D
Danii KD: Hej! Är igång med att bygga utekök och har funderat mycket kring storleken på grillen. Jag vill göra ett hål i en gjuten betongskiva för en klotgrill och skulle helst vilja ha en 57 cm grill. Om jag ska få 10 cm mot kanterna på tänkta skivan skulle den behöva vara 77 cm djup vilket jag tycker är för stort. Min fråga är, skulle det funka att ha mindre avstånd mot kanterna baktill
0 svar · 1,2k läst
Skip6711
Skip6711: Nu har jag bara erfarenheter av Broil King och Napoleon, men det är bara att hoppa över monteringen av sidoborden i monteringsanvisningen. Välj en grill utan sidobrännare så slipper du fippla med tändsladd och gasolslang.
1 svar · 2,9k läst
J
justusandersson: Du var inte alls otydlig och jag svarar att med dina antaganden om mått och antal plintar så duger inte 45x195 eller 45x145. Har du fyra plintar blir avståndet mellan dessa 2 meter. För att å 1,5 meter behöver du fem plintar.
18 svar · 7,5k läst
·
Hojte
Hojte: [citat] Handtaget är ett vanligt ad-lås junior https://www.granngarden.se/ad-las-junior-vanster Gångjärn https://www.granngarden.se/gangjarn-2-pack-500-mm Sen så stora skruv som fanns på järnhandeln som inte gick igenom dörren
5 svar · 30,8k läst
·
Krille-72
Krille-72: Nu blev det fel igen men du ser mina svar om du trycker på pilen. (Det fattar du säkert redan).
11 svar · 4,3k läst
·
J
justusandersson: Nackdelen med att använda 45x70 reglar är att de bara brukar finnas i NTR/AB klass och därför inte bör ligga direkt mot mark. Det kan du lösa med syllpapp eller genom att klyva en grövre NTR/A klassad regel. Där det behövs för att hantera nivåskillnaden kan du mycket väl göra som du har tänkt, använda stående regelbitar som tassar. Får golvbjälkarna bara tillräckligt med stöd
1 svar · 1,7k läst
·
T
tergo: kondensskydd kanske
1 svar · 2,1k läst
·
W
Wennbergp: Hej nu är vi igång och ska bygga vår första altan. Trallen vi ska lägga är 34x145 som kommer läggas på en stomme av 45x145 som lägga direkt på betongplattor. Vi håller nu på att gräva ut för däcket och planerar att det trallarna ska ligga ca 7-10 cm över gräset. Då vi bor i Lomma så har vi inga större problem med tjälen så jag undrar nu lite över hur vi ska göra med
0 svar · 1,4k läst
·
L
lassebrun: krångla inte till det. Gissar att du har en hammare. Skriva fast halva plattan på en spillbit. Ge plattan ett slag eller två för att få en bock.
3 svar · 7,3k läst
·
A
AnnRem: Hej! Vi tänkte sätta ett glasräcke på vårt tralldäck (spårade stolpar med glas). Dock är vi lite oroliga att glasen ska spricka när träkonstruktionen rör sig. Någon som har erfarenhet?
0 svar · 2,3k läst
D
damightytom: [citat] Okey tack. Tänkte mest att av ren erfarenhet att tryckimpat som är riktigt fuktigt har en tendens att dra ihop sig när det torkar. Därför jag funderar på om jag ska använda vanligt planhyvlat och behandla istället då det är torrt.
2 svar · 4,4k läst
·
J
justusandersson: Lutningen fixar du genom att såga reglarna snett (kilformat). Klenare regeldimensioner finns bara i NTR/AB klass så det är nog bra med syllpapp.
1 svar · 1,6k läst
·
H
Husisörmland: Söker massa nya möbler till huset då vi är nyinflyttade men en hängstol känns som prio ett nu när jag har en bra bok Har ni nåt bra tips på en skön hängstol som går att hitta i handeln nu?
