D
Dublin: [citat] Jamän se där, jag som brukar hänga på Hornbach när tillfälle ges! Ska genast kolla in vad de har, tack!
5 svar · 6,3k läst
·
M
Mahbod Lindblad: [citat] Såhär blev det med wernamo.
8 svar · 5,2k läst
·
NICHOLAS J
NICHOLAS J: Det gröna man ser är kopparutfällningar som ärgar, helt naturligt och ska vara så. Impregnering en är till stor del just koppar.
7 svar · 2,1k läst
·
V
volvo51: Lite fett borde väl funka.
8 svar · 3,0k läst
·
F
fribygg: [citat] Eller lägga ett par plattor på marken och sätta bärlinan på plattorna.
5 svar · 2,4k läst
·
F
fsn: [citat] K-Rauta är lite fula. Jag fick risig trall men entreprenören använde det ändå efter att dom fått nej till reklamation av K-Rauta. Jag vände mig till K-Rauta igen och klagade och då hänvisade dom bara till sin leverantör. Nu var det inte den billigaste trallen utan kärnvirke norrlandstrall som skulle vara bättre. Leverantören kom hem till mig. Då hade jag varit iväg och
13 svar · 3,5k läst
·
Isakare
Isakare: [citat] Borra 40 djupt med en borr lika tjock som skruven är nere mellan gängorna, gissar på 5 mm för en 8 mm skruv. Sen borrar du 8 mm för den delen av skruven som inte har gänga, brukar ju vara typ hälften av skruvens längd.
19 svar · 74,7k läst
Z
zippocage: Är i samma sits, hur gick det?
4 svar · 6,6k läst
·
D
Daniel Larsson: Unk.. Har just lagt i värsta distansklossarna. Plast 10mm. X 4st. Bäst att skruva fast dem i regeln. Tack
8 svar · 6,8k läst
P
Poxeman: Det brukar gå att pressa upp skruvskallen med kniv medan man backar med skruvdragaren. Se till att rensa torx-spåret så du knappt pressar nerdåt
5 svar · 1,5k läst
H
hablam: Skriv gärna vad snickarn svarade :D
6 svar · 1,9k läst
M
Mokina: Tack för svar Blir stödbalk
4 svar · 2,6k läst
·
C
crillux: [citat] Det är jag inte. Men frågan handlade om hur man vettigast borrar. Dessutom blir det ev lågvoltssystem som jag drar själv.
11 svar · 4,4k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Hmm kanske kunde ha förberett bärlinor etc lite bättre innan plaskbaljan kom på plats. Nu är det ju lite mer ta bort och börja om som gäller. Trallen asså.
1 svar · 2,6k läst
·
D
Daniel kofot: Stort tack!
4 svar · 2,3k läst
Z
ZedLeppelin: Fick hjälp av en snickare att bygga en liten trall med tak utanför vår ytterdörr i höstas. Han tyckte 50 cm färdig betongplint borde räcka så jag grävde ner dem. Ytterdörren är i ett omnejden så en plint invid husvägg och en i ytterhörnet. Mått ca 1.5x2,3m. Vi hann inte få på tak så halvfärdig trapp med två stolpar för tak blev det. Upptäckte dock i vintras att plinten i
0 svar · 1,5k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Jag har gjutit 4 skivor med expanderbetong som jag blandade lite pigment i. Slog med gummihammare på sidorna och under. Jag byggde ett regelverk under som jag la formen på. Då kom jag åt att knacka mellan reglarna. Smörjde formen med matolja innan gjutning. Inte en luftbubbla blev resultatet. Väldigt nöjd.
7 svar · 1,8k läst
M
murmil: Tack för inläggen! Inte helt lätt att välja... var på vippen att ta Rustas Adrelanlin Advanced för 3000kr, men har nu beställt en mer än dubbelt så dyr från North. Räknar med att kunna få tillbaka en del om vi säljer den efter ett par år. Det finns en del testsidor att hitta på nätet. Kollade: https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/studsmatta-trampolin
12 svar · 20,3k läst
Vermilion
Vermilion: [citat] Ok tack!
