev:
Det brukar finnas information på din kommuns hemsida. Bifogar exempel.
https://www.norrkoping.se/download/...ket, plank och murar i Norrköpings kommun.pdf
Det är lika bra att ni skriver något er emellan om det inte krävs bygglov. Framför allt avseende skötsel av planket om någon av er flyttar.
Eftersom planket blir så långt kan ni ju göra 2 st mindre brytninngar in i respektive trädgård som förstärkning, förslagsvis någon halvmeter. Då känns planket inte så klumpigt och stabiliteten blir mycket bättre.
När jag fixade avskärmning i min förra trädgård la vi stående plank på var sin sida om stolparna med mellanrum men ändå inte så man kunde se igenom det. Det blev lika snyggt för bägge grannar och vinden kunde passera emellan vilket också gjorde planket stabilare.
Eftersom planket blir så långt kan ni ju göra 2 st mindre brytninngar in i respektive trädgård som förstärkning, förslagsvis någon halvmeter. Då känns planket inte så klumpigt och stabiliteten blir mycket bättre.
När jag fixade avskärmning i min förra trädgård la vi stående plank på var sin sida om stolparna med mellanrum men ändå inte så man kunde se igenom det. Det blev lika snyggt för bägge grannar och vinden kunde passera emellan vilket också gjorde planket stabilare.
yonna skrev:
Det är lika bra att ni skriver något er emellan om det inte krävs bygglov. Framför allt avseende skötsel av planket om någon av er flyttar.
Eftersom planket blir så långt kan ni ju göra 2 st mindre brytninngar in i respektive trädgård som förstärkning, förslagsvis någon halvmeter. Då känns planket inte så klumpigt och stabiliteten blir mycket bättre.
När jag fixade avskärmning i min förra trädgård la vi stående plank på var sin sida om stolparna med mellanrum men ändå inte så man kunde se igenom det. Det blev lika snyggt för bägge grannar och vinden kunde passera emellan vilket också gjorde planket stabilare.
Vad menar du med brytningar? Något som går i vinkel?
Att ha stående plankor på båda sidor är något vi tänkt på. Det lutar åt det utseendet.
90 grader vinkling, ca 50 cm, in mot din trädgård, ca 1 m längs plankriktningen, 50 cm in mot planket. Blir en alltså en nisch som kräver ytterligare 2 stolpar. Samt ytterligare en nisch mot grannen längre bort. (Dålig beskrivning). I nischen kan man tex sätta ett träd om man vill. Eller en fast monterad bänk.
Jag förstår. Har du möjligen någon bild för inspiration?yonna skrev:
90 grader vinkling, ca 50 cm, in mot din trädgård, ca 1 m längs plankriktningen, 50 cm in mot planket. Blir en alltså en nisch som kräver ytterligare 2 stolpar. Samt ytterligare en nisch mot grannen längre bort. (Dålig beskrivning). I nischen kan man tex sätta ett träd om man vill. Eller en fast monterad bänk.
Klicka här för att svara

