J
jonaserik: Här ett par bilder som jag gjort, glaset är 8 mm lamell, i sidofästena finns ett skvalp på ca 2 mm , så det kan inte spänna när virket rör sig
12 svar · 2,6k läst
·
L
Lopex: Snyggt jobbat, skönt att det är fler som mer kör än att planera, har samma problem med min sambo, får massa frågor som jag knappt kan förklara för idén finns i mitt huvud
25 svar · 17,2k läst
·
S
Söndagssnickaren: Hur får jag en trätrappa ute halksäker?
0 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Jag kan tänka mig tre materialslag som är tänkbara. Tryckimpregnerat, kärnfur och lärk. Med hänsyn till måtten tror jag lärk är det enda realistiska alternativet. Det kan vara värt en undersökning i alla fall.
1 svar · 3,1k läst
pacman42
pacman42: [citat] Det skulle man ju kunna tro, men när jag ville bygga inglasning så tittade man på ritningarna på mitt hus och gjorde en helt annan bedömning. Ritningen säger ju inget om hur det ser ut under, men det gissade de i mitt fall och hävdade att altanen inte var ett svartbygge (den hade ju bygglov när den byggdes), men att den skulle räknas in i BYA då den var över 180cm hög. Några
4 svar · 3,1k läst
·
D
doubleH: Jag har inte samma motvilja mot 12V som TS, så Lightson är definitivt ett alternativ för mig. Funderar på deras Spectrum: https://spotiled.se/utebelysning/altanbelysning/10-pack-altanbelysning-spectrum-10-x-0-5w-lightson/ Gillar att de är IP65 då de skall rama in en badtunna. Många decklights är ju bara IP44
3 svar · 1,9k läst
K
Kane: [citat] Har du bygglov redan? Finns bra info här, https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
3 svar · 2,8k läst
H
HCX: Efter att inte haft koll på mer än att det skulle vara impregnerat virke, lärde jag mig lite om skruv, dimensioner och konstruktion. Den milda hösten gjorde sitt, nu inväntar jag våren och då skall utemöblerna från -59 ersättas.
10 svar · 2,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Jag har ungefär samma funderingar och problem som ni, fast jag ska även ha en trappa från soldäcket ner till marken. En fördel med trappor är att man kan sitta i dem. Men tänk på att om ni har soldäck på 1,5 m höjd så blir det ett svårutnyttjat utrymme under. Ståhöjd är mycket bättre om man vill ställa saker där. Vissa sätter även ett plåttak under altanen så att utrymmet
1 svar · 2,0k läst
·
Kalle B
Kalle B: [citat] Så gjorde jag, och det har fungerat utmärkt i många år nu. Även vedboden byggde jag så och den är nog 30kvm och innehåller tonvis med ved.
19 svar · 12,7k läst
·
S
strabel: Är det sant?! Det låter ju hur bra som helstDå håller plattorna lääänge ju.
6 svar · 4,7k läst
·
K
Kane: Fäll in en glasskiva i altangolvet vid fönstret. [bild]
10 svar · 9,6k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Något som jag bruka säga är att: När man frågar om något sånt där så vet man redan svaret ;-) Så ja, det är absolut något du behöver göra något åt. Gräv av så mycket du kan, lägg dit sten och bind ihop leran/jorden med bergspartiväxter, det kommer bli fint det där med den härliga omgivningen du har. /W
2 svar · 1,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det spontana svaret är hos din lokala glasmästare Det framgår inte var du finns geografiskt..
1 svar · 2,3k läst
·
G
Gorson: [citat] Kanske kan gå. Får väl tolka den totala frånvaron av svar med exempel på lyckade ingrepp i hustaket som att man inte ska ge sig på den lösningen. Man får försöka klämma in uterummet under takutsprånget
4 svar · 2,7k läst
B
Bjerne: Jag är ute efter en rak utomhustrappa med gallerdurk, höjd 3 meter. Bor i en ort med mycket snö och gallerdurk skulle underlätta enormt. Mycket som jag hittat känns väldigt mycket industri. Har ni något tips på ståltrappor med gallerdurk som är snygga och funkar i hemmamiljö?
0 svar · 887 läst
Demmpa
Demmpa: Bilder och länkar till aktuella produkter underlättar. Vad säger montageanvisningen?
1 svar · 1,9k läst
fgo
fgo: [citat] Förborrade och skruvade från utsidan. Sen borrade jag träpluggar och limmade i hålen. Slipade ner pluggarna och målade över allt.
4 svar · 3,7k läst
·
M
maria01: Högtryckstvätt alla gånger
1 svar · 1,0k läst
E
EGE: Hej, Är kanske som att svära i kyrkan men funderar på att köpa en gasolgrill från swedol Grillen heter Fireplus Är det någon som har erfarenhet av denna grill? Är det bara skräp efter några år? Rost mm? Tack
0 svar · 2,9k läst
J
Jotsat: Hej! Du ska ha 55mm långa till 28mm. Tjockleken spelar ingen roll, det brukar vara 4,2-4,5mm på 55mm. Du ska även ha rostfria. A4 vid kustnära, A2 räcker till övriga ställen. Aldrig C4 och liknande till altaner då skruvarna är för styva och går av när virket rör sig. "Alla" trådar som folk startar om dåliga trallskruv är just detta fel, inte märke eller tjocklek. Rostfria kan du
5 svar · 5,6k läst
·
A
ati: Byt ut det rostiga tröskelblecket mot ett nytt. En mjukfog kanske skulle funka bättre mellan klinker och tröskelbleck, det spricker och lossnar inte som hårdfog så slipper du få vattenansamlingar som över tid orsakar rost.
1 svar · 1,4k läst
·
J
johi0: Vad kan jag ha för dimension på den yttre bärlinan då? Jag kan tänka mig att ha 2m mellan plintarna på den yttre bärlinan.
2 svar · 2,9k läst
·
N
nisse1233: Hej, Tack för svaren! Jag gör som ni säger, gräver ner mina plintar, sätter duk, och kastar på lite sten. Och sparar 7.000kr :) /Nisse
3 svar · 2,1k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Bara din kommun kan svara på det, ring dom på måndag och kolla
18 svar · 8,7k läst
·
P
Pickadollen: [citat] Det är väl alltid bäst att ta det säkra före det osäkra kanske :-). Annars kan du ju alltid gräva djupt och gjuta plintar - om du vill vara 100 % säker men vilket jobb :surprised:
52 svar · 25,6k läst
·
elpaco
elpaco: [citat] Och följ tillverkarens riktlinjer för hur djupt de skall gjutas ned.
25 svar · 34,3k läst
·
T
Torbs1: Hej, har samma situation och mått. Huset i Västergötland, vid Vänern. Har haft rejält med snö, ca 1,5 m för 10 år sedan, då ett förrådstak typ välte. Även klena konstruktioner verkar ta stora laster. Men den gången vart det för tugnt... Din limträuträkning måste ju ha femfaldig säkerhet, helt barock. Jag siktar på en 45*145, eller 170 om det finns plats, och en utanpåliggande
3 svar · 2,1k läst
J
JockeUn: Jag löste det genom att inskaffa 26 cm långa franska träskruvar, borrade i teglet och fäste in i det stående timret.
1 svar · 12,3k läst
·
Peter2400
Peter2400: Kan inte vara några problem. Bada lugnt!
1 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.