2 svar · 3,4k läst
V
VillaSolbacken: Hej, Vi ska sätta panel på timringen då den börjar vara i allt för dåligt skick. Det innebär att vi måste sätta en ny bärlina då befintlig går in i timret. Rådet jag fick var att fästa den nya bärlina i grunden och ”växla” av den gamla. Det känns inte helt enkelt då den hamnar längre ner och jag funderar på om man ska helt enkelt fästa den i den nya panelen bara? Någon
0 svar · 1,6k läst
·
T
The_Nyll: Men då kan alltså sätta fast en stående reglar I regeln utan behöva skruva fast ner till sen trall på det så täcker det hålet och stenar. Lysande. 45 är minsta storlek gissar jag för att kunna skruva trallen? Eller kan man ha mindre?
20 svar · 2,4k läst
·
A
ann_z: [citat] Ja, vi fick bort allt och fläckarna kom inte tillbaka hos oss. Ni kanske kan försöka slipa bara mes slippapper på något litet ställe som syns inte mycket och se om det hjälper innan ni kör hela altanen.
18 svar · 11,3k läst
·
Bonnlurken
Bonnlurken: [citat] Ah, givetvis. Finns ett par rejäla bumlingar i högen som jag kan göra en snygg kant med. Återkommer i höst med bilder och ev frågor ;) Har en del att stå i innan jag kan börja med de ”roliga projekten” haha. Tack för hjälpen Och du tror jag slipper fiberduk? Tänkte mest för rotskott.. Kan ju iofs redan nu lägga över presenningen jag använt till taket på tänkt plats,
4 svar · 1,5k läst
·
B
b8q: [citat] Ja, det är då absolut inte till för att kröka!
7 svar · 3,9k läst
·
AXS
AXS: Om det helt säkert är järnspån skulle jag testa att skrubba med någon syra. Ättika får du som färdig lösning, eller citronsyra som du blandar med vatten. Annars skrubba med såpa, riktig fet variant, det tar bort det mesta.
2 svar · 6,1k läst
·
J
Jotsat: Lägg allt på plattor om det är i marknivå. Använd terassfoten ovan eller bara jämna av med reglar som du skruvar in i bjälklaget och använder som "stolpar". Det är väldigt lätt och billigt och du kan atrössla med så många plattor+stolpar/terassfötter du vill
4 svar · 2,1k läst
·
raubtier
raubtier: Haha, jag får skylla på alla eminenta byggahusmedlemmar som hjälper en novis med kluriga frågor. :) Jag kommer inte heller att hinna klart före slutet av sommaren, så det är inte många kvällar på altanen man går miste om. Då kan jag njuta lite i vårsolen nästa år istället och få den klar till midsommar, det låter mycket trevligare.
18 svar · 4,9k läst
·
Sharky58
Sharky58: [citat] Precis. Då har man vilka frihetsgrader man vill när det gäller att sätta räckesstolpar. Dessutom så behöver man inte sätta plintarna på millimetern. /Göran
4 svar · 2,1k läst
1977bjorn
1977bjorn: Jag brukar göra onödigt komplicerade lösningar så du får ta mitt tips med en nypa salt ;) Om du lägger skarven strax utanför stolpen (10-20 cm) så kan du ”skråskruva” ihop dem från kortsidan med långa träskruvar. Fäst skruvarna i samma bräda. Är det 28mm så använd kortare skruv så att de inte korsar varandra i andra brädan. Har du 45mm så kan de korsa utan att det
1 svar · 3,0k läst
C
Conne3: Kollat på några YT, men det verkar inte som att man kan göra det.... Dom bara byter tyget, men förlitar sig på att fjäderspänningen i armarna sträcker tyget..... Replacing a Retractable Awning's Fabric - Removal & Installation - YouTube (Jag har inte grejjat med det nåt, men det kanske är dags att kolla. Efter 5 år :D :D )
4 svar · 12,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.