Jag sitter å kollar runt på alla möjliga guider m.m. men hittar inte vad jag söker så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag ska bygga mig en verktygsbod på plintar.
Hur ska underlaget se ut? Ska plintarna ner i marken eller räcker det med att gräva till frostfritt djup och fylla upp till marknivå med bärlager och ställa plintarna på den nivån?
Varför är vissa plintar så väldigt långa om man kan bara fylla upp med bärlager?
Hur ska jag tänka när jag använder mig av plintar? Bilden visar exakt de plintar jag tänk att använda mig av, mest troligen den mindre varianten.
Jag ska bygga mig en verktygsbod på plintar.
Hur ska underlaget se ut? Ska plintarna ner i marken eller räcker det med att gräva till frostfritt djup och fylla upp till marknivå med bärlager och ställa plintarna på den nivån?
Varför är vissa plintar så väldigt långa om man kan bara fylla upp med bärlager?
Hur ska jag tänka när jag använder mig av plintar? Bilden visar exakt de plintar jag tänk att använda mig av, mest troligen den mindre varianten.
Att plintarna är så höga beror på att du skall gräva till frostfritt djup, fylla i med makadam och sen ställa plinten på den släta ytan som bildats. Då måste plinten nå upp ovanför markytan. Dina plintar ser rätt ynkliga ut för att bära en bod. Du behöver en 70 cm plint, spec eftersom du bor i norra delen.
Redigerat:
varför 70 cm om men ändå har en 120 centimeter makadam under plinten? Jag förstår inte vitsen men längden av plinten om man ändå ska ha icke kärlskjutande underlag...D Dr Jumping Jack skrev:Att plintarna är så höga beror på att du skall gräva till frostfritt djup, fylla i med makadam och sen ställa plinten på den släta ytan som bildats. Då måste plinten nå upp ovanför markytan. Dina plintar ser rätt ynkliga ut för att bära en bod. Du behöver en 70 cm plint, spec eftersom du bor i norra delen.
Här på västkusten gräver vi 50 cm , slänger i 5-10 cm grus och stället ner en 50 plint. I Norrland vet jag inte. Men man kan göra på olika sätt. Jag har byggt en bod där jag fick 6 st markskruv nedskruvade i marken (Sluta gräv) istället för plintar. Har inte rört sig det minsta. Gräver du till frostfritt och fyller upp med grus så funkar det nog med en liten plint gissar jag, men du vill få upp boden lite från marken så virket håller sig torrt.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Idag när jag frågade gjuteriet angående detta så sa dom i princip att jag skulle ta bort matjorden, lägga ut isolering utan samtliga plintar (hela området) och sedan bara ställa plintarna på det. Vi pratar om inte ens 20-30 cm utgrävning. De sa att 90%av alla som köpte plintar av dom gjorde så. Jag känner mig dock inte sugen på att gräva bort så mycket massor så det blir nog att borra och sätta egna rör.
Markskruv låter dock intressant, ska kolla mer om det.
Jag gjorde så när jag byggde gäststugan, grävde bort lite å sen dit med markisolering å plint på det. Stugan har inte rört sig men samtidigt så har jag ganska bra mark därVermilion skrev:
Idag när jag frågade gjuteriet angående detta så sa dom i princip att jag skulle ta bort matjorden, lägga ut isolering utan samtliga plintar (hela området) och sedan bara ställa plintarna på det. Vi pratar om inte ens 20-30 cm utgrävning. De sa att 90%av alla som köpte plintar av dom gjorde så. Jag känner mig dock inte sugen på att gräva bort så mycket massor så det blir nog att borra och sätta egna rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden