Hej! Mitt första inlägg och jag är i behov av tips och tricks när det kommer till bygge av altantak. Vad behöver jag för saker? Fästa i husfasaden eller använda befintliga takstolar (?) som sticker ut?
Vill kunna nyttja vår altan än mer och tänkte bygga ett altantak. Jag är dock ingen hantverkare men provar mig gärna på nya saker. Tänker mig något väldigt enkelt och med plasttak på.
Tips och idéer om pergola/diverse undanbedes, det är permanent tak jag är ute efter.
Tack på förhand!
/ Robin
Vill kunna nyttja vår altan än mer och tänkte bygga ett altantak. Jag är dock ingen hantverkare men provar mig gärna på nya saker. Tänker mig något väldigt enkelt och med plasttak på.
Tips och idéer om pergola/diverse undanbedes, det är permanent tak jag är ute efter.
Tack på förhand!
/ Robin
T Tompafix skrev:
233 cm höjd brädan där hängrännan sitter
370 cm längd vill jag ha ut från fasad till sista trappsteget på altanen.
360 bredd vill jag taket ska vara
taklutningen behöver väl vara enligt standard….?
De flesta plasttak har att de ska falla ca 10cm/m så det betyder ca 35cm om du har lite utstick på taket.R Robinjo1 skrev:
Vet inte direkt vilka dimensioner du behöver, men 370 cm är ju en bra bit ut så räkna med åtminstonde 220mm.
Detta resulterar att taket längst ut kommer ha en höjd på ca 170 cm vilket många kommer slå i huvudet i.
Då måste du integrera taket i det befintliga taket för att du inte ska slå i taket längre ut.

Klicka här för att svara