Nu kanske XL Bygg hade dåliga dagar (iofs väldigt många) men då jag jämförde så var Byggmax 28x120 mycket bättre än XL Byggs dyrare trall som skulle vara en klass bättre.
Finns nog inget facit direkt utan man får åka och kolla, vända och vrida på dom. Se till att få plocka från ett nytt paket så slipper man de redan utsorterade bitarna.
Finns nog inget facit direkt utan man får åka och kolla, vända och vrida på dom. Se till att få plocka från ett nytt paket så slipper man de redan utsorterade bitarna.
Redigerat:
Byggmax tar sina virkesleveranser från olika leverantörer beroende av var i landet det är, så ni måste utgå från geografi. Men är nere i sydöstra hörnet kan man se samma leverantör hos Byggmax och andra byggvaruhus.
Vår trall är från Byggmax, har legat i typ 8 år och har åldrats med värdighet tycker jag i alla fall. Oljar vart annat år. Visst finns det ställen där virket spruckit lite, men inget onormalt.
Man får försöka välja fina brädor.
Man får försöka välja fina brädor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Allt trallvirke är kvalitetssorterat. Reglerna finns på följande länk: https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/guide_klasser_150.pdf. I princip får man vad man betalar för. Sorteringen utgår från mängden och typen av kvistar. Den tar däremot inte hänsyn till hur tätt eller glesvuxet virket är. Ska man jämföra priser måste man se till att de avser samma kvalitet. Min egen erfarenhet är att ByggMax trall genomgående är av kvalitén G4-3, vilket motsvarar gamla VI sortering. Enligt min uppfattning helt oanvändbar för ett snyggt resultat om man inte sågar bort stora mängder. För ett snyggt däck utan materialspill ska man helst använda G4-1. Men det blir betydligt dyrare.
Jag köpte premiumtrall på Beijers för drygt 20:-/m men när jag sedan kompletterade med trall från byggmax för 11,85 :-/m så var denna faktiskt finare. Är säkert ett lotteri men inte sämre på Byggmax än andra (dyrare) ställen.
Vi anlitade hantverkare via Byggmax förra sommaren för att bygga vår nya altan, och köpte även materialet från dem. Trallen fick bytas i omgångar för att det var mycket sprickor i det, och nu ett år senare så ser altanen för jävlig ut.S Solkväll skrev:
Är mitt uppe i en tvist med Byggmax, så kan inte rekommendera vare sig arbete eller trall.
Jag var och kollade på trallen hos byggmax idag och den såg faktiskt riktigt fin ut. Tror hemligheten ligger i att välja ut fina plankor och skippa de som ser trasiga ut.
Kan tänka mig att om man anlitar dem att bygga så tar de bara en packe, eller kanske tom sånt som inte blivit sålt?
Kan tänka mig att om man anlitar dem att bygga så tar de bara en packe, eller kanske tom sånt som inte blivit sålt?
Mina snickare som var lite allt i allo från husgrund till fasader till altaner sa att dom handlar allt på Byggmax. Han låg i tvist med Beijer istället för att deras trall var kass. Nu sa han det som några varit inne på. Välj brädorn själv. Kolla tätheten av qvistar och hur täta årsringar du får. Be om att dom drar ner ett nytt paket om det finns lite kvar på hyllan. Det är värt mer att plocka själv än att få lev. Då är det en sommarjobbare som plockat och dom kollar inget sånt.S Solkväll skrev:
Mvh
Går det få se en bild på hur illa ställt det är?D Dempah skrev:Vi anlitade hantverkare via Byggmax förra sommaren för att bygga vår nya altan, och köpte även materialet från dem. Trallen fick bytas i omgångar för att det var mycket sprickor i det, och nu ett år senare så ser altanen för jävlig ut.
Är mitt uppe i en tvist med Byggmax, så kan inte rekommendera vare sig arbete eller trall.
Byggmax har väl bara osorterade längder, hos andra kan man få det i en specifik längd som passar det man ska bygga. Blir inte en massa skarvar i onödan. Byggde en altan för några år sedan där jag beställde 5.40 längd på brädorna för att slippa skarva.
Har inget att jämföra med men visst har det spruckit på ganska många ställen. Nu var det första altanbygget och vi satte endast en skruv i varje planka vilket självklart i efterhand är en extremt dålig idé vilket gjort att plankorna inte sitter lika stabilt längre.
Men man kan gå på den utan skor utan att ta sönder fotsulorna helt och hållet.
Som andra skriver så får man nog det man betalar för, skulle jag bygga en ny altan idag skulle jag nog testat någon lite dyrare variant av virke!
Men man kan gå på den utan skor utan att ta sönder fotsulorna helt och hållet.
Som andra skriver så får man nog det man betalar för, skulle jag bygga en ny altan idag skulle jag nog testat någon lite dyrare variant av virke!