0 svar · 925 läst
Bödvar McOlsson
Bödvar McOlsson: [citat] Ja, det är planerat, men då i den vita panelen. Väntar på att de nymålade passbitarna ska torka bara. Mer om projektet finns att läsa här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mcolssons-altanfix-projekttrad.412477/
8 svar · 1,9k läst
·
P
Pir79: Hej! Vi funderar på hur brett lager med dekorsten vi ska lägga utifrån husgrunden nu när vi dränerat? Gör det något att själva dräneringsrören då hnar under gräs? För de ligger alltså en 60-70 cm längre ut i rännan. Vi tänkte oss kanske 30 eller 40 cm ut från grunden bara och lägga markduk med ett tunt lager dekorsten överst men något diskret. Jag hade gärna lagt mycket
0 svar · 824 läst
T
tse77: Hej, Jag ska bygga nya altan med skjutdörrar men det blir trångt med ena takbalken som kommer löpa närmast altandörren. Husväggen är förskjuten mitt i huset och där finns altandörren. Hustaket ligger för nära altandörr och fönster så jag kan inte få in takbalken till altantaket under hustaket på den förskjutna delen och jag skulle vill ha en skjutdörr ut där stupröret går
0 svar · 956 läst
·
D
danlin: Hur blev det?
1 svar · 4,5k läst
·
D
Danieln84: Det beror lite på vad du har för material när du kommit ner de där 30cm. Om du kommit förbi lagret med matjord och kommit ner till exempelvis morän så hade jag inte varit särskilt orolig men om du fortfarande har matjord eller något annat tjälfarligt eller med dålig bärighet så hade jag personligen fortsatt gräva lite till.
2 svar · 1,0k läst
V
Vix85: Expanderbult kanske är enklare ja. Bra tips! Annars tänkte jag att jag skulle göra en mall av träskiva och sen skruva fast parasollet i den med skruvar ovanfrån skivan och hylsorna undertill på skivan och sedan sätta ner mallen under gjutningen.
2 svar · 2,5k läst
R
RalleB: Jodå, den är klar och den blev precis som min målbild. La dock ner massor av timmar på att få det som jag ville ha det och kanske överarbetade vissa saker. Men jag hade en tydlig målbild på hur jag ville ha det så inga genvägar nånstans. Ska se om jag kan hitta lite bilder på saker och ting under byggets gång. Återkommer nån gång under helgen(y)
11 svar · 4,0k läst
·
Veryjes
Veryjes: [citat] [citat] [citat] Tack så mycket för hjälpen! :)
2 svar · 2,0k läst
imported_Mogge
imported_Mogge: [citat] Haha, ja allt svävar när man är magiker.... Tack, precis så jag menade. Då förstår jag tabellen :)
9 svar · 101,7k läst
K
kuntri: Japp har makadam ner till berget samt bra dränering.
3 svar · 4,4k läst
·
A
Alfons3301: Hur har ni löst tätning mellan uterumstak och husvägg? Använde ni medföljande plåtlist eller en egengjord av plåtslagare? Medföljande list ser lite liten ut. Men det kanske är ok om man har uterummet under husets takfot.
11 svar · 7,7k läst
·
R
Robbinb85: Du ska inte lossa några trallbrädor och skruva stolpen in i sidan på regeln? Sen bara såga ut för stolpen i trallbrädan. Så har jag gjort och det är väldigt snyggt när stolpen bara kommer upp ur trallen istället för fula fötter som syns. Kass bild, men det va de jag kunde trolla fram nu såhär på kvällen. Finns säkert någon som jobbar som snickare som har något att säga, vet
1 svar · 5,0k läst
·
J
Jocke Best: Det där håller för tre sumobrottare. Minst!
16 svar · 10,8k läst
·
T
Tärnvind: [citat] Tack för återkoppling. Du har rätt, det är i skruvregelns underkant som den franska träskruven i så fall skall sitta. Inte i trallvirket. Och kanske stämmer det att en skruv, även om den är rejält dimesionerad, inte kan ta den lasten. Tror du att det är "tryckkrafterna" som materialet utsätts för som den inte klarar, eller att det är gängorna som inte håller? Det lutar ev
2 svar · 1,6k läst
·
Z
Zachtionman: [citat] Jag vet faktiskt inte exakt varför mer än att många snickare och hemmabyggare gör just så. Argument jag har hört är att massiva 95x95 vrider sig och spricker. Men det kan ju lika bra vara att 45x95 är något man oftare har liggande då det används till så mycket så det helt enkelt blir enklare. Nackdelen är ju att man får en synlig skarv mellan de två, men i slutändan är
5 svar · 2,0k läst
·
T
tinekioko: tack!! That's a clever one!
2 svar · 871 läst
·
K
Kat89: [citat] Det räcker egentligen med bara fiberduk, eftersom underlaget är bra, MEN vi har ca 150-200 kg över efter altanbyggande, så vi tänkte att vi kan lika gärna utnyttja det :) plattorna har legat där i kanske 30 år, så det blir lite som påfyllning tänkte vi också
3 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.