Byggahus.se

Låta vangstycken vila på trall?

1. J
    Medlem · 85 inlägg

JonathanFlod

Medlem
    Hello!

Är i färd med att sätta igång med större altan som kommer ha två trappor. Den första trappan (2m fallhöjd) löper från trallen ner till gräset, där tänkte jag fästa vangstyckena i skruvregeln i ovankant och sen låta de vila på stenplattor i nederkant (tjärpapp emellan).

Den andra trappan går från huset ner till trallen (en dryg meter i fallhöjd). I överkant tänkte jag fästa en regel i väggen och fästa styckena i. Men i nederkant tänkte jag låta den vila mot trallen. Är det en dum idé att låta den vila mot trallen? Borde den vila mot reglarna undertill istället? Jag tänkte att det vore smidigt att lägga trallen innan jag bygger trappan, då har jag fortfarande möjlighet att göra små justeringar på trappan medans jag lägger trallen.

Nedan kommer en bild på skissen, den övre trappan är inte helt spikad än..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-20210307-WA0000.jpg

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 735 inlägg

justusandersson

Medlem
    Rent principiellt ska man inte belasta trallvirke på det sättet, men jag tror inte det har så stor betydelse när lasten är utbredd över en större yta.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 85 inlägg

JonathanFlod

Medlem
    Tack för input. Jag skall försöka planera för att bygga så det vilar på skruvreglarna istället, men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.